האם מחיר הלחם הלא מפוקח יעלה גם הוא בעקבות התייקרות הלחם המפוקח ב-4.9%? מחיר הלחמים הלא מפוקחים גבוה בפער גדול ממחיר הלחמים המפוקחים, ואלה נעים בין 17 שקלים לכיכר ל-22 שקלים - תלוי בסוג הלחם. זאת, בעוד שכיכר לחם אחיד, שחור או לבן, מחירה 7.3 שקלים.
כזכור, אתמול הוחלט בוועדת המחירים לייקר את הלחם המפוקח ב-4.9%, וההתייקרויות צפויה להיכנס לתוקף בימים הקרובים. מפרוטוקול ועדת המחירים שהחליטה על ההתייקרויות, עולה כי מחיר הקמח, חומר הגלם העיקרי של המאפיות, עלה ב-50%, וכן עלו גם תשומות אחרות כמו שכר עובדים, החשמל ועוד, שהתייקרו בכ-10%. כעת, נשאלת השאלה האם המאפיות ינצלו את ה"לגיטימציה" שניתנה להם ויעלו גם את מחירי המוצרים הלא מפוקחים, כפי שעשו המחלבות לאחרונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
לחם פרוס
לחם פרוס
לחם פרוס
(צילום: shutterstock)
המאפיות העלו את מחירי הלחמים הלא מפוקחים לפני כשנה, בטענה שלא אישרו להם להעלות את מחיר הלחמים המפוקחים בגובה המלא שהומלץ על ידי ועדת המחירים. אז, הן העלו את מחירי הלחמים הלא מפוקחים ב-8% עד 15%, וניצלו את הטענה שהעלתה גם ועדת המחירים באותה תקופה, שמחיר חומרי הגלם עלו.
טחנות הקמח הישראליות, אגב, טוענות שלמרות שנרשמו ירידות במחירי החיטה לעומת השיא שנרשם בזמן מלחמת אוקראינה, הן סופגות עלייה במחיר המטבע הזר שמייקר את הייבוא, ולמרות הירידה במחיר השינוע הימי, בעיית הפריקה בנמלים והקנסות הכבדים על עיכוב אוניות בנמל מייקרת להם את עלות הייצור.
המאבקים בין המאפיות לממשלה בנוגע למחיר הלחם בפיקוח הם אינם דבר חדש. ב-16 במאי 2022 המאבקים הובילו להמלצה של ועדת המחירים הבין-משרדית המשותפת למשרד הכלכלה והתעשייה ולמשרד האוצר להסיר סופית את הפיקוח על מחיר הלחם. זאת, בטענה כי ישנה תחרות משמעותית בתחום בין המאפיות וגם בגלל העלייה במחירי החיטה. שרת הכלכלה דאז, אורנה ברביבאי, התנגדה בטענה כי הסרת הפיקוח תזניק את מחיר הלחם שנחשב שנים לפרה קדושה אצל הפוליטיקאים, וזאת למרות שצריכת הלחם המפוקח הולכת ויורדת, והציבור מהשכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות מעדיף פיתות. בעקבות ההתנגדות של ברביבאי, המאפיות הגדולות בישראל עתרו לבג"ץ, והדיון בנושא אמור להתקיים בימים הקרובים.