שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, ושר העבודה והרווחה, איציק שמולי, סיכמו הערב (ג') על הגדלה משמעותית של מכסת עובדי הבניין הזרים והפלסטינים בישראל. על פי הסיכום, שצפוי לעלות ביום ראשון הבא כהצעת מחליטים לישיבת הממשלה, מכסות העובדים הפלסטינים יגדלו מ-64 אלף ל-80 אלף ומכסות העובדים הזרים יוכפלו מ-16,500 ל-32,500 עובדים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיכום מגיע על רקע המחסור החמור בעובדי בניין שנרשם במהלך תקופת הקורונה ודרישות הקבלנים להגדיל את המכסה כדי למנוע עיכוב במיזמי בנייה - מה שעלול להוביל למחסור ביחידות דיור. במשרד השיכון אמרו הערב כי הגדלת מכסת העובדים עשויה להיות קריטית להאצת ענף הנדל"ן, הן כמקור לאלפי מקומות עבודה נוספים והן כמנוע צמיחה כלכלי למשק.
1 צפייה בגלריה
פועלי בניין. אילוסטרציה
פועלי בניין. אילוסטרציה
פועלי בניין. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עוד הוסיפו כי "הגדלת מכסת הפועלים לעבודות רטובות תביא להגדלת מספר העובדים בעבודות תומכות בענף, כגון מהנדסים, אדריכלים, חשמלאים, זגגים, מתקיני מעליות ועוד. בשנים שבהן חלה עלייה במספר העובדים הזרים חלה עלייה במספר העובדים הישראלים".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, ציין כי "ראינו השבוע את הנתונים המדאיגים על מצב המשק, ובמרכזם ירידה של 40% בהיקף ההשקעה בבנייה. לאורך הזמן הצגנו לממשלה דרישה להגדיל את מכסת העובדים בענף, בדיוק בהיקף שאושר הערב, כדי לעמוד במשימה של התחלת בנייה של 60 אלף יחידות דיור בשנה - היעד שקבעה הממשלה עצמה".
הוא הוסיף כי "אנחנו מודים לשרים על ההחלטה לאשר את הגדלת המכסות. הגדלתן תוביל גם ליכולתו של הענף הבנייה והתשתיות לקלוט עשרות אלפי ישראלים לעבודה במקצועות הנלווים ובמקצועות ניהול הבנייה. תוספת לעובדים היא רק חלק מעשייה שיש להשלים כדי להבטיח ודאות בענף והאצה של הבנייה. על הממשלה לפעול במקביל לשחרור בירוקרטיה וקרקע לבנייה, ועליה לייצר רשת בטחון לענף ועידוד של ביקושים כדי להבטיח שענף הבנייה התשתיות, הקטר של המשק הישראלי, יחזור למלוא כוחו".