ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) תקנות שמסדירות את חובת הפקדת כספי הפיקדון עבור עובדים זרים במוסדות סיעודיים ובתעשייה. אישור התקנות יאפשר ליישם את החלטות הממשלה ולהעסיק עובדים זרים בענפים אלה: החלטת ממשלה 4110 מאוגוסט 2018, שהגדירה מכסה של עד 2,000 עובדים זרים בענפי התעשייה, והחלטת ממשלה 183 מיולי 2020, שהתירה להעסיק עד 2,500 עובדים זרים במוסדות סיעודיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תמיכה סיעודית
תמיכה סיעודית
אושרו תקנות שיאפשרו העסקת אלפי עובדים זרים בסיעוד ובתעשייה
(צילום: Shutterstock)
התקנות שאושרו מכילות את חובת הפקדת הפיקדון לעובדים זרים הקיימת כיום בענפים שונים גם על מעסיקים של עובדים זרים בענפים החדשים - תעשייה ומוסדות סיעודיים. במהלך הדיון הסבירה היועצת המשפטית של הוועדה, נעה בן שבת, כי בהחלטות הממשלה נקבע שהתקנת הוראות הפיקדון מהווה תנאי למתן היתרי ההעסקה של עובדים זרים בענפים אלה.
חובת הפיקדון לעובדים בתעשייה אושרה לשנה אחת בלבד. זאת, לאחר שרשימת המקצועות שבהם יועסקו העובדים לא הוגשה לוועדה בזמן והגיעה לעיון חברי הוועדה רק במהלך הדיון. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, מטרת האישור הזמני היא לתת מענה מיידי לצורך של התעשיינים בעובדים ובמקביל להגביל את התקופה שבה ניתן להכניס את עובדי התעשייה הזרים לישראל לשנת 2021 בלבד. תקופת העסקתם של העובדים שייכנסו לא תוגבל, אולם בתום השנה, אם לא תאושר מחדש חובת הפקדת הפיקדון, לא תותר כניסה של עובדי תעשייה זרים נוספים לישראל.
כץ אמר כי "אנחנו נמצאים היום במצב של משק עם 20% אבטלה. בתחום של מוסדות סיעודיים עולה כי אכן יש מחסור חמור בעובדים ועל כן נאשר את התקנות כדי לא לפגוע באוכלוסיות חלשות שצריכות את המענה. מנגד, לגבי עובדי התעשייה - הממשלה לא הביאה לוועדה את הנתונים והנימוקים לכך שבאמת צריך להעסיק במשרות האלה זרים ולא עובדים ישראלים. מהרשימה שהגיעה אלינו כעת עולות שאלות רבות בנוגע למקצועות כמו הנדסאי מכונות, חשמלאים מעשיים, מלגזנים ועוד - אי אפשר להכשיר לכך ישראלים? אני לא אקח הזדמנות של עובד ישראלי להשתלב בגלל שלתעשיין זול ונוח יותר להביא עובד זר. נאשר את התקנות לשנה בלבד כדי לתת מענה למצוקת התעשיינים המיידית, אבל הממשלה תצטרך לתת הסברים והצדקות מפורטות".
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, הסביר בדיון את הצורך בעובדים זרים בענפי התעשייה: "מחסור בעובד מקצועי מסוים משבית את כל הייצור. חסרים לנו היום חרטים, מפעילי מכונות עיבוד שבבי, רתכים ועוד בעלי מקצוע רבים. זו מצוקה שעולה מהשטח. משרות ממתינות שנתיים ריקות, מעסיקים מוכנים להעסיק ישראלים ולשלם שכר יפה - אבל אין עובדים. חרף משבר הקורונה לא היה שום שינוי בהכשרות. לא רק שאין עובדים חדשים, מנגנון החל"ת הביא לכך שאנשים לא רוצים לחזור לעבוד וגם אם מחר נתחיל להכשיר אנשים זה עניין של שנים במקצועות האלה".
על פי משרד העבודה, 800 מתוך 2,000 ההיתרים בתחומי התעשייה אושרו כתוצאה מכשל שוק, כלומר מחסור של אנשי מקצוע בתחום בישראל.
באיגוד בתי האבות בירכו על ההחלטה ואמרו כי מדובר ב "בשורה ענקית, שתאפשר את יישום החלטת הממשלה ההיסטורית לאשר לראשונה העסקת עובדים זרים בענף אחרי שנים של מלחמה פוליטית, ציבורית ומשפטית".