כסף שיושב בחשבון הבנק הוא לרוב לא דבר רע, אבל הוא גם לא בהכרח האופציה הכלכלית החכמה ביותר. זה נכון במיוחד בתקופה כמו שלנו, בה הריבית במשק מאוד נמוכה, מה שאומר שאומר שרווח גדול כנראה לא תעשו מכסף שנמצא בפיקדון. אז מה כן אפשר לעשות? להשקיע אותו בשוק ההון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו הרבה דברים בחיינו המודרנים, בזכות האינטרנט והטלפונים הסלולריים, כך גם השקעות עצמאיות בבורסה הפכו בשנים האחרונות להיות הרבה יותר פשוטות וידידותיות למשתמש. לעיתים, מספיק להוריד אפליקציה ואפשר להתחיל לסחור. אז מה צריך לדעת לפני שמתחילים ואיך נמנע מהפסדים כלכליים קשים? ynet הכין עבורכם כמה טיפים חשובים לסוחר המתחיל.
הבנתם את הרעיון? רוצים להתקדם הלאה ולהחליט באמצעות איזו פלטפורמה להשקיע כדי שלא תשלמו סתם עמלות גבוהות? תציצו בהשוואה הגדולה שעשינו בין כמה מפלטפורמות המסחר המובילות בארץ ובעולם.
לפני שמתחילים, כדאי להכיר את אחת האופציות החשובות והמועילות ביותר במסחר עצמאי -חשבון פיקטיבי. מרבית האפליקציות הגדולות בשוק כיום יאפשר לכם לפתוח חשבון "דמה" (Paper Trade), עם כסף פיקטיבי ונתוני מסחר אמיתיים, כדי שתוכלו להתנסות לפני שאתם מסכנים את הכסף שלכם.
2 צפייה בגלריה
שוק ההון
שוק ההון
מסחר בשוק ההון
(אילוסטרציה: shutterstock)
נצלו את האופציה הזו! פתחו חשבון "דמה", תסחרו במשך כמה שבועות ואפילו כמה חודשים, תראו שאתם מבינים איך זה עובד טכנית (דו"חות, קנייה, מכירה, סריקת מניות חדשות וכד') וגם שאתם מצליחים להרוויח. אל תדאגו, עדיף "לפספס" רווח פוטנציאלי קטן בתקופה הזו על חשבון פיקטיבי מאשר לאבד חצי מהחסכונות שלכם בגלל שקפצתם מהר מדי למים.

מה צריך לדעת לפני שמתחילים?

התאמנתם? מעולה. עכשיו תחליטו כמה כסף אתם מוכנים להשקיע. אף פעם אל תשקיעו יותר ממה שאתם מוכנים גם להפסיד. לא משנה כמה מחושבים תהיו, אתם לא יודעים מה יקרה מחר ואם השוק יפול בגלל סיבה כזו או אחרת (נגיד, מגפה עולמית). לכן, אל תשימו בבורסה את כל החסכונות שלכם ותמיד תשאירו משהו בצד.
במרבית בתי ההשקעות והבנקים בארץ, סכום המינימום לפתיחת חשבון השקעות נע בין 10,000 ל-30 אלף שקל. לא בא לכם להשקיע סכום כזה או שאתם צעירים ועוד אין לכם סכומים כאלו? תשקלו לפתוח חשבון באחת מפלטפורמות המסחר בחו"ל, שם במקרים רבים אין סכום מינימלי כלל או שהוא מגיע עד לכמה עשרות או מאות דולרים בלבד.
היבט חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת. סיכון משמעותו פוטנציאל לרווחים ולהפסדים יותר גדולים או בזמן יותר קצר. יש לא מעט גורמים שיכולים להשפיע על רמת הסיכון של ההשקעה שלכם, אבל אחד מהם הוא ללא ספק סוג ההשקעה.
למשל, השקעה באיגרות חוב (אג"ח) ממשלתיות או במדדים שמאגדים כמה מניות של חברות גדולות במשק (S&P 500 למשל - שמכיל את 500 החברות הגדולות בארה"ב), נחשבת ליחסית בטוחה. זאת, לעומת השקעה במניה של סטארטאפ קיקיוני למשל או במטבע וירטואלי כזה או אחר שלפעמים עולה ויורד ב-50% ביום לפי ציוץ ברשת. יחד עם זאת, כאמור - כאשר הסיכון נמוך יותר, כך גם פוטנציאל הרווחים לרוב.
דבר אחד נוסף חשוב שצריך לזכור: שוק ההון הוא עדיין תחום מסובך וגם סוג של הימור. הרי בסופו של דבר, אף אחד לא יודע מה יקרה מחר. כדי להפוך אותו ליותר מ"אול אין" ברולטה, צריך לקרוא לא מעט מדריכים, דו"חות כספיים והמלצות באינטרנט - רובם באנגלית.
לכן, אם זה נשמע לכם מעייף או שאין לכם את הזמן ואת הכוח להתעסק בזה, תשקלו בחיוב לתת למישהו מקצועי לנהל לכם את חשבון ההשקעות. זה אולי יעלה לכם קצת יותר בדמי ניהול ובעמלות, אבל בטווח הארוך זה עשוי לחסוך לכם הרבה זמן וכסף.
אופציה נוספת כמובן היא להשקיע את הכסף באפיקי השקעה אחרים שאינם בשוק ההון, או לא להשקיע את הכסף כלל ופשוט לחסוך. זה אומנם אומר לא להרוויח מהכסף, אבל זה גם אומר לא לסכן אותו.
פורסם לראשונה: 08:08, 20.09.21