פרסום ראשון: השופטת תמר אברהמי מבית המשפט המחוזי בתל אביב קבעה ביום העצמאות כי בסכסוך שנוצר בין איש העסקים דוד דוידוביץ', הנחשב מקורב לאיש העסקים רומן אברמוביץ, לבין בנק הפועלים שם הוא מחזיק חשבון בנק, החסימה של החשבון שלו "תוסר (החשבון יופשר) בשלב זה לגבי סך של 150 אלף שקל".
איש העסקים דוד דוידוביץ' המוערך במאות מיליוני שקלים, ומי שבעבר התמודד על רכישת השליטה בעיתון גלובס תמורת 110 מיליון שקל, תבע לפני חג העצמאות את בנק הפועלים בטענה כי הבנק החליט "בן רגע, ללא כל הודעה מראש לחסום את חשבון הבנק של דוידוביץ', אזרח ישראלי מזה 31 שנה" (לדוידוביץ' גם אזרחות רוסית-ל.ד ), זאת, תוך הותרת דוידוביץ' בזמן ששהה בלטביה, ללא כרטיס חיוב מיידי (DIRECT) (שנחסם) וללא חשבון בנק פעיל.
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, דוד דוידוביץ'
בנק הפועלים, דוד דוידוביץ'
בנק הפועלים, דוד דוידוביץ'
(צילומים: אביב גוטליב, ורדי כהנא)
במסגרת הבקשה שהגיש דוידוביץ' באמצעות עו"ד שמוליק קסוטו ועו"ד בלה פלד הוא טען כי "פעולת הבנק נעשתה תוך אימוץ עיוור, ללא כל בדיקה עצמאית של הסנקציות שהטילה ממשלת בריטניה על גורמים שונים בעקבות הסכסוך שבין רוסיה לאוקראינה. מדובר בהחלטה בלתי חוקית שעומדת גם בניגוד למדיניות ממשלת ישראל שלא להטיל סנקציות דומות על אזרחים ישראלים, כחלק ממערך שיקולים של מדיניות וביטחון לאומי", נטען.
עוד טען כי "עיון בהחלטת ממשלת בריטניה, שאליה הפנה הבנק, מלמד שהיסוד להטלת הסנקציות הוא בניסיון להשפיע על מדינת רוסיה להפסיק את פעילותה באוקראינה בדרך של הפעלת לחץ על גורמים שונים. אלא שסנקציות שכאלה לא אומצו על ידי מדינת ישראל".

לא עיר מקלט

מנגד, טען בנק הפועלים באמצעות עו"ד אורי גאון כי "הציפייה של דוידוביץ' היא שהבנק יתעלם מהרשימה השחורה (רשימת הסנקציות של ממשלת בריטניה-ל.ד), ויהווה עבורו 'עיר מקלט' מפני הסנקציות הנובעות מהכללתו ברשימה השחורה. הבנק אינו יכול להתעלם מרשימה שחורה זו, או מרשימות שחורות אחרות בינלאומיות. הבנק אינו פועל בחלל ריק אלא בזירה פיננסית בינלאומית. להתעלמות מרשימות שחורות ולניסיון לעקוף את הסנקציות המוטלות על ידי ממשלות של מדינות המערב על אלה הנכללים ברשימות עלולות להיות השלכות חמורות ביותר הן על הבנק והן על לקוחותיו, שלא יוכל לבצע פעולות פיננסיות בינלאומיות ולו הפשוטות ביותר".

"מה זה הוראה בעל פה?"

במסגרת דיון דחוף שהתקיים ביום הזיכרון אמר בא כוח דוידוביץ' לשופטת: "בסוף יש פה איזה אבסורד שצריך להבין אותו. אנחנו מתדרדרים מדמוקרטיה לאנרכיה". מנגד, טען בדיון בא כוח הפועלים כי "הציפייה מהבנקים הישראליים ,שהם על הכוונת של הרשויות בארצות הברית ובבריטניה ובאירופה, שאנחנו לא נהיה מדינת עולם שלישי. אגב, האדון דוידוביץ' עצמו ידע שהוא ברשימה. הוא לא תקשר שום דבר עם הבנק...הוא לא הודיע: 'חברים, נכנסתי לרשימה, זה שום כלום, אני פועל להסיר את זה'. הוא חיכה שהבנק יעלה על זה..".
עוד טען בא כוח דוידוביץ' בדיון כי "אומר חברי (מתכוון לבא כוח הבנק - ל.ד) שאין משהו בכתב מבנק ישראל ויש איזושהי הוראה בעל פה. מה זה הוראה בעל פה? רוצים להגביל זכות של אזרח ישראל - זכות יסוד, למנוע את השימוש שלו בקניין שלו על סמך איזו הוראה בעל פה?".
בהחלטה שהוציאה השופטת ביום העצמאות קבעה בין השאר כי "ניתן היה לסבור כי הבנק יפנה אל עמדתו של בנק ישראל בסוגיה זו ויסתמך עליה. אולם עמדה כזו לא הוצגה. מבין השיטין ניתן היה להבין כי התקיימו שיחות בעל פה כאלה ואחרות (הדבר לא פורט, ודאי לא בתצהיר). אין צורך להרבות במילים על כך שאמירה בעלמא על שיחה כללית כזו או אחרת איננה יכולה להוות תשתית ראויה... בשאלת סיכויי ההליך ומאזן הנוחות ניתן אפוא למצוא פנים לכאן ולכאן. הדברים אינם חד משמעיים אולם בשורה התחתונה ובהכללה ניתן לומר, כי בניתוח בעניין סיכויי ההליך יש בשלב זה קשיים מצידו של הבנק בשאלת סבירות הסירוב ובפרט בדרך בה נעשה הדבר, ובניתוח בעניין מאזן הנוחות יש קשיים מסוימים מצדם של שני הצדדים, כאשר פוטנציאל הנזק הנטען מצדו של הבנק הוא ניכר יותר".
בסופו של דבר קבעה השופטת כי החשבון יופשר בשלב זה לגבי סך של 150 אלף שקל. "דוידוביץ' לא יהיה רשאי להעביר כספים מהחשבון לכל גורם שנכלל ב'רשימה השחורה' מושא הטענות...הבנק יפעל לאפשר לדוידוביץ' משיכה מיידית של כספים מהחשבון עד לגובה הסכום שנקבע. הצדדים יבואו בדברים בעניין זה. ככל שלא יועמד פתרון חילופי, יפעל הבנק להעמיד לרשות דוידוביץ' מיידית כרטיס חילופי לכרטיס שבוטל". לבסוף, קבעה השופטת כי "כתנאי להמשך הקפאת (יתרת) החשבון לאחר 5 ביוני 2022, על הבנק להעביר לדוידוביץ' לכול הפחות 14 יום מראש הודעה בכתב לגבי טעמי ההחלטה. מובהר כי ככל שהבנק יבחר לפעול כך, שמורה לדוידוביץ' הזכות לעתור בבקשה חדשה. הבנק מחויב בהוצאות הבקשה בסך 7500 שקל", קבעה.