שר האוצר ישראל כץ ושר התיירות אסף זמיר סיכמו על מתווה סיוע לענף התיירות והמלונאות בגובה 300 מיליון שקל מתוך חבילת הסיוע לעסקים. עם זאת, למשרד האוצר אין בשלב זה תשובות כיצד יחולק הכסף המדובר.
לפי האוצר התקציב יינתן מתוך חבילת הסיוע הקיימת. ממשרד האוצר נמסר כי "הוסכם כי המתווה יהיה דומה לסיוע בארנונה שניתן בצוק איתן והמתווה המפורט יגובש בשיתוף פעולה בין משרד התיירות ובין משרד האוצר. הכסף הוקצה כחלק מחבילת הסיוע לעסקים".
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק בימי הקורונה
נתב"ג ריק בימי הקורונה
נתב"ג ריק בימי הקורונה
(צילום: סיון פרג'- רשות שדות התעופה)
בפגישה של שני השרים עם נציגי המלונאים, נמסר כי כמחצית מהאורחים בבתי המלון הם תיירים, ומאחר ומשבר הקורונה עצר לחלוטין כניסת תיירים לארץ מתחילת מרץ ואין צפי לחזרה לשגרה בהיבט הזה בחודשים הקרובים, הפגיעה של המלונות תהיה גבוהה בהשוואה לעסקים אחרים שחוזרים בשבועות האחרונים לשגרה.
המלונות זכאים גם למענק השתתפות בהוצאות הקבועות (הפעימה השלישית שניתנת על ידי רשות המיסים בימים אלו ויכולה להגיע עד ל-400 אלף שקל) וכן למענק שיינתן עבור תמרוץ העסקת עובדים.
אולם דווקא עבורם המענק לתמרוץ עובדים שמחולק החל מהחודש ל-4 פעימות, לא בהכרח יועיל, שכן למלונות אין טעם בשלב זה להעסיק בחזרה עובדים, אם הם אינם חוזרים לפעילות, כך שהמענק שיקבלו בסופו של דבר, אם בכלל, ישחק.
לפני כשלושה שבועות פורסם ב-ynet על התאגדות כלל הגופים העוסקים בתחום התיירות לצורך מחאה בעקבות הפגיעה של משבר הקורונה בענף., שנאמדת באובדן הכנסות של 20 מיליארד שקל לקופת המדינה ובכ-250 אלף מובטלים. בין הדרישות שהעלו: פיצויים כספיים והפחתות מס, הורדת מחירי הכניסה לאתרים בבעלות המדינה וגיבוש תוכנית להחזרה בטוחה של התיירות מחו"ל.
המוחים דרשו בין היתר מראש הממשלה, ממשרדי האוצר והתיירות ומהביטוח הלאומי לתת מענה מידי והולם לאלפי משפחות שמתפרנסות מענף התיירות, ומוצאות עצמן בימים אלו במצב כלכלי קשה – וכן להקים ועדה שבמסגרתה ידונו באסטרטגיית היציאה מהמשבר, ובמתווה פיצויים שייתן מענה ארוך-טווח לכל מורי הדרך בישראל ללא תנאי סף.