מחירים גבוהים לעגבניות ומלפפונים ומחסור בפלפלים, כרוב וקישואים - גם לזה הביאה תקיפת חמאס את עוטף עזה, אחד מאיזורי החקלאות החשובים במדינת ישראל. חקלאים בעוטף מתחננים לצאת לשדות, בעוד הירקות מתחילים להרקיב והצרכן הישראלי רוצה את העגבנייה בצלחת שלו היום, ובזול.
מגדל ומשווק עגבניות מאיזור חבל הבשור מדגיש: "אצלנו המצב קטסטרופה. מילא ההרס הטוטאלי, מיום שישי אנחנו החקלאים לא יוצאים לשטחים. אם המצב ימשיך לא תהיה אספקת תוצרת בחצי השנה הקרובה. אם המדינה לא מתעשתת והתאילנדים לא חוזרים מיידית לעבודה - ההשלכות יהיו מרחיקות לכת. איפה משרד החקלאות"?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
מדפי הירקות הריקים בסופר
מדפי הירקות הריקים בסופר
מדפי הירקות הריקים בסופר
(צילום: מירב קריסטל)
מגדל בטטות ועגבניות ממושב פריגן הוסיף: "שישי היה היום האחרון של המיון. יש לנו פה סחורה שהייתה מוכנה אז. המשאיות לא נכנסו בגלל המצב אז אנחנו גם תקועים עם סחורה מוכנה שהייתה אמורה לצאת, וגם לא יכולים לעבוד. יש לנו פה כמות עובדים שמתדלדלת, תאילנדים עוזבים כי הם יושבים ללא עבודה ואי אפשר לספק תוצרת. היום קיבלתי קריאות מגופים שאני עובד איתם 'תעזור בכל מצב, רק תביא קצת סחורה', אבל אין לנו יכולת לעזור לכן המדפים ריקים.
"אנחנו צריכים פה מיידית הגדרת משק לשעת חירום. פניתי לכל העולם, העיקר שנעבוד. נשארנו ביישוב בני ואני, ועוד 3-2 אנשים. יש פה צבא ביישוב, אם הוא ישגיח נוכל לעבוד בלי שום בעיה ולספק תוצרת. היום אנחנו לא יכולים לזוז ומתחילים להיות גם נזקים לתוצרת כי היא צריכה להיות מטופלת. תמונת המצב מאוד מאוד עגומה. מצד אחד חסר בטטות על המדפים, ממוצאי שבת מה שמוין לא יצא ואי אפשר לעבוד. אם לא ייתנו לנו אישור לעבוד החקלאות בדרום בצרה ואיתה גם המדינה".
ובינתיים המחירים עולים. זה פתיר? "זה פתיר באופן מיידי כי אצלי ביישוב יש מלא חיילים, זה ניתן לפתרון ברגע, רק מישהו צריך לתת את ההוראה. היו לנו תקלות מים, התלוננו ופתרו את זה דווקא מהר. יש לנו בית מיון ואריזה, אנחנו מבקשים אישור לעבוד, אבל אני לא יודע למי לפנות".
במשרד החקלאות מסרו כי אושרה הצבת כ-90 מיגוניות חדשות נוספות במשקים חקלאיים ביישובי עוטף עזה שיתווספו ל-600 הקיימות. המשרד פונה באופן אישי לכל אחד מהחקלאים באיזורי הלחימה בדרום ובצפון על מנת לשאול בשלומם ולהציע עזרה וסיוע בפתרון בעיות, במטרה שישמרו על יכולת העבודה שלהם ועל ביטחון המזון של האזרחים במדינה".

