חלם זה כאן. בימים אלה ממש מתכננים חכמי חלם בממשלת ישראל את הארכת הסגר השלישי המוצלח כל כך. הם פשוט דילגו על שתי אמירות מאוד מוזרות כנראה, לטעמם, של פיזיקאי יהודי דגול אחד, בשם אלברט איינשטיין: "טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה - וכל פעם לצפות לתוצאה אחרת". וגם: "יש שני דברים אינסופיים: היקום וטיפשותו של האדם. בעצם אני לא בטוח לגבי היקום".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ובכן, באה ממשלת ישראל ואחרי הכישלונות בשני הסגרים הכלל ארציים הראשונים והיציאה המהירה מהם, חוזרת על אותו הניסיון בפעם השלישית. קודם מאריכים את הסגר על כל תושבי המדינה, ללא אבחנה, בעלות כלכלית מטורפת, ובקרוב, כמובן בשל לחצים אינסופיים על הטיפשים, מהאמרה הידועה של איינשטיין, גם תכריז ממשלת חלם של 2021 על יציאה בבת אחת מהסגר הכללי. הרי עוד רגע הבחירות החוזרות ונשנות כבר בפתח.
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שוב סגר כללי: "לחזור על אותה הפעולה - וכל פעם לצפות לתוצאה אחרת"
(צילום: ליהי קרופניק)
בינתיים נשארנו לא רק עם אלפי נדבקים ביום, במקומות מסוימים מאוד, אלא גם עם נזק כלכלי שיהיה קשה מאוד לתקנו במשך שנים, כך כל המומחים צופים.
157,939 ישראלים נשלחו הביתה, וחלקם אף פוטרו סופית, מאז ראשית הסגר השלישי ב-27 בדצמבר. היום הודיע שירות התעסוקה כי ביממה האחרונה בלבד נפרדו עוד 2,448 נשים וגברים ממקום עבודתם. "רק" 2,400 לעומת 5,000 ביום בממוצע עד הימים האחרונים. אם יוארך הסגר נחזור כנראה ל-5,000 ביממה. בשבוע שעבר דיווחו העצמאים על כאלף עסקים נוספים שנסגרו סופית. חלקם פעלו עשרות שנים. ממשלת הקורונה ניצחה אותם.
וכמה עצוב: כל אחד מ-2,448 הנשלחים הביתה מפרנסים את משפחתם או את עצמם. כל אחד מהם לא רק חש מושפל, פגוע ומודאג ממצב החשבון העתידי בבנק. הוא גם יפול מהיום כעוד מעמסה על תקציב דמי האבטלה. כמעט כל אחד מהם היה הרי ממשיך לעבוד, אלמלא הונהג הסגר המטופש במתכונתו הנוכחית.
4 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
בשבוע שעבר דיווחו העצמאים על כאלף עסקים נוספים שנסגרו סופית
(צילום: גיל יוחנן )
ולמה מטופש? הרי התקהלויות אסורות וההידבקות במקומות העבודה מסוכנת?
אז הנה כמה נתונים: במצפה רמון היו בשבוע האחרון שני חולי קורונה מאומתים. שניים. לא 20, לא 100, לא שליש מהישוב. אבל, מצפה רמון בסגר מוחלט. הכל הכל סגור. בכל האזור של פרדס חנה, בנימינה וזיכרון יעקב אחוז ההדבקה עמד בשבוע האחרון על 2% עד 4%. בביתר עלית, באלעד, במודיעין עלית ובכפר מנדא - בין 20% ל-33%.
ומה עומדת הממשלה להחליט? גם מצפה רמון המבודדת, גם פרדס חנה שהקורונה בה נסוגה במהירות וגם ביתר עלית שהמגיפה משתוללת בה כבר שבועות - יישארו בסגר כללי עוד שבוע שלם.
זה מזכיר לי את אחד מסיפורי חלם החביבים במיוחד.
