"כרגע החלטנו לעצור ולא לחפש דירה לרכישה כי אנחנו ממתינים לראות מה קורה עם הדמוקרטיה". את המשפט הזה כתבו בני הזוג נורית וגיא למתווך שלהם בשבוע שעבר, על רקע ההפיכה המשפטית שמקדמת הממשלה וההפגנות של מתנגדיה. האקלים הפוליטי והחברתי חלחל גם לשוק הנדל"ן, ואם חשבנו שהעלאת הריבית על ידי בנק ישראל היא אחד הגורמים המרכזיים להאטה בעסקאות, מתברר שגם לתקופה הנוכחית השברירית יש השפעה על ההחלטה של רוכשי הדירות בישראל לשבת על הגדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
נורית (42), עורכת דין, מתגוררת בתל אביב עם בעלה גיא (45) ושלושת ילדיה. השניים מעוניינים לשפר דיור ובשלוש השנים האחרונות מחפשים דירה לרכישה, אולם כאמור בשבועות האחרונים החליטו לעצור את החיפושים. "אנחנו מחפשים דירה כבר המון זמן ובסוף הרגשנו שהשוק ברח לנו בגלל עליית המחירים", היא מספרת. "הבנו שלא נוכל לקנות בית פרטי, אז חיפשנו דירות גן ודווקא עכשיו, כשמצאנו דירה שהייתה מקובלת על שנינו, החלטנו לא לקנות בגלל המצב. זה פשוט לא הזמן לקחת משכנתא מטורפת. אנחנו רוצים כסף פנוי אם נרצה לברוח מפה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: צביקה טישלר)
לדבריה, "בשוק הנדל"ן זה לא שאתה קונה ויום למחרת אתה כבר מוכר והולך. את מה שיש לנו בצד אנחנו צריכים לשמור ולראות מה הולך לקרות כאן. זה גם מה שאמרתי לבעלים של הדירה - שהדירה ממש מצאה חן בעינינו, אבל כל עוד לא ברור מה קורה, אנחנו לא קונים. אנחנו לא מתכוונים לנטוע עוד שורשים במדינה, ובטח לא להעמיק את ההתחייבויות שלנו בצורה כזאת משמעותית בתקופה כזאת".
"כרגע החלטנו לעצור ולא לחפש דירה לרכישה כי אנחנו ממתינים לראות מה קורה עם המדינה, מה קורה לשוק - האם יתאושש או לא, האם תהיה רפורמה או לא", מוסיף שלומי חן (37), נשוי פלוס שניים ממודיעין, שמחפש בחודשים האחרונים דירה לרכישה. חן, קבלן עצמאי בתחום החשמל, מספר: "החלטנו לקנות דירה מקבלן בבת ים בפרויקט מגורים חדש והלכנו לקבל מחיר בפריסייל. במהלך העסקה, תוך כדי מעבר על החוזה, גילינו שמדד תשומות הבנייה עלה באחוז וחצי ומיד נדלקה לנו נורה אדומה. ביקשנו מהקבלן להצמיד לנו את המחיר למדד אפס ובהתחלה הוא לא הסכים. שבועיים וחצי לאחר מכן הודיע לנו שייתן לנו את ההטבה".
3 צפייה בגלריה
שלומי חן
שלומי חן
"החלטנו לעצור ולא לחפש דירה לרכישה כי אנחנו ממתינים לראות מה קורה עם המדינה". שלומי חן
(צילום עצמי)
אלא שלמרות שההאטה בשוק הובילה את אותו קבלן לתת למשפחת חן את ההנחה שביקשו, הם החליטו בכל זאת לעצור את העסקה. "אנחנו רואים את המצב החברתי והפוליטי כרגע, את היחלשות השקל מול הדולר, את עליית הריבית ואנחנו פשוט לא יודעים מה צפוי לקרות עם שוק הנדל"ן. האם המחיר שקיבלנו באמת משקף את מחיר השוק? האם נפסיד? האם השוק יתאושש? לכן החלטנו לרדת מהעסקה", הוא אומר.