עגבניות יבוא יציפו את הסופר

במשרד החקלאות טוענים שרשתות השיווק מצידן מנצלות את המצב ומפקיעות מחירים משום שהן גם מייבאות ירקות. לפי נתוני המשרד, לארץ נכנסו לאחרונה 3,800 טונות של ירקות, מתוכם 2,000 טונות עגבניות. עגבניות יבוא כבר נמכרות ברשתות ובקרוב יציפו את הסופר. לפי המשרד, מחיר עגבנייה בנמל אחרי מס וטיפול עומד על 3.5 שקלים לק"ג. ברשתות טוענים לעומת זאת שהחישוב לא נכון והמחיר של עגבניית יבוא הוא 5.5-5.4 שקלים לק"ג, לא כולל פחת, עלויות הובלה ומרלו"ג.
במשרד החקלאות טוענים שעגבניות נמכרות לצרכנים ב-24 שקל לק"ג, אבל לא ראינו מחיר כזה באף רשת שיווק. ייתכן שהוא קיים בירקניות, אך גם שם לא מצאנו אותו. בכמה באמת מוכרים עגבניות לצרכן? בדקנו
ברוב הרשתות מוכרים עגבניות תוצרת הארץ. יש מחסור חריף בהן, כאמור בשל מאורעות הזוועה בדרום והמלחמה שהם הולידו, וחקלאים שכן מוכרים לרשתות העלו מחירים.
לפי יבואנים, הם לא התארגנו על יבוא הולם מבעוד מועד. בהמשך יגיע יבוא מסיבי אך הוא יוריד את המחירים מעט מאוד, אם בכלל, כי כרגע המחירים לצרכן הם לטענתם לעיתים קרובות מחירי הפסד.
לפי אתר השוואות המחירים פרייסז, מחירי ק"ג עגבניות נעים בין 3.90 שקלים ל-14.90 שקלים ברשתות. ברמי לוי באינטרנט, ונטו חיסכון, מוכרים עגבניות ב-3.90 שקלים לק"ג. 4.90 שקלים לק"ג זה המחיר בסטופ מרקט, 5.80 שקלים בסופרים עצמם של רמי לוי וסופר בית הפרי. בשורה ארוכה של רשתות כמו ויקטורי, יוחננוף, סופר ספיר, אושר עד והיפר כהן בין היתר, מוכרים ק"ג עגבנייה ב-5.90 שקלים.
עוד מחירים: 6.90 שקלים בשופרסל דיל, מחסני השוק וקארפור, 7.90 שקלים בוויקטורי סיטי, שופרסל שלי, מגה בעיר וחצי חינם, 8.90 בקינג סטור, יש חסד ופרש מרקט עד 12.90, בסופר חביב, AM:PM ובמעיין 2000, יילו, טיב טעם בסיטי - 12.90 שקלים לק"ג ובסופר יודה 14.90 שקלים לק"ג עגבניות.
2 צפייה בגלריה
מדפי הירקות הריקים בסופר
מדפי הירקות הריקים בסופר
(צילום: מירב קריסטל)
אם מחיר עגבניית יבוא מתחיל ב-5.40 שקלים לק"ג, ועל זה יש להוסיף, הובלה, מרלו"ג ופחת כ-15%, כמה הרשתות משלמות על עגבנייה ישראלית?
לפי אתר משרד החקלאות, המחירים בשווקים הסיטונאים של עגבנייה ישראלית מזנקים: לעומת ה-1 באוקטובר, מחיר יומי של עגבנייה מזן מובחר זינק פי 2 מ-6 שקלים לק"ג בתחילת אוקטובר ל-12 שקלים לק"ג כעת. ממוצע שבועי של עגבנייה סוג א' עלה מ-5 שקלים לק"ג ל-6.83 שקלים לק"ג, מחיר ממוצע שבועי מובחר: 6 לעומת 9.33 שקלים לק"ג. זוהי התייקרות של עד כ-55%. למרות זאת, נראה שלא כדאי לקנות עגבניות היום ביותר מ-8 שקלים לק"ג ובטח לא ב-15-14 שקל לק"ג.
מהנתונים האלה של משרד החקלאות נראה שרשתות יבואניות כמו רמי לוי, ויקטורי ושופרסל, מוכרות עגבנייה ישראלית בהפסד, לכאורה, למרות שאל תשכחו שלהן יש הסכמים מיוחדים עם החקלאים בארץ. הן לא קונות בשוקים, אלא לפי הסכם קבוע מראש. מכאן שאמנם אין מה לדאוג להן, אבל גם לא נראה שהן מפקיעות מחירים לצרכן. בנוסף, הן החלו להזרים לסניפים עגבניות יבוא, שהמחיר שלהן אמור לנוע לצרכנים סביב 7-6 שקלים, ופחות. גם בייבוא ברשתות אלה, לכאורה, יש רווחיות סבירה.

