רחפנים מטיסים קפסולות קפה בשמי חדרה: נספרסו ישראל השתתפה בניסוי והדגמה של מיזם הרחפנים הלאומי שנערך היום (ד') בחדרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקפסולות הוטסו ממנחת בפארק חדרה שמדמה מרכז לוגיסטי, במסגרת שיתוף פעולה עם חברת SkylinX מסיטיזון פארק עתידים תל אביב וקבוצת Safe לשינוע אווירי במרחב אורבני. לפי ההערכות ב-2022 יושקו בישראל מגוון שירותי משלוחים מסחריים ולא מסחריים - ברחפנים.
עוד שיתפו פעולה עם נספרסו: חברות השילוח Gett Delivery ו-Flying Cargo, חברת Flytech, המתפעלת את הרחפנים, וחברת AirwayZ, האחראית על מערכת ההפעלה ששולטת בצי הרחפנים. את השליטה והבקרה על כלל הרחפנים של כלל החברות שהשתתפו בניסוי ההדגמה ניהלה חברת נתיבי איילון.
לפי נספרסו, החברה תשנע קפסולות מאם המושבות בפתח תקווה לעתידים, וכן ייפתח נתיב אווירי לטיסת רחפנים לאורך קו החוף, שאמור לחבר בין אזור רידינג בצפון לנמל יפו בדרום. נספרסו תפעיל כך משלוחים לקבוצות צרכנים בעיר, מהמחסן הלוגיסטי דרך האוויר אל נקודות החלוקה בשכונות. בכל שכונה ימוקם "האב" - מרכז הפצה בו ינחתו הרחפנים, ואליו יגיעו הלקוחות לאסוף את החבילה שהזמינו.
במהלך 2020 ו-2021, השתתפה גם חברת פיצה האט במספר ניסויים בשילוח פיצה ברחפנים, אך השירות עוד לא יצא לדרך, משום שהפעלתו התעכבה בגלל משבר הקורונה. כרגע הצפי הוא שהשירות של החברה יושק באזור צומת בני דרור עד נתניה דרום, אחרי החגים, בסוף 2021.

מיזם נעמ"ה ישנה את השמיים של ישראל

ישראל נמצאת בדרך למהפכת שילוח: משרד התחבורה משקיע כשישה מיליון שקל בבניית רשת ארצית של נתיבי אוויר לרחפנים במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי - המכונה מיזם נעמ"ה (ניידות עירונית במימד האווירי), שחברים בו גם רשות התעופה האזרחית (רת"א), רשות החדשנות ומנהלת תחבורה חכמה. חברת נתיבי איילון מנהלת את המרחב האווירי באמצעות מערכת בקרה אוטונומית.
2 צפייה בגלריה
רחפן נספרסו
רחפן נספרסו
שליחות אווירית מהירה
(צילום: אסף רז)
מטרת המיזם: שליחויות מהירות יותר של ציוד לתועלת הציבור, כמו תרופות וציוד רפואי, אבל גם משלוחים קמעונאיים. יחד עם זאת, בניית המערך מורכבת מאוד וכוללת אספקטים תכנוניים, תקשורת, בדיקת השפעות מזג האוויר על הרחפנים, בדיקת מידת הרעש שהם יוצרים, חשש מפגיעה בפרטיות וענייני לוגיסטיקה.
הניסוי הנוכחי כולל לראשונה טיסות מעל שכונות ובין בתים בחדרה, שמנוהלות על-ידי מערכת שליטה ובקרה אחת. ממרץ השנה, נעשו למעלה מאלפיים גיחות בשמי חדרה. מדובר בהדגמה שאמורה לדמות ניהול מרחב אווירי אחד למספר חברות השולטות בצי רחפנים אוטונומי. בין היתר, יצטרפו לניסוי גם גופים כמו משטרת ישראל וכבאות ארצית.

"רחפן לא ייכנס לדירה בקומה 3 בחולון"

