חברת האשראי הבינלאומית מאסטרקארד הודיעה אמש (שני) כי היא חסמה מספר מוסדות פיננסיים רוסיים משימוש בשירותיה בשל הסנקציות שהטילו במערב על המדינה עקב הפלישה לאוקראינה. כמו כן, החברה הוסיפה כי היא ממשיכה לעבוד עם הרגולטורים ובמקביל תתרום שני מיליון דולר ל"סיוע הומניטרי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, גם חברת האשראי ויזה הודיעה כי היא נוקטת צעדים על מנת לוודא שהיא פועלת לפי הסנקציות וכי אם יוחלט על סנקציות נוספות, היא תפעל לפיהן.
2 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי של מאסטרקארד ושל ויזה
כרטיסי אשראי של מאסטרקארד ושל ויזה
כרטיסי אשראי של מאסטרקארד ושל ויזה
(צילום: shutterstock)
ברקע, ביום שבת החליטו ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה לנתק מספר בנקים רוסיים משימוש במסלקה הבינלאומית סוויפט (SWIFT), או בשמה המלא: האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית.
המדינות כתבו בהצהרה המשותפת: "נבטיח ביחד שהמלחמה הזו תהיה כישלון אסטרטגי של פוטין. אנו נחושים להמשיך להטיל על רוסיה עלויות שיבודדו אותה עוד יותר מהמערכת הפיננסית הבינלאומית ומהכלכלות שלנו. ניישם את הצעדים הללו בימים הקרובים".
ההחלטה הגיעה בעקבות לחץ של בריטניה, אליה הצטרפו מדינות נוספות רבות באירופה, לקדם את הסנקציה הקשה שנחשבת ל"נשק יום הדין" הפיננסי של המערב נגד רוסיה.
2 צפייה בגלריה
מערכת סוויפט על רקע דגלי רוסיה והאיחוד האירופי
מערכת סוויפט על רקע דגלי רוסיה והאיחוד האירופי
מערכת סוויפט על רקע דגלי רוסיה והאיחוד האירופי
(צילום: Shutterstock)
בן וולאס, מזכיר ההגנה של בריטניה, אמר ביום שישי בריאיון לרשת BBC כי "אנחנו רוצים להכניס (לסנקציות על רוסיה) את מערכת הסוויפט, אשר מאפשרת לרוסים להעביר כספים ברחבי העולם ולקבל תשלומים על הגז שלהם. אולם, כמו הרבה דברים, מדובר בארגון בינלאומי ואם לא כל המדינות ירצו להוציא אותם החוצה זה הופך להיות קשה".
במקביל, גם צרפת הודיעה כי היא בעד החסימה של רוסיה מהמערכת. "הסוויפט היא הנשק הגרעיני של הכלכלה", אמר ברונו לה מר, שר האוצר של צרפת. בכיר באחד הבנקים המרכזיים באירופה הוסיף: "זה עניין של ימים עד שרוסיה לא תוכל להשתמש בסוויפט. האם זה מספיק? לא. האם זה הכרחי? לחלוטין. סנקציות הן הגיוניות אם הן גורמות לפגיעה, והסנקציה הזאת תיפגע".
בתוך כך, ההודעה הובילה אזרחים רוסים רבים לכספומטים בניסיון להוציא את כספם מהבנק לפני שלא יוכלו להשתמש יותר בכרטיסי האשראי שלהם או לפני שהבנקים יאלצו להגביל סכום המשיכה המותר.