התנגדות להארכת חוק הותמ"ל: השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שלחה היום (ג') מכתב לשרת הפנים, איילת שקד, ובו הביעה התנגדות להארכת חוק הותמ"ל שתוקפו פג בשנה שעברה. מדובר בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור - ועדת על עוקפת ועדות מחוזיות לתכנון ולבנייה, שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז (למשל כמו תוכנית שדה דב הכוללת 16 אלף דירות).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוועדה נחשבת שנויה במחלוקת משום שהיא עושה שימוש בשטחים פתוחים לצורך קידום יחידות דיור. עם זאת, באחרונה הוחלט כי הוועדה תתמקד גם במתחמי פינוי בינוי ובתוכניות בנייה במגזר הערבי והחרדי ולא רק בתוכניות על חשבון שטחים פתוחים. לצד זנדברג הגישו התנגדות להארכת החוק גם החברה להגנת הטבע וראשי המועצות האזוריות בהובלת שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי בישראל.
1 צפייה בגלריה
איילת שקד ותמר זנדברג
איילת שקד ותמר זנדברג
איילת שקד ותמר זנדברג
(צילום: ערוץ כנסת)
"עמדתי, כעמדת גורמי המשרד להגנת הסביבה, היא שהארכה של חוק הותמ"ל היא טעות תכנונית, כלכלית וסביבתית, בפרט במתכונת רחבה, ואני מתנגדת נחרצות להארכת פעילותה", כתבה זנדברג. "ככל שהחוק יתקדם, בכל זאת, יש להבטיח שהוא יחול רק לגבי מתחמי פינוי בינוי והתחדשות עירונית, ולצורך קידום מתחמי דיור לחברה הערבית. הותמ"ל אינה נחוצה ולא פותרת את הבעיה, ועלולה בוודאות קרובה לפגוע בציבור ובסביבה".
היא הוסיפה: "אין מחסור במלאי תכנוני של יחידות דיור, ויצירת מלאי תכנוני עודף לא הובילה להורדת מחירי הדיור ולהגדלת מימוש היחידות לבנייה. לפעילות תכנון מואצת במתכונת זו יש השלכות שליליות, כגון פגיעה בשטחים הפתוחים, בעתודות הקרקע, במרקם העירוני ובאיכות הסביבה. בנוסף, מוסדות התכנון הקיימים יכולים לתת את המענה לכלל צרכי התכנון מתוך ראיה ארצית רחבה". לדבריה, "הותמ"ל היא ועדה מזיקה, ויש למנוע את הארכת פעילותה. ככל שיוחלט על קידומה בכל זאת, נדרשים תיקונים מהותיים על מנת למזער את נזקיה הפוטנציאליים".

"פגיעה של קרוב ל-15% משטחי החקלאות"

גם במכתב שנשלח שלשום לשרי הממשלה על ידי ראשי המועצות האזוריות והתנועות המיישבות נמתחה ביקורת חריפה על חוק הותמ"ל. ראשי המועצות כתבו כי "החוק והוועדה לתכנון למתחמים מעודפים לדיור גרמו וגורמים לנזקים בלתי הפיכים, בהיקף של כ-150 אלף דונם חקלאות, לעשרות ישובים חקלאים ותיקים, וכן לחוזקן של הערים הוותיקות על ידי הפניית משאבים לשולי הערים. אם הוועדה ומערכת התכנון הארצית תמשכנה במתכונת החוק המקורי, אנו עלולים לחוות פגיעה של קרוב ל-15% משטחי החקלאות של מדינת ישראל תוך פחות מעשור. בעיה זו מתחדדת ברקע ההבנה המתחדדת כי על מדינת ישראל להיות עצמאית בייצור מזון טרי, ללא תלות בייבוא, בחיזוק ובפיתוח החקלאות במדינת ישראל".
עוד נכתב כי "בנוסף, ועל פי דו"ח מחקר שנערך בראשות פרופ' פייטלסון מהאוניברסיטה העברית עולה כי הותמ"ל גורמת להעמקת הפערים בין מרכז לפריפריה. הדבר נגרם בשל העובדה שעודפי המלאי התכנוני בישראל נמצאים ברובם באזורים בלתי מבוקשים, ויוביל לכך שחלק גדול ממלאי תכנוני זה לא ימומש, יתיישן ויהפוך לחסר תועלת. עוד עולה במחקר כי המשך פעילות הותמ"ל במתכונתה המקורית ואישור התוכנית האסטרטגית ישראל 2040 שמוביל מינהל התכנון עלולים לגרום לפגיעה בהיקף של כ-400 אלף דונם חקלאות, לכל הפחות".
ראשי המועצות האזוריות הוסיפו: "כיום ברור שמשבר הדיור אינו תכנוני, אלא משבר שנגרם, בין היתר, מהיעדר תשתיות תחבורתיות ואחרות; בכישלון בתחומי השיווק והבנייה; ונגישות לדיור. אנו במרכז השלטון האזורי ובתנועות המיישבות שותפים לאחריות על עתידה של מדינת ישראל וסבורים כי יש פתרונות לדיור, מבלי לפגוע באינטרסים של המדינה. אנו קוראים למנוע את קידום החוק בלשונו הנוכחי ולקדם הצעה מידתית ומאוזנת, שתגן ולא תפגע בעתידה האסטרטגי של מדינת ישראל ותבטיח אספקת מזון טרי לתושביה".
גם ארגוני הירוקים וארגונים אזרחיים מתנגדים להארכת החוק. בחברה להגנת הטבע פתחו הבוקר בקמפיין נגד הארכת חוק הותמ"ל וקראו לציבור לשלוח מיילים לשרי הממשלה תחת הכותרת "עוצרים עכשיו את הוועדה שדורסת את הציבור, את הטבע ואת החקלאות". לטענת החברה, "נתנו לוועדה ממשלתית אחת סמכויות נרחבות וקיצוניות בתכנון מתחמי דיור ויצרו ועדה שלא סופרת את הציבור, פוגעת בטבע ובשטחים הפתוחים, בחקלאות וביערות, ועדה שיוצרת כשלים תחבורתיים הרסניים, שלא מבטיחה טיפול בזיהומי קרקע ולא מוודאת קיומם של פתרונות ביוב, מתעלמת מסוגיות חברתיות ומייצרת נזק אדיר לטווח הבינוני והארוך, בלי לתת מענה בטווח הקצר, והכל בשם פתרון משבר הדיור".