בנק דיסקונט ישלם ללקוחות זכאים בהווה ובעבר כ-52 מיליון שקל במסגרת הסדר פשרה שהוגש לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז. ההסדר כפוף לאישור בית המשפט, שטרם ניתן. הערכה היא כי הוא רלוונטי למאות אלפי לקוחות.
הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק בשנת 2020, בטענה לגביית יתר כביכול של ריביות במסגרת האשראי של חשבונות עו"ש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סניף דיסקונט
סניף דיסקונט
סניף דיסקונט
נטען בבקשה כי לקוחותיו של הבנק נדרשים מעת לעת לאשראי בנקאי בחשבונות העו"ש. כשהחשבון ביתרת חובה הבנק מחייב את הלקוח בריבית בסוף הרבעון. הבנק מסווג את החשבונות הפרטיים לקבוצות שונות. לדוגמה, קבוצת ללא משכורת, קבוצת מקבל משכורת, קבוצת זהב, קבוצת גימלאים ועוד. נטען כי בהתאם להוראות הדין, הבנק קובע את שיעור הריבית התעריפית המירבי (עלות אשראי) לחשבונות עו"ש, בהתאם לקבוצות שונות שהוא מסווג ומפרסם אותם.
בפועל, נטען בבקשה, בחלק מהמקרים גבה הבנק ריבית העולה על שיעור הריבית התעריפית המירבי שהוא קבע בתעריפון הריביות. נטען כי הגם שהבנק סיווג את החשבונות של המבקשים בקבוצת זהב הזוכה לריביות בשיעורי מירבי מופחת, חויבו החשבונות לפי הריביות התעריפיות הגבוהות של קבוצת ללא משכורת.
יש לציין כי בנק דיסקונט כפר בכל טענות התובעים המייצגים וטען כי כל פעולותיו נעשו כדין. נטען כי הבנק קיים את ההסכמים עם הלקוחות ככתבם וכלשונם וכי לא בוצעו על ידו העוולות הנזיקיות שנטענו בבקשה.
בסופו של יום הופנה התיק לגישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל והצדדיים הגיעו להסכם פשרה שטרם אושר על ידי השופט שמואל בורנשטין. על פי הסדר הפשרה, הבנק ישיב לחברי הקבוצה סך כולל של כ-52 מיליון שקל. הבנק יזכה את החשבונות של מי שזכאי לכך, שחשבונו עדיין מתנהל בבנק. הסכום יחושב פרטני לכל לקוח. לקוחות עבר של הבנק אשר סכום ההשבה הפרטני בחשבונם עולה על 40 שקלים - הבנק ישלח אליהם המחאה בתוך 180 ימים מאישור הפשרה באופן סופי. בכל מקרה בו סכום ההשבה ללקוחות עבר יהיה נמוך מ-40 שקל, או במקרים בהם המחאות לא נפרעו - הסכומים יועברו לקרן תובענות ייצוגיות. את המבקשים מייצג עו"ד אמיר ישראלי. את הבנק מייצגים עוה"ד בעז פייל וגיתית רמות-אדלר ממשרד ארנון.