הנהלת אל על פנתה הערב (ג') לשר האוצר ישראל כץ ולשרת התחבורה מירי רגב, בבקשה דחופה לשחרור עודפי קופות הפיצויים של החברה בסך 230 מיליון שקל. במכתב שהגיע הערב לידי ynet, שעליו חתומים מנכ"ל אל על גונן אוסישקין ויו"ר הדירקטוריון אלי דפס, פירטו השניים על מצבה של חברת התעופה הישראלית שעומדת בפני סכנת קריסה כלכלית.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב ציינו אוסישקין ודפס כי אל על מקיימת שיח ארוך ומורכב עם משרדי הממשלה, בראשות משרד האוצר, בדבר מתווה סיוע המדינה לחברה. אולם לדבריהם, החברה מבקשת את אישור משרד האוצר לשחרור דחוף ומיידי של עודפי קופות הפיצויים שנפתחו בעבר עם הפרטת החברה.
1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מדובר בסכום של כ-230 מיליון שקלים שיכולים להגיע לחברה בהסכמת האוצר, שכן בשנת 2014 הגיש האוצר תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה לקבל את עודפים אלו. "חשוב לנו להדגיש באופן הברור ביותר - אל על זקוקה לעודפים אלו באופן דחוף ומיידי לצורכי תזרים המזומנים המאתגר בימים אלו, נוכח הפסקה מלאה של טיסות החברה לאור משבר הקורונה, שהינו המשבר הגדול ביותר וחסר התקדים שידע עולם התעופה מימיו. עודפי הקופה נכללים בתוכנית העסקית אשר הוצגה למשרדי הממשלה לפני שבועות והם גם תנאי של הגופים הממנים".

"עושים את כל הנדרש מאיתנו"

בחברה ציינו כי הם עומדים בתנאים המקדימים לשחרור הקופה. זאת, בין היתר, לאחר שחתמה ההנהלה על הסכמי הבראה עם ארבעת מגזרי העובדים, שהאחרון בהם נחתם בסוף השבוע - כאשר ההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי לסקטור הטייסים ללא ועד הטייסים.
משרד האוצר, לדברי אל על, היה אמור עוד אתמול להכריע האם להסכים להעברת הכספים, אולם טרם מסר את תשובתו. "משרד האוצר עסוק בימים קשים אלו בסוגיות רבות במשק הישראלי", כתבו השניים. "יחד עם זאת חשוב לנו להדגיש כי העודפים הינם עודפים בבעלות החברה.
"ללא שחרור מיידי של מלוא העודפים, האלטרנטיבה האחרת משמעה קריסתה של אל על אשר תהווה חלילה סנונית ראשונה לקריסת חברות ענק דומות במשק הישראלי, וכן אובדן של אלפי מקומות עבודה במישרין ועשרות אלפי מקומות עבודה בעקיפין, ולא פחות מכך, תצריך משאבים עצומים ושיקום ארוך, מורכב ואינסופי לצורך הקמתה מחדש של חברת תעופה. לא נכביר בחשיבותה האסטרטגית של חברת תעופה ישראלית המוכרת לכם במדינה שעורק התחבורה ממנה אל העולם הינו באמצעות נתיב אוויר בלבד".
השניים הזכירו במכתב את ההתנה לות של מדינות אחרות בצל המשבר, שהעניקו סיוע לחברות התעופה במדינותיהם כדוגמת ארה"ב, צרפת, הולנד, אנגליה, גרמניה, אוסטריה, דרום קוריאה, הונג קונג ועוד. "אנו מתקדמים מול הבנקים הישראלים לצורך העמדת ההלוואה וכן פועלים לקדם את הנדרש לשם הנפקת מניות בהתאם למתווה הסיוע. הצגנו תוכנית התייעלות בהיקף של מאות מיליוני דולרים בכל שנה ואנו עושים את כל אשר נדרש מאיתנו".