מצוקת המזומנים באל על גוברת. ל"ממון" ול-ynet נודע כי החברה פנתה בבקשה בכתב ללקוחותיה, חברות שילוח כמו DHL ו-UPS, אוריין ועוד למתן מקדמות: הלוואות בריבית שנתית של 3.5% על חשבון טיסות מטען עתידיות. הסכום המתבקש מכל חברה נגזר מהיקף פעילותה במטענים באל על, ויכול להגיע למיליוני שקלים ללקוח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טיסות המטען בתקופת הקורונה היו מקור הכנסות העיקרי של החברה שהסבה מטוסי נוסעים למטען. השבתת הטיסות וצמצום מספר הנוסעים בסגר פגעו במעט ההכנסות שהיו לה. אחד הלקוחות אמר ל-ynet: "אנו צריכים להכריע בין הרצון לתמוך באל על ובין הסיכון עקב מצבה הפיננסי".
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
מטוסי אל על שוב על הקרקע. נתב"ג בצל סגירת השמים
(צילום: EPA)
בדו"חות הכספיים האחרונים שפרסמה אל על לרבעון השלישי של 2020 היא הציגה הפסד של 147 מיליון דולר וגירעון של 120 מיליון דולר בהון העצמי. ברבעון קודם נרשמה לחברה הערת עסק חי.
כעת לצד העובדה שהסגר חיסל את הכנסות החברה, זו מתמודדת עם מכשול נוסף: ההלוואה הבנקאית של 300 מיליון דולר בערבות מדינה שהייתה אמורה להיכנס לקופתה הריקה של החברה מתעכבת, מכיוון שטייסיה עירערו לביה"ד לעבודה על הסכם העבודה החדש שחתמה בשמם ההסתדרות (לאחר שסירבו לחתום), הסכם שנדרש כתנאי לקבלת הסיוע מהמדינה וההלוואה.
השבוע פנתה החברה לביה"ד לעבודה בדחיפות לקבל הכרעה בתיק, בטענה כי הגופים המממנים הציבו כתנאי לקבלת ההלוואה את דחיית הערעור. הדיון יתקיים ב-9 בפברואר, ובאל על מקווים שהבקשה תידחה.
יש לציין כי הבעלים החדשים של אל על אלי רוזנברג, העמיד לאחרונה הלוואת ביניים לחברה בסך של 10 מיליון דולר. בנוסף קיבלה אל על כ-15 מיליון דולר מהממשלה להוצאות ביטחון, סכומים שהיו אמורים לגשר עד קבלת ההלוואה.
מאל על נמסר: "מדובר במקדמות על חשבון פעילות עתידית שהם חלק מהתנהלות פיננסית רגילה והסדרי תשלום קיימים מול לקוחות עסקיים עימם החברה עובדת".