"בשורה התחתונה, בעקבות הרפורמה המשפטית החלטנו לרדת מהעסקה ולא לקנות כרגע את הדירה בגלל שאנחנו לא יודעים לאן המדינה תלך", מוסיף חן. "בשנה וחצי האחרונות יש נסיקה מטורפת של המחירים, המשבר בשוק הדיור הוא כל כך עמוק, גורם לפיחות השקל, למשקיעים להוציא את הכסף מהמדינה. אי אפשר לדעת מה יקרה עוד חודש. ב-1987 נפלה הלירה, אולי זה תסריט שחור אבל מי האמין שיחסמו כבישים ונהיה 3 חודשים בהפגנות? אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון הזה ולכן מעדיפים להמתין".

גם תושבי החוץ עוצרים עסקאות

אירית הופראירית הופרצילום: מיכל בנדק
"התקדמות הרפורמה המשפטית וחוסר היציבות הפוליטי והחברתי משפיעים על שוק הנדל"ן והמשק בכלל, אפילו מעבר להשפעת הריבית", מסבירה אירית הופר, בעלי חברת אינהאוס שיווק פרויקטים למגורים. "אנשים מעדיפים בשלב זה להמתין עם רכישת דירה וביצוע השקעות עד התבהרות הדברים. בין אם אלה זוגות צעירים שחסכו שקל לשקל, משפרי דיור שחוששים שלא יוכלו לשדרג את דירתם או משקיעים שמחפשים אלטרנטיבות טובות יותר".
הופר מוסיפה כי "להערכתי, דווקא עכשיו יש חלון הזדמנויות אידיאלי עבור רוכשי הדירות. יכולת המיקוח של הצרכן השתפרה פלאים. את הירידה מהגדר אני מעריכה שנראה בקרוב, ממש כפי שבפעמים הקודמות הציבור ירד מהגדר בבת אחת לאחר משבר, מה שתמיד מוביל לעליית מחירים חדה ומהירה".
ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר לשיווק נדל"ן ומנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מחזק את הדברים. "המצב הפוליטי והקרע החברתי שנוצר על רקע הרפורמה המשפטית מוריד את מצב הרוח הציבורי, וגורם לחלק מהרוכשים להימנע מקבלת החלטות עד להכרעה", הוא אומר. "אנחנו רואים, בעיקר באזור תל אביב והמרכז, את הקיפאון בעסקאות לרכישת דירות, שנוצר בראש ובראשונה בעקבות העלאות הריבית שהרחיקו את הרוכשים מהשוק בגלל חוסר יכולת כלכלית, השילוב של מחירי הדירות הגבוהים ועלויות המימון. רוכשים אחרים ממתינים ויושבים על הגדר לאור הציפייה שמחירי הדירות יירדו. אנחנו גם רואים פלח הולך וגדל של משקיעים, שבעבר רכשו דירה בישראל וכעת בודקים אפשרויות השקעה בחו"ל על רקע המצב הפוליטי והחברתי".
אבל לא רק הישראלים נוטשים את שוק הנדל"ן המקומי. לדברי טל קופל, מנכ"ל מדלן, "מאז ינואר האחרון אנחנו חווים ירידה איטית אך ברורה במספר גולשי החוץ באתר, כלומר מחפשי הדירות שמיקומם כרגע אינו בישראל. מספרם של אלה ירד בכ-10% מאז תחילת השנה, ובעיקר במספר הגולשים מארה"ב בכלל, וקליפורניה בפרט. ייתכן שאלה עובדים בתעשיית ההייטק, ששקלו לקנות כאן דירה ולשוב ארצה, והקפיאו לעת עתה את התוכניות. הדברים ברורים יותר אם משווים את התקופה הנוכחית (ינואר-מרץ) לשנה שעברה: ניתן לראות שמספר הגולשים מחו"ל באתר נמוך בכמעט 25% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה".
"תושבי חוץ מתקשרים אליי ומשתפים שהמצב הפוליטי מפחיד אותם, חוששים שתהיה מפולת כלכלית ומתלבטים אם למכור את הנכסים שלהם בארץ. אני גם מקבל טלפונים של ביטולים"
את הדברים מחזק גיל סבו, סוכן נדל"ן המתמחה בנדל"ן יוקרה ובתושבי חוץ בחברת ישראל סותב'יס נדל"ן. "בדומה למצב המאפיין את הרוכשים המקומיים בישראל, שכיום יושבים על הגדר, כך גם המצב עם תושבי החוץ", הוא אומר. "הסוכנים אצלנו שמטפלים בתושבי חוץ מדווחים על ירידה של מעט יותר מ-30% בפניות מצד תושבי חוץ לרכישת דירה בישראל לעומת שנים קודמות. גם ההתקדמות לקראת עסקה בירידה. חלק מלקוחות שכבר התעניינו, ביקשו להקפיא את ההתקדמות בגלל עתיד המצב הפוליטי המעורפל בישראל, אך גם בגלל המשבר הכלכלי ששוטף לא רק את ישראל, אלא את העולם כולו".