עגבניות אשכולות באתרי ירקות ופירות: 17.90 שקל לק"ג

גם באתרי אינטרנט שמוכרים ירקות ופירות - המחירים של עגבנייה גבוהים, אבל לא נראה שיש כאן הרבה רווחיות עודפת. באתרים נוי השדה ובשוקיט מוכרים עגבניות אשכולות ב-17.90 לק"ג, מחיר גבוה מאוד. רק שלפי אתר משרד החקלאות מחיר סיטוני (מחיר לקמעונאי) עגבניית אשכולות סוג א' היום הוא 8.25 שקלים לק"ג, ומחיר יומי של עגבניית אשכולות סוג מובחר הוא 15.30 שקלים לק"ג, כשמחיר ממוצע שבועי לסוג מובחר עומד על: 11.90 לק"ג. כלומר, אם נוי השדה ושוקיט קנו את העגבניות שלהם היום, ומדובר בסוג מובחר, נראה שהם מוכרים ברווחיות סבירה תוצרת הארץ (כ-17%), אם כי גם פה ניתן להניח שיש להם הסכמים מראש למחירים נמוכים יותר.
בשורה התחתונה, גם אם לכאורה אין פה רווחיות עודפת, מדובר עדיין במחיר עתק לעגבניות. לשם השוואה, בתחילת החודש המחירים של עגבניות אשכולות ישראליות בשווקים הסיטונאיים נעו בין 5.42 שקלים לק"ג לסוג א' ל-7.36 שקלים לסוג א', בלבד.

מה קרה לירקות האחרים?

מחיר סיטוני (לא לצרכן) מלפפון עלה מ-4.5 שקלים לק"ג למחיר יומי סוג א' ומחיר ממוצע שבועי 4.68 שקלים לק"ג ב-1 באוקטובר, ל-11.33 שקלים לק"ג היום ו-7.89 שקלים מחיר שבועי ממוצע. התייקרות של עד 151%.
פלפלים כמעט אין, והמחיר הסיטוני משקף זאת. ב-1 באוקטובר, מחיר ממוצע שבועי לסוג א' היה 6.8 שקלים לק"ג מובחר, 9 יומי, 8.6 שקלים שבועי. היום, מחיר ממוצע שבועי סוג א' עלה ל-10 שקלים לק"ג (התייקרות של 47%) ומובחר: 17.22 שקלים לק"ג מחיר יומי - כן זה מחיר סיטוני של פלפל מובחר היום - כמעט פי 2 לעומת תחילת החודש. כלומר, זו הסיבה שצרכנים ימצאו כרגע פלפלים ב-19 שקל ומעלה לק"ג בירקניות. בשופרסל מדפי הפלפל ריקים בחלק מהסניפים. בממוצע השבוע, פלפל אדום מובחר נמכר ב-14.29 שקל לק"ג.

אייל רביד: פעם ראשונה ב-28 שנה שאני מייבא ירקות

אייל רביד מוויקטורי אמרי שהוא נאלץ לייבא עגבניות אחרי שנים של מכירת תוצרת הארץ בלבד, בגלל המחסור. הוא גם ביטל את שלישוק ברשת, יום בשבוע בו נמכרים ירקות ופירות בהנחה" "אין סחורות, אין מי שימלא מדפים, אין לספקים נהגים, אין מלקטים. חסר 70% מכוח האדם בחנויות".
בפוסט בפייסבוק כתב: "חקלאים סגורים בממ"דים, לא יכולים לצאת לשדות, המון עובדים זרים נרצחו ונחטפו. כשיש מחסור בסחורות איך אפשר לקיים מבצעים? זאת הפעם הראשונה ב-28 שנה שוויקטורי קיימת שנאלצתי לקנות סחורה של ירקות בחו"ל. אני מתבייש לכתוב את זה אבל זה המצב".
רמי לוי הוסיף: "ביום ראשון ייכנס יבוא, אבל הוא יביא לצרכן את המחיר ל-6.90 שקלים אצל מי שמייבא. זאת לא הנחה משמעותית. לא הזמנו יבוא גדול בשבוע שעבר כי לא צפינו מלחמה".
האם אפשר להסתדר זמן מה בלי עגבניות במקום לייבא מטורקיה? "אני צריך שהצרכן הישראלי יביא אוכל הביתה, אני רוצה לספק לו ביטחון תזונתי. לא מעניין אותי ארדואן (טורקיה). משבוע שעבר מחירי הירקות הכפילו את עצמם. מי שקוטף עכשיו זה לא מי שנפגע, אז למה להעלות את המחיר? אני קונה מחקלאים הוגנים, יש לי איתם הסכמים למחירים מסוימים. לגבי הייבוא, אתמול שילמתי 5.40 שקלים במרלו"ג על עגבניית יבוא. יש להוסיף לזה עלויות תפעול, יש פחת, יש הובלה לסניפים יש עלויות של עוד 15% לפחות על המחיר הזה, לפני רווחיות. מישראל אני קונה עגבניות מאלו שיש לי איתם הסכמים".
בתוך כך, בחלק מהרשתות מתכננים גם יבוא חלב לטווח ארוך. באחת הרשתות אמרו כי ייבאו חלב גם ללא הורדת מכס מחשש לפגיעה ברפתות בדרום ובצפון. רפתות העוטף חוו פגיעה קשה, אך הדבר לא הביא להעמקת המחסור בחלב בארץ, בינתיים.