חברת הציוד הרפואי הבריטית אדג' מדיקל (Edge Medical) טוענת שנפלה קורבן לתרגיל עוקץ בגל הראשון של התפרצות הקורונה מצד חברת שיווק ישראלית. לטענת אדג' מדיקל, החברה הישראלית פרפיומרי הרשומה בזיכרון יעקב, התחייבה בחוזה לספק לה 550 אלף מסכות פנים בתקן מחמיר תוך ימים ספורים בלבד, בתמורה למחיר גבוה. כך עולה מתביעה על סך 4.7 מיליון שקלים שהגישה היום (ג') החברה הבריטית לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד נגד פרמיורי ונגד בעלי המניות שלה, טל חן וליאת כוכבי.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתביעה מתארת החברה הבריטית את התנהלות החברה הישראלית שאותה היא מכנה כ"תרגיל הונאה ממש". לטענת החברה הבריטית, עם התפרצות מגפת הקורונה העולמית, היו אמורים הנתבעים לספק לה תוך זמן קצר מסכות הגנה נשימתיות לפנים בתקן FFP2 (התקן האירופי המקביל ל-N95). המחיר שנקבע עמד על 2.73 דולר למסכה, ובסך הכל בתמורה ל-1.5 מיליון דולר.
ארה"ב ניו יורק מסכות N-95 N95 מסכה מסיכות מסיכה נגיף קורונהארה"ב ניו יורק מסכות N-95 N95 מסכה מסיכות מסיכה נגיף קורונה
מסכות
(צילום: רויטרס)
"עת פרצה מגפת הקורונה", נטען בתביעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין גדעון אבן-אור ויניב לוי, "בעולם נוצר מחסור דחוף במסכות ובציוד רפואי במדינות רבות. התובעים הציגו את עצמם כבעלי יכולת לספק מסכות במהירות ובתקן הדרוש, בתוך זמני הספקה מידיים כמעט (ארבעה ימי עבודה לאחר ביצוע התשלום לפי טענת התביעה, ת.ג). הנתבעים אף ידעו לבקש פרמיה משמעותית במחיר המסכות בגין הביקוש הבהול שנוצר למסכות. למרבה הצער, המצגים התגלו כעורבא פרח".
לטענת החברה הבריטית, היא "נפלה למלכודת" לאחר ששילמה בשתי מנות, סוף מרץ ותחילת אפריל, את מלוא התמורה. "סכומי כסף אלה נשלחו - ומסכות אין. הנתבעים לא סיפקו את המסכות תוך ארבעה ימים, וגם לא בזמן כפול או משולש. גם לאחר שבועות רבים, לאחר שהביקוש למסכות כבר נמוג, וההסכם כבר איבד רלוונטיות ופקע".

אדג' מדיקל: "שקרים על גבי שקרים במטרה למרוח זמן"

לטענת החברה הבריטית, לאחר שראתה שהמסכות מבוששות להגיע, היא חתמה מול החברה הישראלית על חוזה נוסף לפיו יושבו לה 500 אלף דולר, כאשר פריפיומרי תחזיק אצלה מיליון דולר עד הספקת המסכות בסוף אפריל 2020. אלא שלטענתה "לא היה משלוח, לא דובים ולא יער. כלום".
"בכל התקופה מחתימת ההסכם הראשון", נטען בתביעה, "הציגו הנתבעים באופן עקבי מצגי שווא חוזרים ונשנים, העולים לכדי תרמית ממש, או תרגיל הונאה של ממש, והבטיחו שוב ושוב כי משלוח המסכות ממש 'עוד רגע' יוצא לדרכו, תוך הצגת מועדים שונים ומופרכים לשליחתו. שקרים על גבי שקרים במטרה למרוח זמן, כאשר הכסף שנשלח מאבד את עקבותיו ונעלם".
עוד טוענים התובעים כי החברה הישראלית גם ביצעה לכאורה מעשים פליליים. "הנתבעים שלחו לנתבעת מסמך מזויף שנחזה להיות אישור העברה בנקאית בסך של 900 אלף דולר, העברה בנקאית שמעולם לא בוצעה. המסמך התברר ככוזב".

פרפיומרי: "מצג עובדתי לא נכון"

לתביעה צורפו התכתבויות בין עורכי הדין של החברה הבריטית,לבין עורך הדין שמייצג את פרפיומרי, מתן חמו. הוא כותב כי הטענות "נעדרות כל אחיזה במציאות ומהוות ניסיון נלוז וחסר תום לב לחמוק מחובות חוזיות ולהתקשר ישירות עם ספק המסכות של פרפיומרי (טורקיה), תוך מצג עובדתי לא נכון".
"אין אנו מצויים במהלך עסקים רגיל בעולם", כתב עו"ד חמו בסוף חודש מאי, "אלא במצב מיוחד במסגרתו הטיסות הבינלאומיות צומצמו משמעותית, שערי היציאה מישראל נסגרו ולא היה באפשרות מרשנו לנסוע פיזית לטורקיה. מרשתך הייתה מודעת לכך שיתכנו עיכובים במשלוח המסכות, ועל כן הוסף סעיף להסכם".
עוד נטען במכתב כי החברה הבריטית פעלה לעקוף את החברה הישראלית מול ספק המסכות הטורקי, ולרכוש ממנו ישירות 60 מיליון מסכות מה שהיה לטענת פרפיומרי מעניקה לה רווח של 50 מיליון דולר.
עו"ד חמו, ממשרד דורון טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', המייצג את הנתבעים, מסר עוד בתגובה: "מדובר בתביעה מקוממת שאין לה כל אחיזה במציאות. התובעת היא שהפרה את ההסכם עם מרשתנו, בכך שניסתה לעקוף אותה ולהתקשר בהסכם ישיר עם המפעל המייצר את המסיכות, ולאחר מכן ביטלה את ההסכם וסירבה לקבל את הסחורה. התביעה טרם הומצאה למרשתנו, אך בכוונתה להגיש תביעה שכנגד ולמצות את זכויותיה".