בנק ישראל שוב הותיר את שיעור הריבית הבסיסי בישראל על 0.1%. כך לפי החלטת הוועדה המוניטארית של הבנק שפורסמה היום (שני). בשל כך, ריבית הפריים תשאר בשיעור של 1.6%. זאת, בעוד למדינת ישראל עדיין אין תקציב מאושר זו השנה השנייה ברציפות וכאשר העיניים נעוצות אל עבר ראשי המפלגות אשר צפויים להכריע בימים הקרובים האם מדינת ישראל בדרך לממשלה או לבחירות חמישיות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כזכור, הריבית הופחתה על ידי בנק ישראל בעיצומו של הסגר הראשון, בחודש אפריל 2020, משיעור של 0.25% ל-0.1%. אז הוסבר כי המטרה היא לסייע בהנעת המשק וחילוצו מהמשבר הקשה.
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
כמו כן, יצוין שהייתה זאת הפעם היחידה שהנגיד הנוכחי, פרופ' אמיר ירון, שינה את גובה הריבית במשק מאז שנכנס לתפקידו בדצמבר 2018. חודש לפני תחילת כהונתו העלתה במפתיע ממלאת מקום הנגידה, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, את הריבית משיעור של 0.1% ל-0.25%.
כעת ההערכות הן ששינוי בריבית אינו על הפרק בחודשים הקרובים, אולם קיימות ציפיות לכך שתיתכן העלאת ריבית לקראת סוף השנה או בראשית 2022, אם תימשך העלייה באינפלציה בשל הוצאות שיבצעו הישראלים לצריכה, עם התאוששות המשק, לאחר שנת הקורונה עם שלושה סגרים במהלכה.
בתוך כך, מדד המחירים לצרכן המשיך לעלות בחודש אפריל והשלים בכך עלייה של 1.1% מתחילת השנה. המשמעות - המשק ממשיך להתאושש משנת הקורונה והצריכה עולה. עם זאת, יצויין כי לא בטוח שהמגמה תמשך באותה עצימות גם בחודש מאי, שכן במהלכו התקיים מבצע "שומר החומות" והמהומות בערים המעורבות, אשר כידוע הובילו לסגירתם הזמנית של עסקים רבים ברחבי הארץ ולנזק כלכלי כבד.
עם זאת, בהודעת הבנק נכתב כי "ההסלמה במצב הביטחוני שנמשכה כעשרה ימים פגעה ככל הנראה באופן מוגבל בלבד בתהליך ההתאוששות הכלכלית: משך ההסלמה היה קצר יחסית, וכתוצאה ממשבר הקורונה חלקים גדולים במשק הסתגלו לעבודה ולצריכה מרחוק. בנוסף, חלק ניכר מהפגיעה הכלכלית באירועים דומים בעבר הייתה בייצוא שירותי תיירות, בעוד שכתוצאה ממשבר הקורונה אלו ממילא נמוכים כעת".