בענף הכדורגל אומרים גם בימי מונדיאל אלה לא פעם: "העיקר הניצחון, לא הדרך". אפשר לשחק בבונקר לאורך כל המשחק, אפשר לבעוט כדורים למרחקים ללא מטרה, כדי למשוך זמן, העיקר הוא הניצחון. אולם, בכלכלה זה ממש לא כך. הדרך חשובה מאוד ומוסיפה יציבות למשק. בתחום הכלכלי, ממש לא צריכים להיות קיצורי דרך, או הסתבכויות מיותרות. כאן אין שריקה ל"אופסייד", אבל אפשר בהחלט להוציא כרטיס אדום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
את הכרטיס האדום הזה נשלוף הפעם לאנשי משרד האוצר ולעומד - לפחות לעת עתה - בראשו, השר אביגדור ליברמן. בימי דמדומים אלה של הממשלה היוצאת כמעט לא חשובה התוצאה, או במקרה שלנו הפחתת ההנחה במס על הדלק, שכן הממשלה החדשה תוכל לשנות כל החלטה בתוך ימים ספורים. אולם, הדרך - בהחלטה כן חשובה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
סיפורנו נגמר בהודעה שהגיעה סוף-סוף היום (ד') בצהריים על התייקרות הדלק הלילה ב-39 אגורות - מחירו יעמוד על 6.85 שקלים לליטר בתדלוק עצמי. מדובר בעלייה משמעותית בגובה 6% מהעדכון הקודם, וזאת לאחר שנחתם צו להפחתת המס על הדלק ב-33 אגורות בלבד בדצמבר, במקום שקל שלם כפי שהיה בנובמבר. אם ההפחתה הייתה ממשיכה, מחיר הדלק היה יורד בכ-10%.
אולם, תחילת הסיפור שלנו היא מוקדמת הרבה יותר והולכת אחורה עד לאביב האחרון. אז - בעיצומה של מערכת הבחירות - זינקה ההנחה על מס הבלו של הדלק מחצי שקל לשקל שלם, כאשר במקור תוקף ההנחה החדשה היה עד ל-15 בנובמבר - דווקא שבועיים אחרי הבחירות, משום מה.
כאן התעוררה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, והורתה להמציא נוסחה, כדי שהדבר לא ייחשב כתעמולת בחירות. הנוסחה החדשה, כאשר מחירי הנפט כבר צונחים בעולם, הפחיתה את ההנחה פעם ל-77 אגורות ופעם ל-89 אגורות. ואז חזרה בחודש האחרון הנחת השקל השלם, כאשר מחיר הנפט בעולם החל לעלות לפתע.
ואז, כאילו ללא הכנה ובהפתעה גמורה, הגיעה משום מקום מחצית חודש נובמבר, ובאוצר לא ידעו מה לעשות. פנו לייעוץ המשפטי ואחרי לבטים המשיכו את הנחת השקל עד ל-30 בנובמבר. "אין מימון לעוד הנחה", קבעו נחרצות במשרד האוצר, לקראת חודש דצמבר.
ומה לעשות עכשיו, כאשר עדיין אין ממשלה חדשה? ממש ברגע האחרון, בדרך פלא, ובהמשך מתגלגל של בלגן מחירי הדלק, "נמצא המימון, אבל רק ל-33 אגורות הנחה". והיכן 31 מיליארד השקלים של העודף העצום בתקציב המדינה, המתיר דווקא להפחית מיסים במקביל?
אבל הייעוץ המשפטי שהותקל לפתע ברצונו של ליברמן להפחית עוד את מחיר הדלק רגע לפני שהוא עוזב את האוצר, התעכב עד לרגע האחרון. כך, שעות לפני הלילה שבו אמור המחיר להשתנות - כרגיל לכבוד האחד בחודש הבא, לא ידעו עדיין במשרד האנרגיה ובתחנות הדלק מה יהיה המחיר הסופי בחצות, כי השר "טרם חתם על הצו".
אולי מה שקרה כאן יתאים מאוד להגדרתה במילון של המילה "בלגן". אולי אפילו "בלגן גדול".