במערכת הכלכלית חוששים שמחר, לקראת הסגר שצפוי להתחיל החל מיום שישי, יוצאו לחופשות ללא תשלום עשרות אלפי עובדים, בעיקר עובדי ענף המסעדות, בתי הקפה והברים, עובדי חנויות וקניונים ועובדים בתחומי התיירות. במשק חוששים אף מפיטורי חלק מהעובדים ומכך שמספר המוצאים לחל"ת עלול יהיה להגיע למאות אלפי עובדים בהמשך הסגר.

מהביטוח הלאומי נמסר, כי למרות שחלק מהמגזר הפרטי ימשיך לעבוד בימי הסגר, החשש הוא שלרשימת מחוסרי העבודה יתווספו החל מסוף השבוע ובימי הסגר כ-200 אלף עובדים. המדובר בעיקר בעובדים שהענף, בית העסק או החנות שבה הם מועסקים ייסגרו לחלוטין בימי הסגר או שהפעילות בהם תהיה מעטה ביותר.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
על רקע זה, נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, אמר ל-ynet כי המשמעות של הוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת בשל הסגר השני היא שהמעסיקים יפסידו רבע מהמענק לעידוד התעסוקה. גינדי הסביר, כי אם המעסיק יוציא כעת שוב עובדים לחל"ת, שאותם כבר החזיר לעבודה, הוא יפסיד את המענק של חודש ספטמבר בסך של 1,875 שקל לכל עובד שהוחזר לעבודה וכעת יוצא לחל"ת.
הוא הוסיף, כי הוצאתם של העובדים לחל"ת מחדש תעלה מאוד את עלות המדינה בתשלום לדמי אבטלה ולכן היה צריך למצוא פתרון שיהיה טוב לשני הצדדים. "היה צריך לאשר העסקה בחל"ת גמיש, שמשמעותו העסקה של עובדים רבים בחלקיות משרה, מבלי שהעובדים יאבדו את זכאותם לדמי אבטלה. לחלופין, ואף עדיף מכך שכספי החל"ת יועברו למעסיקים במקום לעובדים, כדי לשמור על העובדים".
נשיא לשכת יועצי המס הביע חשש כבד שהסגר השני יוביל להוצאתם לחל"ת של מאות אלפי עובדים וכי מדובר בפגיעה משמעותית קשה שתתמשך בשוק העבודה בישראל.
2 צפייה בגלריה
נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי
נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי
נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי
(צילום: איריס מזור)
נזקי הסגר השני הישירים למשק הוערכו במשרד האוצר בכ-6.5 מיליארד שקל, אולם מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, כבר אמרה בראיון לאולפן ynet כי ההערכה נמוכה מדי ומדובר רק בנזק הישיר. בכירים במשרד האוצר אומרים, כי הנזק הנוסף עלול לקרב את עלות הסגר ל-10 מיליארד שקל, בפרט אם יהיה שוב צורך לשלם דמי אבטלה למספר גדול של מאות אלפי יוצאים לחל"ת.
הצעות משרד האוצר הנבחנות עתה לפצות בעלי עסקים שלא יוציאו עובדים לחופשות ללא תשלום אינן מספיקות, לדברי גורמים במגזר העסקי. בעיקר קיימת ביקורת על ההצעה לתת פיצוי רק למי שיותירו 80% מהעובדים במקום העבודה, למרות שהסגר יפחית מאוד את היקף העבודה בעסקים ובחנויות. "איזה מלון או מסעדה ישאירו 80% מהעובדים אם הם ייסגרו?", שאלו במגזר העסקי.
בינתיים דנים במשרד האוצר בכמה הצעות להקל על בעלי העסקים והעצמאים בסגר השני. ההצעות הנבחנות הן הקדמת תשלומי המענק הבא לעצמאים לתחילת חודש אוקטובר ושינוי בזכאות לסיוע מהמדינה לעסקים בתקופת הסגר השני באופן שיקבלו אותו גם עסקים שהפסידו 25% ומעלה מהכנסותיהם לעומת 40% ומעלה כיום. כמו כן יינתן, כאמור, פיצוי לבעלי עסקים שיימנעו מלהוציא לחל"ת את רוב העובדים וישמרו לפחות 80% מעובדיהם במקום העבודה.
לדברי דובי אמיתי, נשיא המגזר העסקי, "ניתוק המחויבות בין המעסיק לעובד שגוי מיסודו. החל"ת המלא הוא פתרון שכשל וגובה מחיר משקי גבוה, המתבטא בעובדים שאינם מעוניינים לחזור ומעסיקים שמתקשים לגייס במקביל למאמצי התאוששות. במקום זאת, יש לשפות מעסיקים שממשיכים להחזיק את העובדים, להכשיר את אלו שיצאו קודם, ולהגיע לנקודת מוכנות משקית לשלב היציאה מהסגר".
נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, אמר כי "כולם מדברים על סגר, אף אחד לא מדבר על פיצוי. לצערי ממשלת ישראל לא מבינה את המשמעות ההרסנית של סגר לציבור העצמאים ובעלי העסקים. אין עדיין מתווה פיצויים מסודר, וכבר מחר ייצאו בין 300 אלף לחצי מיליון אנשים לחל"ת, זאת לאחר שראינו שמודל החל"ת נחל כישלון חרוץ.
"אנחנו בלהב הצגנו לממשלה פתרונות חלופיים כמו החל"ת הגמיש והחל"ת המשלים, ששומר על הקשר בין המעסיקים והעובדים, ומאפשר למשק להתאושש יותר מהר ביום שאחרי. אבל שוב נראה שממשלת ישראל מגששת באפלה ונמנעת מלהסתכל למציאות העגומה בעיניים. לא נעשית כל עבודה המכינה את המשק הישראלי ליום שאחרי הסגר, כל ההחלטות נעשות בשליפה מהמותן ומי שמרגיש את נחת זרוען של החלטות אלה בסופו של יום - אלה העצמאים ובעלי העסקים".