האם בנק ישראל יוריד בשבוע הבא את הריבית הבסיסית במשק משיעור של 0.1% לאפס אחוזים, כדי לסייע לנוטלי ההלוואות ולהנעת המשק באמצעות הגברת הצריכה? הכלכלנים חלוקים בדעתם לקראת ישיבת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, שתתקיים ביום רביעי, יממה לפני פרסום החלטת הריבית על ידי בנק ישראל ביום חמישי.
לדברי עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית, על רקע הפגיעה הקשה בפעילות הכלכלה לצד התחזקות השקל והציפיות הנמוכות לאינפלציה. לדבריו, "בנק ישראל ינקוט בהרחבה מוניטארית נוספת ויחליט על כך בישיבת הוועדה המוניטארית כבר בשבוע הקרוב. הבנק המרכזי יוריד את הריבית באופן סמלי לרמה אפסית ויגדיל את תוכנית רכישת אגרות החוב הממשלתיות".
1 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לעומת זאת סבור שמואל סלבין, לשעבר מנכ"ל משרדי האוצר והרווחה, כי בשלב הזה הריבית עדיין לא תופחת. בתשובה לשאלת ynet אמר סלבין, כי "הריבית היום משפיעה פחות במצב הנוכחי על המשק, מה עוד שממילא הריבית כעת כבר מאוד נמוכה וההשפעה שלה על המשק יחסית שולית. לדעתי, בנק ישראל צריך להשאיר לעצמו את כלי הריבית למקרה שהמצב יחמיר עוד חלילה".
מנכ"ל חברת "מודלים כלכליים", ד"ר יעקב שיינין, אמר ל-ynet ש"הפחתת הריבית כעת לא תתרום הרבה, כי יתכן שלמרות שבנק ישראל יוריד את הריבית שבה נוטלים הבנקים את הכסף מהבנק המרכזי - הבנקים עצמם לא יורידו את הריבית ללקוחותיהם, וההפחתה תהיה רק בהלוואות הפריים. במצב הנוכחי, עדיף לנוטלי ההלוואות לפרוס את תשלומי החזר ההללוואות. הבעיה כיום היא הצד התקציבי, יותר מהריבית. למי שיש סרטן לא יעזור אספירין. אפילו השקל לא ייחלש בעת הזאת מצעד של הורדת הריבית לאפס".
הכלכלן שלמה מעוז אמר ל-ynet כי "בנק ישראל היה צריך להפחית את הריבית עוד לפני שלושה חודשים ולצערנו הוא לא עשה זאת בזמן. אין בכלל ספק שבמצב הנוכחי הריבית בישראל גבוהה מדי ריאלית ולכן צריך להוריד אותה. היה צריך כבר להוריד את הריבית ל-0.01% לפני שלושה חודשים. ה-0.01 נובע מזה שהורדה לאפס ממש יוצרת בעיות שונות". עוד אמר מעוז, כי "כבר היום מחזיק הציבור בישראל בבנקים 45 מיליארד שקל ככסף פתוח, ששוכב בחשבונות הבנק. צריך היה להניע את הכסף הזה לכיוון הצריכה".
לדעת מעוז, הנגיד פרופסור אמיר ירון יחכה עם הפחתת הריבית לתוצאות הבחירות בארה"ב בעוד שלושה שבועות. "בתי השקעות גדולים בעולם מצפים כבר להזרמה של 1.8 טריליון דולר למשק, מצד הדמוקרטים, אם ביידן ינצח. הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, תומך בהזרמה כזאת".
לדבר מעוז, "בכמויות כאלה של הזרמה תקציבית ומוניטארית תיגרם מיד ירידה בשער הדולר בעולם וזה יהיה טוב מאד ליצוא של ארה"ב למדינות העולם. יש לצפות כי בקרוב גם באירופה תהיה הרחבה כזאת וגם סין, הודו ויפן יגיבו על מהלכים כאלה. לכן בנק ישראל, שצריך להוריד את הריבית במשק, צפוי לדעתי להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב. אם הדולר ירד בחדות, אז בנק ישראל יוריד את הריבית לאפס או אפילו לראשונה לריבית שלילית".
יצוין כי בחמש השנים האחרונות השקל הישראלי התחזק ריאלית מול סל המטבעות ב-6%-7%, מה שגרם לפגיעה קשה ביצוא הישראלי. הפחתת ריבית בעת הזאת תסייע לחזק את הדולר והאירו מול השקל וכך תעזור ליצואנים, תסייע לנוטלי ההלוואות להקטין את ההחזרים ותגרום לעלייה בצריכה במשק - מה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינה לאחרונה "הנעת המשק", כאשר חילק את מענקי "צ'ק לכל אזרח".