"אני עובד בישראל סותבי'ס נדל"ן מעל שבע שנים", ממשיך סבו. "תקופת החגים נחשבת לאחת התקופות העמוסות אצלי. זו תקופה בה תושבי חוץ מגיעים לישראל לביקור משפחות, ומנצלים את הזמן כדי לבחון נכסים. השנה אני מתמודד עם דחיות וביטולים. חלקם מפחדים להגיע בגלל הפיגועים וההפגנות ההמוניות. חלקם מגיעים, אך מעדיפים לדחות סיור נכסים להזדמנות אחרת, כשהמצב בישראל יתבהר".
3 צפייה בגלריה
הפגנות מול משכן הכנסת
הפגנות מול משכן הכנסת
הפגנות מול משכן הכנסת
( צילום: שלו שלום)
לדבריו, אם אני מביט על תקופת החגים בשנה שעברה, כל ימי חול המועד, כולל ימי ערבי החג, היו עמוסים בסיורי נכסים עם תושבי חוץ. השנה, כמו שזה נראה כרגע משיחות שלי עם הלקוחות, צפויים לי ימים יותר רגועים. גם למחירי הנדל"ן שעלו בצורה ניכרת, במיוחד בתל אביב הנחשבת על אחד היעדים המועדפים על תושבי החוץ, ולתהליך העברת כספים מחו"ל לישראל שנהיה מסורבל ומסובך יש השפעה על התנהלות תושבי החוץ".
"מתקשרים אליי ומשתפים שהמצב הפוליטי מפחיד אותם, חוששים שתהיה מפולת כלכלית ומתלבטים אם למכור את הנכסים שלהם בארץ", מוסיף סבו. "יש לי לקוח, תושב חוץ שחי בלונדון ואשתו ישראלית, שקנה בית בהרצליה ונכס נוסף בתל אביב, ועכשיו הוא מעמיד את הנכס למכירה". עם זאת, מדגיש סבו שלמרות שתושבי החוץ יושבים על הגדר, אין ירידה בעבודה. "אנחנו מראים נכסים, אנחנו יוצאים לסיורים, אבל תושבי החוץ שאנחנו מלווים לא מקבלים החלטות, הכול במצב של פאוזה. אני גם מקבל טלפונים של ביטולים, למשל משפחה מדרום אפריקה שהייתה אמורה להגיע לארץ לראות נכס וחוששת מהמצב הפוליטי".
ערן סיבערן סיבצילום: אולפן ynet
אי-הוודאות משפיעה גם על ענף השיפוצים. ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מזהיר כי בעקבות המצב אלפי עובדים יפטרו מענף השיפוצים עקב הירידה הדרסטית בהזמנת עבודות בשבועות האחרונים. "חג הפסח אמור להיות חג השיפוצים, אך השנה נרשמה ירידה חדה בקבלת עבודות, כאשר חלק גדול מבעלי הדירות מבטל או דוחה אותן בגלל אי הוודאות הפוליטית, כמו גם עליית הריבית", הוא אומר. "מדובר בתופעה מדאיגה ולא זכורה לי תקופה כזאת בענף, ועוד לפני חג הפסח".
לעומת זאת, יש מי שאינו רואה קשר בין האקלים הפוליטי-חברתי לענף הנדל"ן. מאיר בן ברוך (59) מהרצליה, כלכלן אזורי באחד הבנקים, מסכים כי "יש מגמת ירידה, השוק יורד, אני מסתובב בשטח ורואה את המחירים ולכן ההחלטה היא לא לרכוש כרגע דירה. אבל אני לא רואה את הקשר לרפורמה. אני יושב על הגדר ומחכה להזדמנות". בן ברוך מוסיף כי ירידות המחירים כרגע הן "רק ההתחלה ואני מחכה להזדמנות שבה המחירים יהיו קרובים לרצפה. בדקתי גם דירות חדשות מקבלן והציעו לי הנחות בגובה של עד 150 אלף שקל. אני רואה שהמצב של העלאות הריבית חונק אנשים, אבל אני לא בטוח שהחלטות הממשלה כבר הספיקו להשפיע על הענף".