רגע לפני שחוק "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" של שר הכלכלה ניר ברקת מקודם בממשלה כפתרון להורדת יוקר המחייה, חברות המזון הקטנות והגדולות יוצאות נגד השר והחוק, שיתיר יבוא כמעט חופשי לישראל מאירופה.
במכתב ששלחו יצרני המזון הקטנים לשר, הם טוענים כי מדובר בתחרות לא הוגנת, משום שבאירופה ממשלות מסבסדות ומסייעות למפעלים בניגוד לישראל. במקביל, גם התאחדות התעשיינים, המייצגת את מפעלי המזון הגדולים בישראל, כמו תנובה, אסם, שטראוס וכו', תצא מחר (שישי) בקמפיין בתקשורת נגד החוק והשר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש
(צילום: עמית שאבי)
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר ל-ynet: "ועדת יוקר המחייה אומרת שמה שטוב לאירופה טוב לנו? אז אנחנו רוצים להשוות לגמרי את אירופה לישראל, גם בנושא המע"מ, שבישראל עומד על 17% כשבאירופה הממוצע הוא 9%.
"מוצרי חקלאות ישראלים שמשמשים אותנו בתעשיית המזון, לא מסובסדים על ידי הממשלה כמו באירופה, שנותנת תמיכה ישירה לחלקאים בניגוד לישראל. גם הארנונה והמים באירופה זולים מבישראל. באירופה מסייעים לתעשייה, בעוד שבישראל חונקים את הקטנים".
2 צפייה בגלריה
קמפיין התאחדות התעשיינים
קמפיין התאחדות התעשיינים
קמפיין התאחדות התעשיינים
לדברי תומר, "לא היה אדם אחד בוועדת יוקר המחייה שאמר לנו שישוו גם את התנאים של המפעלים בישראל ולאלה של אירופה. התוכנית של ברקת מקובלת עלינו, אבל בתנאי שישוו תנאים".
במכתב של המפעלים הקטנים והבינוניים נאמר: "באו לברך ויצאו מקללים. מהלכי החקיקה העומדים לפתחנו מאיימים להחריב את מפעל חיינו ולפגוע פגיעה אנושה ביכולתנו להתחרות בשוק המזון בישראל. במרבית המדינות המפותחות בעולם, בדגש על מדינות האחיוד הארופי, ישנה השקעה ממשלתית מסיבית בקידום ופיתוח היצרנים והעסקים הקטנים והבינוניים גם בישראל כל הועדות שעסקו בנושא הבינו כי לצד פתיחת המשק ליבוא יש להגדיל את התחרות על ידי עידוד היצרנים הקטנים והבינוניים. "בשנים שחלפו עשרות רבות של מפעלים קטנים ובינוניים נסגרו או העתיקו קווים לחו"ל, בין השאר לאור התייקרויות בעלויות היצור שהמדינה אחראית להם".
התעשיינים תקפו את ברקת: "כולנו הבענו אופטימיות רבה עם כניסתך לתפקיד כאיש עסקים ויזם מצליח, וקיווינו שתהיה שר שיבין את חשיבות היזמויות ויפעל אקטיבית לעודד את צמיחת התעשייה הקטנה והבינונית. לצערנו הרב תקווה לחוד ומציאות לחוד. היום יותר מתמיד חשים התעשיינים כי הם שקופים בעיני מקבלי ההחלטות אשר רואות בעידוד היבוא ככלי מרכזי או אף היחיד למלחמה ביוקר המחייה והריכוזיות. שמענו בצער רב את דבריך כי יש להביא את היבוא לכדי 50% מהמכירות בענף המזון. הפתרון צריך להיות משולב - חיזוק היצרנים לצד פתיחה ליבוא".
נקודה נוספת שלטענת היצרנים הקטנים עלולה לפגוע בהם קשות היא יוזמת השר למנוע מחברות מזון גדולות להפיץ מוצרים של יצרנים קטנים ובינונים, כדי לא לחזק את כוחן של הגדולים, זאת בשעה שהקטנים טוענים כי אין להם מערכות הפצה אלטרנטיביות.