רשויות המדינה ממשיכות להתעמת אלה עם אלה סביב התוכניות הכלכליות השונות לתקופת המלחמה, כאשר הנפגעים העיקריים מכך הם האזרחים והעסקים. היום (ב') תקף המוסד לביטוח לאומי את פרסום פרטי התוכנית של משרד האוצר לסיוע לאזרחים והבהיר כי חלק ממנה גובש ללא כל תיאום עם הביטוח הלאומי ויותר מכך - הפרסום אף מטעה לטענתו את האזרחים וגורמם לפניות שווא לסיוע שאינן אפשרי כלל לביטוח הלאומי.
בביטוח הלאומי הבהירו בנוגע למילואים כי "כפי שפרסם הביטוח הלאומי ב-18 בחודש בעקבות המלחמה, ובשונה מימיי שגרה, תשלום עבור ימי המילואים יהיה בתחילת החודש ולא בתום תקופת השירות.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"הפרסום כי התשלום ייעשה כביכול בסוף החודש, דהיינו היום או מחר - שגוי ולא תואם כלל עם הביטוח הלאומי. על כן התשלום יהיה כפי שפורסם על ידי הביטוח הלאומי, בתיאום עם משרד הביטחון והחשב הכללי, ולאחר העברת הקבצים מצה"ל אל הביטוח הלאומי".
עוד הבהירו, כי התשלום יהיה לעצמאים, עסקים, שכירים, סטודנטים ומשרתי מילואים שלא עובדים - רק בתחילת החודש.
בביטוח הלאומי הבהירו, כי כבר בימים הקרובים המוסד יפרסם למעסיקים פרטי אתר ייעודי לבקשת החזרים, ללא הגשת כל מסמכים וביורוקטיה.
בהקשר לתוכנית להוספת 125% לחיילי מילואים - הביטוח הלאומי הבהיר כי הוא דחף להעלאת התשלום למשרתי המילואים "אולם איננו יודעים כלל אם אכן מדובר בתוספת הזאת או לאו. נכון לרגע זה - אנו לא מכירים בביטוח הלאומי חוק שכזה והתשלום שיגיע אל משרתי המילואים יהיה בהתאם לחוק הקיים ללא שום שינוי".
בנושא החל"ת, ששנוי במחלוקת בין משרדי הממשלה והארגונים הכלכליים, ציינו בביטוח הלאומי: "המתווה שיצא אמש משפר באופן מהותי את נושא החל"ת, אולם עם זאת החקיקה לא עברה עדיין והתנאים של החל"ת נכון לשעה זו תקפים על פי החוק הישן ששונה על ידי המחוקק אחר הקורונה".
בביטוח הלאומי ציינו כי "המוסד מבקש להוסיף לחוק הארכת זכאות בימים, כיוון שכל מי שהיה מובטל ב-4 השנים האחרונות, בעת משבר הקורונה, יציאה לחל"ת קיץ וכדומה - זכאותו תצומצם משמעותית באורך הימים ויתכנו לכן כעת מצבים של זכאות עבור ימים בודדים בלבד".
בנושא מענקי אכלוס עבור המפונים, ציינו בביטוח הלאומי, כי המוסד יהיה הכתובת לכל מענק שיגיע לפתחו עבור הציבור. "נכון לרגע כתיבת שורות אלה, החקיקה כלל לא עברה. עם זאת, הביטוח הלאומי עובד על תכנות המערכות לטובת תשלומי המענקים".
בביטוח הלאומי ציינו תוך אי הסתרת הכעס במוסד, כי "אנו מוציאים הבהרה זו כיוון והפרסום אמש, שממשיך על ידי התקשורת גם היום - גורם להרבה מאוד מילואימניקים, אנשים שהוצאו לחל"ת וכיוצא בזה לרצון לקבל מענה, כאשר בפועל הדברים אחרים. אנו ממליצים להבא לבדוק מול הביטוח הלאומי את הפרטים כדי לא להטעות את הציבור וכדי שהפרסום יהיה בהלימה למציאות ולא ייצור דיסאינפורמציה לאזרחים".
בביטוח הלאומי ציינו כי כל עדכון ותשלום נוסף יפורסם כל העת באתר הביטוח הלאומי וברשתות החברתיות של המוסד: אינסטגרם, פייסבוק וטלגרם.