צריכת הביצים בעלייה ומשרד החקלאות אישר מכסה של 20 מיליון ביצים לייבוא מהיום לקראת החגים: המכסה הזאת מאושרת מדי שנה אך הוקדמה בגלל חשש מאגירת ביצים לקראת סגר אפשרי מחשש לגל שני של מגפת הקורונה בישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בגל הראשון של הקורונה, צרכנים אגרו ביצים שלא לצורך והמכסה נפתחה באיחור. גם אז מדובר היה במכסה שנפתחת מדי שנה לקראת פסח - חג שבו צריכת הביצים גבוהה בדרך כלל מהצריכה בחגי תשרי.
1 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
צריכת הביצים בעלייה
(צילום: רועי עידן)
נראה שבמשרד לא הגדילו את המכסה ואף הקטינו אותה, למרות הביקוש הגובר לביצים. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד נפתחה לקראת חגי תשרי מכסה של 25 מיליון ביצים. מדובר במכסות שמשווקי הביצים מייבאים לארץ, ממדינות אירופה.
הקדמת פתיחת המכסה אירעה בעקבות עלייה בביקוש לביצים ועלייה מתונה של 10%-15% במכירות מזון ברשתות השיווק שמסתמנת בימים האחרונים.

משרד החקלאות: אין מחסור במזון טרי

בעקבות הדיווחים על סגר מתקרב, במשרד דיווחו אתמול (ג') שאין חוסר במזון טרי בשוק, להיפך: יש עודפים קלים בביצים וכן עודפי עוף ומוצרי חלב. יחד עם זאת, משווקי ביצים ורשתות טוענים כי יש עלייה בביקוש והמחסור יגיע במהרה אם לא תאושר מכסה. הלולנים מנגד מעדיפים שהמשרד יאשר להם הגדלת מכסות ייצור.
"אנחנו במעקב יומיומי אחרי השוק כדי לראות מה מצבו", מסר אתמול גורם במשרד. "אין התנפלות כמו בגל הראשון, אבל את תחילת יולי התחלנו עם עודף של 10 מיליון ביצים והדיווחים על סגר מתקרב עושים את שלהם. למרות עלייה מסוימת וקטנה בביקוש למזון ברשתות השיווק בימים האחרונים, העודפים בביצים, בשר עוף ומצרי חלב עדיין מאזנים את המצאי. על פי ניתוח השוק של כלכלני המשרד, אם התנהגות הצרכנים תישאר כ'בשגרה' לא ייווצר מחסור במוצרים אלו בשוק. נעדכן כל הזמן ונמשיך להיות עם אצבע על הדופק לגבי אגירת ביצים שתביא לפתיחת יבוא ביצים או הגדלתו".
מהמשרד נמסר כי "מניתוח השוק שנערך במשרד החקלאות עולה כי העודפים נובעים הן מירידת פעילות במסעדות, בשוק המזון המוסדי ובמפעלי התעשייה המייצרים מזון לענפי התיירות, אולמות האירועים וקייטרינג, והן משיפור ההיצע מייצור מקומי. לדוגמה, ענף ההטלה מאופיין באופן קבוע בקיץ בעודפים, בנוסף, בחודשי הקיץ יש ביקוש נמוך לביצים, להבדיל מחג פסח בו יש עודף ביקוש לעומת שאר חודשי השנה".