15 ראשי אגף התקציבים - שהם למעשה כל ראשי האגף מאז שנות ה-80 למעט יוגב גרדוס - הממונה הנוכחי, ורם בלינקוב - מי שהיה הממונה בתחילת שנות אלפיים וסיים לאחרונה את תפקידו כמנכ"ל האוצר (ולכן נחשב עדיין עובד מדינה), וסך הכל 188 עובדים לשעבר במשרד האוצר, קוראים לשר בצלאל סמוטריץ' לעצור את "ההפיכה המשטרית" במכתב עליו הם חתומים: "הכלכלה הישראלית נכנסת לאזור סכנה מוגבר, המתווסף לאירועים חיצוניים עולמיים ולסיכונים ביטחוניים אזוריים".
עוד ציינו החתומים על המכתב כי "נוכח מהלכי החקיקה המקודמים בימים אלו בכנסת, אנו צופים פגיעה חריפה בכלכלה ובמשק, פגיעה שסימניה הראשונים כבר נראים במציאות. ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו, בין היתר, בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
"גיבושה של רפורמה משפטית וחוקתית משמעותית חייבת להתבסס על הסכמה לאומית רחבה. צבר הצעות החקיקה המונח על שולחנה של הכנסת ונדון בוועדת חוקה חוק ומשפט מבקש לרכז כוח בלתי מוגבל בידיה של הרשות המבצעת והמחוקקת, לפגוע בעצמאותם של שומרי הסף ולהסיר את ההגנה על קבוצות ומיעוטים בחברה הישראלית.
צבר החקיקה האמור מבקש אף לצמצם ובמקרים מסוימים לבטל באופן מוחלט את סמכותה של הרשות השופטת להפעיל ביקורת שיפוטית על פעולות הממשלה והכנסת ולפגוע באופן קשה ביכולתו של בית המשפט להגן על זכויות הפרט ועל עקרונות היסוד החוקתיים המופיעים במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של מדינת ישראל".
החתומים טוענים כי "נוכח מהלכי החקיקה המקודמים בימים אלו בכנסת, אנו צופים פגיעה חריפה בכלכלה ובמשק, פגיעה שסימניה הראשונים כבר נראים במציאות. ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו, בין היתר, בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי (כפי שחברות פיץ' ומודי'ס הזהירו לפני מספר ימים), עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה. תהליכים אלו יביאו לצמצום בהכנסות המדינה ותחת מדיניות פיסקאלית אחראית לא יהיה מנוס מקיצוץ עמוק וכואב בהוצאות הממשלה תוך פגיעה חמורה ברווחה החברתית והכלכלית. אנו צופים כי יעדים חברתיים דוגמת צמצום העוני, ביטחון תעסוקתי, בריאות וחינוך יפגעו. פוטנציאל הצמיחה לא ימומ ש והשקעות הכרחיות בתשתיות ידחו. את ההשפעות ההרסניות על הכלכלה אנו צפויים לראות כבר בטווח הקצר, וביתר שאת בטווח הבינוני והארוך.
מכתב זה, של בוגרות ובוגרי אגף התקציבים הוא חריג ביותר, כנראה ללא תקדים, אך בחרנו לעשות זאת לאור הסכנה העומדת בפני המדינה והכלכלה – זו סכנה עצומה וכולנו שותפים לחרדה עמוקה למשק ולחברה בישראל. אנחנו נמצאים בצומת דרכים היסטורי. הכלכלה הישראלית נכנסת לאזור סכנה מוגבר, המתווסף לאירועים חיצוניים עולמיים ולסיכונים ביטחוניים אזוריים. האיום על החברה והכלכלה שהתווסף בשבועות האחרונים הוא איום פנימי הנובע מיוזמות חקיקה ממשלתיות".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)

לא המכתב הראשון

בוגרי האוצר לשעבר מצטרפים ללא מעט מכתבים שפורסמו בתקופה האחרונה מצד כלכלנים בכירים ומנהלים בכירים במשק, שקראו לעצור את החקיקה. בשבוע שעבר "פורום העסקים", שמכיל מעסיקים ומנהלים בכירים במשק הישראלי, פרסם מכתב בנושא ובו נכתב כי הם "מביעים חשש כבד מפני אסון כלכלי ברור ומיידי לכל אזרח במדינה".
"אנחנו קוראים לממשלה לנהוג באחריות, במתינות ובזהירות כמתחייב בנסיבות שנוצרו, ולעצור מיד את כל הליכי החקיקה שהחלו את "התגלגלותו של כדור השלג הכלכלי" ולבחון מחדש בשקט ברוגע ובדרכים מקובלות את התהליכים והשינויים שנדרשים להיעשות בהסכמה לאומית רחבה, תוך בחינת השפעתם באופן רוחבי גם על הכלכלה, החברה והביטחון הלאומי של מדינת ישראל", נכתב בקריאה של בכירי המשק.
עוד נטען, כי "כמעסיקים וכמנהלים של למעלה מ-500 אלף עובדים במשק הישראלי, אנחנו מקפידים על שווין זכויות מלא ועל שיח מכבד בחברות שלנו, ורוצים להביא לידיעת הציבור כי בשיחות שקיימנו בשבועות ובימים האחרונים עם כבוד נשיא המדינה ועם חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, הבאנו לידיעתם את הערכתנו הכלכלית והחשש הכבד מהמשך הדרדרות כלכלת המדינה כתוצאה מהמשך קידומה של הרפורמה המשפטית באופן ובדרך שהדבר נעשה עד כה.
המכתב הנוכחי מהווה החרפת טון משמעותית מצד כמה מבכירי המשק, כאשר חלק מהחתומים עליו - בהם הראל ויזל וחי גאליס - היו חתומים על מכתב קודם בנושא שנשלח לפני כחודש ופורסם לראשונה ב-ynet, ובו למעלה מ-50 ממנהלי חברות ורשתות גדולות בישראל קראו להידברות בין רה"מ, נשיא המדינה, נשיאת העליון ויו"ר האופוזיציה. אולם, בעוד אז טענו בכירי המשק כי "המהפכה המשפטית עשויה לפגוע בכלכלה", כעת הביעו כאמור עמדה נחרצת הרבה יותר נגד החקיקה.
בין החברים בפורום אשר חתמו על המכתב: ליאורה עופר - יו"ר ובעלים מליסרון; לילך אשר טופילסקי - שותפה בכירה בקרן פימי; איתן בר זאב - יו"ר דירקטוריון ביג ויו"ר דירקטוריון אפריקה נכסים; הראל ויזל - מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס; יצחק אברכהן - יו"ר שופרסל; ליאור רביב - מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל; חי גאליס - מנכ"ל ביג מרכזי קניות; נטלי משען זכאי - מנכ"לית דסק"ש נכסים ובניין ודויד פתאל - בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל.