"בשנים הקרובות הביקוש לדירות להשכרה צפוי להאמיר משמעותית. לא מעט אנשים רכשו דירות בפריפריה, גם במסגרת מחיר למשתכן, אבל לא מתכננים לגור שם, לצערי. הם מתכננים להשכיר את הדירה שם ולשכור דירה במרכז ובתל אביב. לכן אני מאמין שיהיה צורך עצום בדירות להשכרה במרכז, ועוד יותר בתל אביב". את הדברים הללו אמר לפני מספר שבועות שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, באירוע חנוכת פרויקט להשכרה ארוכת טווח בדרום תל אביב. מאז, ועם המשך עליית מחירי הדירות, התייחסו גם גורמים נוספים לשוק השכירות והתריעו מפני עליה משמעותית בביקוש.
כעת, על פי נתוני יד 2, נראה שהעלייה בביקוש לשכירות כבר נראית בשטח. נזכיר במקביל כי רק לאחרונה אישרה הממשלה את העלאת מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן, מה שעשוי להשפיע על הביקוש לרכישת דירות מחד - אולם גם לתרום מנגד לירידה בהיצע הדירות להשכרה – דירות שמשקיעים לא יקנו בגלל המס החדש.
1 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
דירה להשכרה. המחשה
על פי נתוני יד 2, ברבעון השלישי של 2021, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020, הביקוש לדירות קטנות וגדולות להשכרה עלה. כך למשל, שיעור המחפשים של דירות 2 חדרים עלה ב-4% ושל דירות 3 חדרים ב-14%. שיעור המחפשים בדירות 4 חדרים זינק ב-20% ו-5 חדרים עלה ב-10%.
לפי הנתונים, כ-104 אלף גולשים ייחודיים חיפשו ברבעון השלישי השנה באתר יד 2 דירות בנות 4 חדרים להשכרה בת"א, זינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. כ-61 אלף איש חיפשו 5 חדרים, עלייה של 35% בהשוואה לרבעון השלישי ב-2019. מנגד, כ-105 אלף חיפשו 2 חדרים להשכרה, צניחה של 22% בכמות החיפושים בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019, ועוד 138.5 אלף חיפשו דירות 3 חדרים, ירידה של 9%.
על פי גורמים בענף, בין הסיבות לביקוש הגבוה לדירות 4 ו-5 חדרים: ביקוש לדירות להשכרה על ידי משפחות שרוצות להתגורר בת"א אבל לא מסוגלות לרכוש דירה עקב העלייה המשמעותית במחירי הדירות (על פי מדד מחירי הדירות האחרון מחירי הדירות הממוצעים במחוז תל אביב האמירו בכ-9% בשנה החולפת). בנוסף, ככל שעובר הזמן יותר פרויקטים במסגרת תמ"א 38 (הריסה ובנייה) ופינוי בינוי מתקדמים, ובניינים ישנים נהרסים, המשפחות המתגוררות בדירות הישנות מחפשות דיור חלופי לשנות הבנייה. מכיוון שהן מחפשות דירות בסביבת הבניין הישן, הביקוש לשכירות לדירות למשפחות מאמיר עוד יותר.
"כל דירה שנייה בת"א נבנית במסגרת פרויקט התחדשות, ולכן משפחות רבות צריכות לפנות את דירותיהן ולעבור לגור בשכירות באזור"
"בשנה האחרונה אנו עדים למגמה חדשה בה משקיעים בוחרים לרכוש יותר דירות חדשות בנות 4-5 חדרים המיועדות להשקעה על פני דירות 2-3 חדרים", מספר אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס הבונה ומשווקת מספר פרויקטים חדשים בעיר. "המשקיעים זיהו תופעה של משפחות צעירות הרוצות לגור בתל אביב ולא יכולות לרכוש בה דירה בגלל המחירים הגבוהים, ולכן מחפשות לשכור".

לא מוותרים על ת"א

לדברי איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד 2, "הסיבה לעלייה בביקוש לדירות גדולות להשכרה נובעת מהעלייה החדה במחירי הדירות אשר מקשה על רכישת דירה ודוחקת את המחפשים לשוק השכירות, בין אם זו דירה ראשונה או משפרי דיור. כמו גם העובדה שמשבר הקורונה שינה את העדפות המגורים של הציבור - ויותר אנשים רוצים לשפר את סביבת המגורים שלהם ומחפשים דירות גדולות שיאפשרו מרחב ראוי לשהייה ממושכת בבית, דירות עם מרפסת או עם גינה.
"סיבה נוספת נעוצה בתנופת הבנייה בעקבות התחדשות עירונית בת"א: כל דירה שנייה בעיר נבנית בפרויקטי התחדשות, ולכן משפחות רבות צריכות לפנות את דירותיהן למהלך ההריסה והבנייה מחדש ולעבור לגור בשכירות באזור - וגם זה מעלה את הביקושים לדירות כאלה".
ניצן מוסיפה, כי "לעומת העלייה בביקוש לדירות גדולות להשכרה בת"א, בפלח הדירות הקטנות יותר בנות 2-3 חדרים נרשמת ירידה בתקופה המדוברת. סיבה אפשרית לכך היא שמאז הקורונה הלימודים האקדמיים עברו מהקמפוס לזום ולכן פחות סטודנטים דורשים דירות להשכרה בת"א ומכאן הירידה בביקוש".