במשק חוששים כי סגר של חודש שלם יעלה לפחות 30-25 מיליארד שקל ויתכן שאף הרבה יותר, אם יוחמר. שר האוצר ישראל כץ אמר הערב (שני) כי "הנחת המוצא שלי הייתה כי לאור מצב התחלואה הסגר לא ימשך רק שבועיים אלא יותר, ולכן התנגדתי להצעה הראשונה. בימים הקרובים, לקראת הדיון על הארכת הסגר בשבועיים נוספים, בכוונתי להכין תוכנית משלימה להרחבה נוספת של פעילות המשק בהיקף של 20%, הנחוצה כדי לאפשר גם למגזר התעשייה לפעול בהתאם למתווה מרץ-אפריל".
הארכת הסגר לחודש שלם תגדיל באופן משמעותי מאוד את העלות למשק, שכן השבועיים הנוספים אינם ימי חגים כמו יום הכיפורים וחול המועד סוכות, שהפחיתו את הנזק למשק בשבועיים הראשונים של הסגר ההדוק.
כזכור, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, העריכה ערב הסגר, רק בסוף השבוע האחרון, שעלותו למשק תסתכם בכ-11 מיליארד שקל. זאת, לאחר שבלחץ של כץ ובכירי האוצר נוספו ענפים שונים, כמו הבנייה וההיי-טק, לתתומים שיפעלו בעת הסגר. תחילה העריך האוצר שהנזק משבועיים של סגר רחב יעלה כ-35 מיליארד שקל למשק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
עו״ד רועי כהן, נשיא להב, אמר בתגובה על האפשרות להאריך את הסגר לחודש ימים, כי "מחישוב של מכון המחקר מאקרו כלכלה, בנוסף ל-13.6 מיליארד שקל עלות הסגר עד ה-11.10.2020, כרגע תהיה תוספת עלות של 12.5 מיליארד, דהיינו סה״כ עלות למשק של 25.1 מיליארד, זאת בהנחה שהסגר נמשך עד ה-25.10.
"לצערי, התרענו מראש שהסגר הזה יהיה ארוך משבועיים ואין כל היערכות כלכלית של הממשלה. עכשיו אנו שומעים על כוונה להמשיך את הסגר והמשמעות היא הרת אסון לכלכלה בכלל ולעצמאים ולעסקים הקטנים בפרט. ממשלת ישראל חייבת לחשוב יצירתי ולתת מענה מיידי לכל עצמאי ובעל עסק שיושב בבית ללא יכולת להתפרנס".
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, הוסיף ואמר כי "הארכת הסגר לחודש שלם תגרום לאובדן ייצור משמעותי של המשק שלנו ולפגיעה מהותית וחסרת תקדים במגזר העסקי. הדבר מחייב הערכה מחדש של פעולות הממשלה לשמירה על יכולת הביצוע והייצור של העסקים כמנועי צמיחה של המשק בסיום המשבר הבריאותי. חייבת להיות תוכנית כוללת שמטפלת בכל האספקטים לשימור העסקים, הן בפן הכלכלי, הן בפן המשפטי, והן בהיבט הבנקאי".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "אני קורא לראש הממשלה, לאור תמונת המצב הכלכלי בו המשק מצוי על סף קריסה, להקים שולחן מרובע יחד עם המגזר העסקי, ההסתדרות והשלטון המקומי על מנת לתכנן את אסטרטגיית היציאה מהמשבר. ייקח שנים לשקם לא רק עסקים, לא רק ענפים, אלא לשקם מדינה שלמה".