ההנחה בארנונה לעסקים, בשיעור של 25%, לא תיפרס על כל השנה - אלא תינתן כפטור מלא לשלושה חודשים. כך קבעה היום (ב') ועדת הכספים.
הוועדה דנה בהצעת חוק ממשלתית שנועדה לתקצב 190 מיליון שקל מהקרן לשמירת הניקיון - לטובת שיפוי לרשויות בגין הפטור מארנונה לעסקים.
2 צפייה בגלריה
    עסקים ריקים בירושלים
    עסקים ריקים בירושלים
עסקים ריקים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סגן הממונה על התקציבים באוצר, אריאל יוצר, אמר בוועדה כי "לא יעזור לאף אחד לקבל 25% ארנונה מכל חודש, התשלום בשלושת חודשי המשבר יהיה 0 בארנונה עסקית. עסקים ששילמו את תשלום הארנונה העסקית שלו בבת אחת בחודש ינואר, יקבלו כסף חזרה לחשבון".
יו"ר ועדת הכספים, עודד פורר, אמר כי הוועדה לא תסתפק בכך שהדבר מצוין בהנחיות משרד הפנים לרשויות, ושנציג משרד הפנים שהשתתף בדיון הבטיח כי החוק יכלול התייחסות שתדייק את הדבר. ח"כ פורר: "נצביע לאחר שנראה זאת על השולחן". הוועדה תצביע הערב על הצעת החוק ותאשרה להצבעה לקריאה השנייה והשלישית - מחר.

ההבטחות לפטור מארנונה לעסקים ל-3 חודשים נשארו על הנייר

מוקדם יותר היום פורסם כי למרות ההבטחות - התקנות שאמורות להסדיר את הנושא עדיין לא אושרו. בינתיים, גם התקנות שעל פי הסיכום היו אמורות לקבוע כי תינתן הנחה של 25% מהארנונה או פטור ל-3 חודשים, קובעות רק הנחה של 25%.
אמנם בסופו של דבר מדובר באותו סכום כסף, שכן רבע מהארנונה השנתית שקולה לפטור עבור שלושה חודשים, אולם כפי שאמר הממונה על התקציבים באוצר - עבור העסקים מדובר בשני דברים שונים לחלוטין, שכן הנחה של 25% תפחית בכל חודש את הארנונה אך הם עדיין יידרשו לשלם כעת. פטור לשלושת החודשים הקרובים יקל עליהם יותר. ההנחה אמורה להינתן לענפים מוגדרים כמו מסחר, משרדים, מסעדות וכו', כאשר המיקוד הוא בסיווגי ארנונה שענפיהם נפגעו במידה כלשהי ממשבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין.
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין.
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין
בעקבות זאת פנה הבוקר יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, לשר הפנים, אריה דרעי, וכתב בין היתר כי "נשגב מבינתי להבין מדוע 'ננעל' משרד הפנים על עמדתו הראשונית, ומתעקש שלא להיענות לדרישת העסקים הקורסים ולבקשות השלטון המקומי בנושא. רגע לפני החתימה על התקנות, אני מבקש מכם פעם נוספת לקבל החלטה צודקת, נכונה וקוהרנטית עם הצהרות הממשלה עד כה, לפיהן יש לאפשר לרשויות המקומיות להעניק את ההטבה כשלושה חודשי פטור מלאים.
ביבס הוסיף: "העסקים לא צריכים הנחה שנתית. אם לא נציל אותם עכשיו הם לא יהיו קיימים בשנה הקרובה כדי לקבל את ההנחה השנתית. לעזור עכשיו, או שלא יהיה למי. משרד הפנים נותן אופציה להנחת ארנונה לעסקים קטנים של 25% שנתיים בלבד ולא של שלושה חודשים מלאים ורצופים". לדבריו, החלטת משרד הפנים מנוגדת לסיכומים המוקדמים בין הצדדים ולבקשות חוזרות ונשנות של ראשי הערים והמועצות.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "מדובר בטענות לא נכונות. הנושא נמצא בישורת האחרונה ובניגוד לאמור, לא סוכם על מתווה סופי להנחה שתינתן. השר דרעי פועל ללא לאות לסייע לעסקים בכל הכלים העומדים לרשותו, תוך שמירה על תקציבי הרשויות המקומיות, על מנת שאלה יוכלו לספק שירותים נאותים לתושבים".
השתתפו בהכנת הכתבה:
פורסם לראשונה: 14:58, 20.04.20