מחיר הלחם בפיקוח יעלה בקרוב ב-4.9%. היום (א') נודע כי לאחר מספר פעמים שבהם סירב שר הכלכלה, ניר ברקת, לחתום על המלצת ועדת המחירים הממשלתית לייקר את מוצרי הלחם בפיקוח, יו"ר הוועדה, אביגיל וינקרט, שהיא גם נציגת האוצר, החליטה להשתמש בסמכותה ואישרה בעצמה את העלאת המחירים.
בשל כך, מחר צפוי לעלות הצו של עדכון מחירי מוצרי הלחם המפוקח, ומאותו הרגע המאפיות והחנויות יוכלו לעדכן את המחיר לצרכן לפי המחירים החדשים. ככל הנראה בימים הקרובים ההתייקרות תיכנס לתוקף.
המחיר של כיכר 500 גרם חלה או מאפה שמרים יעלה מ-6.26 שקלים ל-6.56, המחיר של כיכר 750 גרם של לחם אחיד (כהה) יעלה מ-6.96 שקלים ל-7.30, כיכר 750 גרם לחם אחיד (כהה) פרוס וארוז תתייקר מ-7.91 שקלים ל-8.29, כיכר 750 גרם לחם לבן מ-6.97 שקלים ל-7.31 שקלים וכיכר 500 גרם של לחם לבן פרוס וארוז מ-6.10 שקלים ל-6.39.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ברקע, ביולי הקרוב אמור בג"ץ להכריע בתביעה של המאפיות לעליית מחיר הלחם ב-5.5%, שהוגשה לפני שנה. אז, כאמור, ברביבאי סירבה לאשר עלייה בגובה 3.2%, כפי שהמליצה ועדת המחירים הממשלתית. לאחרונה, בעדכון נוסף שביצעה הוועדה, היא המליצה על ייקור הלחמים המפוקחים ב-5.5%, הכולל בתוכו את החוב המתגלגל מהשנה שעברה, היות שגם שר הכלכלה הנוכחי, ברקת, הודיע כי לא יאשר את עליית המחיר.
למעשה, הסיבה שיו"ר הוועדה החליטה להשתמש בסמכותה ולאשר את ההעלאה, היא שלממשלה, קרי הוועדה, נותרו יומיים להשיב לבית המשפט בנושא הבג"ץ שהגישו המאפיות, ולא הייתה סיבה סבירה שלא לאשר להן להעלות את המחיר.
המאפיות טענו בעתירה כי מדובר בהפרת התחייבות המדינה כלפיהן לעדכון תקופתי של עלויות ייצור הלחם. על סמך מקרים דומים, רוב הסיכויים שתביעתם הייתה מאושרת. המאפיות, כמו המחלבות, מבצעות סבסוד צולב, כאשר מחירי הלחמים הלא-מפקוחים מתוצרתם מגיעים עד ל-20 שקל ומממנים את הלחמים בפיקוח.

גל ההתייקרויות לא עוצר

בהמשך לגל עליות המחירים של השבועות האחרונים, היום גם בן אנד ג'ריס הודיעו כי יעלו את מחירי הגלידות שלהם ב-5% עד 8% בממוצע. "הנהלת החברה פעלה ככל יכולתה למנוע את העלאת המחיר אך בנקודת הזמן הנוכחית איננו יכולים להימנע מכך".
חברת הגלידות שהודיעה היום על העלאת מחירים מצטרפת לשורה של חברות שייקרו את המוצרים שלהן בשבועות האחרונים, ביניהן: תנובה, שטראוס, טרה, גד, דיפלומט, שסטוביץ', קוקה קולה, יפאורה, אסם ואחרות. מדובר בהעלאות מחירים שנעות מאחוזים בודדים ועד אפילו 25% בחלק מהמוצרים של דיפלומט ושסטוביץ' לדוגמא, שייקרו מאוד את סל הקניות שלנו בשבועות הקרובים.
בתוך כך, גם הקרב על מחיר החלב המפוקח לא נגמר: לפי הסיכום בין האוצר למחלבות, מחיר מוצרי החלב המפוקחים היו אמורים לעלות ב-9.28% כבר בתחילת מאי, אך מכיוון שהכל נעשה ברגע האחרון עליית המחיר הייתה של 8.28% "בלבד" לפי צו שעליו חתמו סמוטריץ' ודיכטר לפני הסיכומים. אם לא ייחתם צו חדש עד סוף החודש, המחיר עשוי לזנק לפי שיעור של 16%, ואם כן ייחתם צו חדש, עדיין נראה עוד עלייה קטנה במחיר, של כאחוז.