"המדינה בונה עכשיו את האוטוסטרדות האלה את הכבישים התלת ממדיים באוויר", הסביר ל-ynet סמנכ"ל תפעול ושירות נספרסו ישראל, שי דינור. "גימיק זה לא. מבחוץ זה אולי נראה כמו גימיק, אבל יש פה עבודה של המון אנשים רציניים שמאמינים בתהליך וגם אני מאמין שזה יצליח. כשהוא יפעל הוא יהיה ווין ווין לכל מי שמעורב בו. לצרכנים - שיקבלו בצורה מהירה ויעילה מאוד את המוצר, לחברה המפיצה - זה יהיה יעיל ונכון וזול יותר, עם טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר, אבל יש פה הרבה מאוד גורמים שממציאים את הגלגל. דבר מורכב רגולטורית תפעולית. מכל בחינה".
שי דינור, סמנכ"ל תפעול ושירות Nespresso ישראלשי דינור, סמנכ"ל תפעול ושירות Nespresso ישראלצילום: שלמי יוסף
מה כולל הניסוי? "הניסוי כולל העברה של חבילת שרוולי קפסולות נספרסו מנקודה לנקודה, מבלי שיש קשר עין עם מפעיל הרחפן. יש הרבה ניסיונות שבוצעו בעבר, בהם מפעיל הרחפן רואה את הרחפן כל הזמן. השינוי הגדול פה הוא שהרחפן יוצא מנקודה A ומגיע לנקודה B, מבלי שהמפעיל רואה אותו, למרות שיש אחריו מעקב מלא כמובן. חבילה מנקודת הפצה שלנו יוצאת לצרכן ישירות, או אל נקודת חלוקה - שם החבילה תחכה לצרכן".
לא ישירות לבית של הצרכן? "לא. זה לא יהיה כמו בארה"ב שהחבילה מגיעה לדשא של הצרכן באיזה עיירת פרוורים. רחפן לא ייכנס לדירה בקומה שלישית של מישהו בחולון. יהיו 'האבים' שמפוזרים בשכונות, משם יאספו את כל החבילות, והלקוח במרחק 500 מטר מהבית יוכל לבוא ולקחת את החבילה.
"החבילה יוצאת מבוטיק שלנו, שנמצא בצפון מערב פתח תקווה ויש לו גג. ממנו רחפן יכול להמריא ולהגיע לאזורים מסוימים בתל אביב, לחצות את כביש גהה ולהגיע ליעד מסוים".
יש כבר תמחור לשירות הזה? "לא. זה מוקדם מדי אבל זה יהיה בהחלט מחיר שווה לכל נפש. ווין-ווין לכולם".
מה הצפי להפעלה של שירות כזה אצלכם? "ניסיונות ראשוניים כבר קורים. עוד קשה להעריך מתי תושק פעילות רציפה. בחצי השנה הקרובה יצאו משלוחים ראשונים ללקוחות אמיתיים. זה דורש הרבה מאוד רגולציה בתחום העירוני ומשרדי הממשלה. כשזה יושלם, אז אפשר יהיה להעריך מתי דבר כזה יכול להפוך מסחרי באופן מלא. אני מאמין שתוך חצי שנה צרכנים יקבלו שירות כזה, אבל קשה לי להתחייב על כך".
באילו אזורים? "זה תלוי בשיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות וגורמים שצריכים לאפשר לרחפנים לעבור מעליהם. זה ישתלם להם כי זה יחסוך תנועה בכבישים. רוב הרחפנים מוטענים חשמלית. הם לא עומדים בפקקים אף פעם, בניגוד לטוסטוסים שמונעים בדלק ויוצרים עומסי תנועה".
מישהו יכול לגנוב או ליירט לי את הרחפן? "אלה בדיוק הקשיים הטכנולוגיים שחברות מתמודדות עימם. 100 שנה אחורה, לא היה דין ודיין לגבי תאונות, כבישים ורמזורים. כרגע התשתית רק נבנית אבל לכל הדברים האלה יהיו בסופו של דבר פתרונות. גם מצד החברות וגם מבחינת הרשויות הרגולטוריות".
2 צפייה בגלריה
רחפן נספרסו
רחפן נספרסו
משלוחים ברחפנים במקום בטוסטוסים
(צילום: אסף רז)

"רחפן תוך 5 דקות במקום חצי שעה בפקק"

יו"ר SkylinX, עדן אטיאס: "אם תעצמי את העיניים, תדמייני שעל גגות העיר יהיו פרוסות תחנות עבור גופים שונים שרוצים שירות כזה. משטרה, ציוד רפואי, ניטור תחבורה, אשפה וחופי רחצה.
"מאם המושבות בפתח תקווה יש קו אווירי שייפתח בשבועות הקרובים בין אם המושבות לפארק עתידים בתל אביב. הוא ישרת את נספרסו שיש להם מרכז הפצה, ורחפן יוכל לטוס מאם המושבות לקריית עתידים בתוך כ-5 דקות, במקום חצי שעה ברכב בפקק. זה נותן מענה לדברים הדחופים.
"צרכן שני בקו הזה יהיה בית החולים אסותא. אחד מספקי הציוד שלהם נמצא באם המושבות. קו נוסף יושק ממה שהיה פעם שדה דב ליפו. זה קו של טיסות מעל המים עם 'פליינג קארגו'. שירות שמחבר את שני קצוות העיר בפרק זמן של 7 דקות. רוצה לקבל משהו תוך רבע שעה דלת לדלת במקום שהשליח ייתקע חצי שעה בפקקים של העיר? תוסיף 10 שקלים ויש חלופה.
"קו תל אביב יפעל בחודש הקרוב, קו נספרסו תוך כמה חודשים. האם יטוסו 100 גיחות הלוך וחזור מדי יום? לא. יהיו 15-10 טיסות. העסק נבנה לאט-לאט. אף אחד לא ידע איך תיראה התעופה, תנועת הרכבות וכמה כלי רכב ייסעו על כבישים. אנחנו מראש מכוונים לאזור אורבני מורכב כי לדעתנו יש בו כסף גדול. אין חברה מסחרית שלא מסתכלת על ייצור אלטרנטיבה בעזרת התשתית הזאת. השלב הבא יהיה לחצות את האוקיינוס".
איפה הרחפן ינחת? "גגות ותחנות דלק. קיבלנו למשל פניות מחברות כמו מבנה ובינוי ושיכון כדי שנבנה מנחתים על גגות בניינים שלהן. לא נוריד את זה לגובה הרחוב או למקום שיפריע לאנשים".