באחד הימים נתברר לתושבי חלם כי העיר מלאה בתושבים ורחובותיה צפופים. על כן כינסו את מועצת העיר שהחליטה להקים רובע מגורים חדש. אולם, לפתע התגלתה להם בעיה חמורה: הר גדול שניצב בקצה העיר מנע את ביצוע ההחלטה.
לפיכך נתכנסו קברניטי העיר החכמים והחליטו כי יש להזיז את ההר ממקומו. יצאו כל תושבי חלם מבתיהם וניגשו יחדיו להזיז את ההר כי גדול היה. במשך מחצית היום דחפו בידיהם את ההר, עד שהחלו בגדיהם להידבק לעורם בשל המאמץ הרב. על כן פשטו את מעיליהם מעל גופם. בינתיים, עברו מאחוריהם כמה גנבים זריזים, נטלו את מעיליהם ונמלטו מהמקום.
כאשר הגיעה שעת ערב, התעייפו התושבים וביקשו לנוח ולאכול. משהביטו לאחור ראו כי המעילים שהושארו שם אינם נראים עוד באופק. על כן צהלו ושמחו על כי הצליחו במשימתם בגדול - הם הצליחו להזיז את ההר מרחק עצום ורב ביום אחד בלבד והמאמץ העילאי היה כדאי.
4 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
מצפה רמון: שני חולי קורונה בלבד - אבל הכל סגור
(צילום: shutterstock)

אפשר לחסוך 3.6 מיליארד שקל

העלות למשק, לפי מחקר של מרכז מאקרו לכלכלה וחברה, תגיע לכ-4.4 מיליארד שקל בשבוע הסגר הנוסף. מחיר שבוע אחד בלבד של מדינה שלמה סגורה. הנזק עד כה נאמד כבר ב-26.8 מיליארד שקל. אבל, לציוד דחוף, תוספת מיטות, אמצעי מיגון ותרופות לבתי החולים - אין כסף.
אז מה צריכה הממשלה להחליט בישיבתה הקרובה, אם לא תרצה להוסיף עוד פרק לסיפורי חלם?
הסגר מוסר בכל המדינה בתוך ימים. במצפה רמון - הכל פתוח. גם חנות הבגדים וגם מערכת הבריאות. גם בבנימינה.
אולם, באלעד ובכפר מנדא - הכל סגור והישוב בסגר מוחלט. אין יוצא ואין בא. לא רמזור אדום, צהוב, כתום, ירוק וג'ינג'י.
שבוע נוסף של סגר מוחלט יוכרז רק בישובים הללו. כל שאר המשק ייפתח. הנזק המוערך למשק: 800 מיליון שקל. חסכנו 3.6 מיליארד שקל - מתשלום מופחת של דמי אבטלה נוספים ועד הפסדי ענק נוספים לחנות הצעצועים ולמכון הכושר, שגם על אלה תיאלץ הממשלה לשלם. אה, וכמעט שכחנו: לסגור סוף סוף הרמטית את האורווה שלא נסגרה מעולם והסוסים כבר ברחו ממנה מזמן - נמל התעופה בן-גוריון.
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
לציוד דחוף, תוספת מיטות, אמצעי מיגון ותרופות לבתי החולים - אין כסף
(צילום: AFP)
וכך ממשלת חלם תוכל לפחות להעביר במהרה את המיליונים הרבים שייחסכו לבתי החולים, שם ישופר הטיפול הרפואי ותפחת התחלואה.
חכמי חלם לא יצטרכו להזיז את ההר ולא יגנבו להם את הבגדים. הר הקורונה פשוט יזוז מעצמו ויאפשר לעסקים ולאזרחים המבודדים נפשית, ברוב ישובי הארץ, לחזור ולנשום ללא מכונת הנשמה ובלי טובות של מענקי בחירות ודמי אבטלה אינסופיים. ואולי זה אפילו יהיה שווה כמה מנדטים למפלגות שיתמכו ברעיון כל כך פשוט ונהיר לכל אזרח במדינה.
פורסם לראשונה: 16:31, 27.01.21