1 צפייה בגלריה
חומוס רדיו
חומוס רדיו
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט השלום בראשון לציון הכריע לאחרונה בסכסוך בין שני האחים שירשו את "מסעדת חליל ובניו" המוכרת מרמלה: אחד הבנים קנה את חלקו של אחיו וביקש למנוע ממנו לפתוח מסעדה חדשה בשם "חומוס חליל", אבל השופט רפי ארניה קבע שמותר לו להשתמש בשם.
"מסעדת חליל ובניו" הוקמה ב-1973 ונקראת על שם מייסדה. שני בניו עבדו בעסק. לאחר מות האב הם ירשו את המניות שלו ובשלב מסוים פרץ ביניהם סכסוך. ב-2016 רכש אחד הבנים את מניותיו של אחיו, אולם המחלוקות ביניהם נמשכו עד שב-2018 ניתן תוקף של פסק דין להסכם פשרה שאליו הגיעו. נקבע שלאח שמכר את מניותיו מותר יהיה לפתוח מסעדה משלו עם השם חליל, אבל לא בתחומי רמלה. הפרה של הסעיף, נקבע, תחייב פיצוי של חצי מיליון שקל.
בהתאם, בינואר 2019 התעתד האח שמכר את חלקו לפתוח מסעדה בשם "חומוס חליל" בשוק הסיטונאי בצריפין. בתגובה תבע אותו אחיו וביקש צו מניעה האוסר על שימוש בלוגו ובשם "חליל" במסעדה החדשה. באמצעות עוה"ד מתן שוק ודור נחמן הוא טען שהפשרה מתירה לאחיו לעשות שימוש בשם המלא של האב המנוח אך לא בשמו הפרטי בלבד. הוא הפנה להסכם נוסף שנחתם בין הצדדים שכלל לטענתו ויתור מוחלט על זכויות הקניין הרוחני של חברת "מסעדת חליל ובניו", ובכלל זה גם על השימוש בשם חליל כשהוא עומד לבדו.
האח, שיוצגו על ידי עו"ד יניב גיל, טען מנגד שההסכם מתיר לו לעשות שימוש בשמו אביהם בכל צורה ואופן, לרבות שימוש בשמו במלא אם יחפוץ בכך, או לחילופין רק בחלק משמו.
ואכן, השופט רפי ארניה כתב שעיון מדוקדק בהסכם הפשרה מלמד כי הוא לא כולל הוראה שאוסרת על האח הנתבע להשתמש בשם "חליל". הוא הוסיף שכשהאח התובע רצה לאסור פעולה כלשהי, למשל פתיחת מסעדה ברמלה, הוא דאג להבהיר ולגדר זאת באופן מפורש וברור בהסכם. בפסק הדין נכתב שאין בהסכם הפשרה כל הוראה האוסרת לשאת בעסק החדש את השם חליל כשהוא עומד לבדו או בצמוד למילה "חומוס".
עוד נקבע כי סעיפי הוויתור על הקניין הרוחני בהסכם מקביל שנחתם אינם מלמדים על ויתור מוחלט ושלם על כל נכסי הקניין הרוחני של האח התובע. השופט הדגיש בהקשר זה את מרכזיותו של הסכם הפשרה ועליונותו על פני ההסכמים האחרים שנחתמו וקבע שהוראותיו הן המכריעות ביחס לסוגיה. בנסיבות אלה הוא דחה את התביעה וחייב את האח בעלי המסעדה המקורית בשכר טרחת עו"ד בסך 60 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד מתן שוק ועו"ד דור נחמן • ב"כ הנתבעים: עו"ד יניב גיל • ynet הוא שותף באתר פסקדין