הקבלנים מיישרים קו עם מגמת ההאטה בשוק הנדל"ן? אתמול (שני) הושלמו שלושה מכרזי תוכנית מחיר מטרה, במסגרתם יוקמו אלפי דירות, חלקן ימכרו לזכאים חסרי דירה בהנחה בשיעור של עד 20% או עד גובה של 300 אלף שקל. מניתוח נתוני המכרזים עולה כי כמו במכרזי מחיר מטרה שהושלמו בשבוע שעבר, חלק מהזוכים הציעו סכומים נמוכים מגובה השומה שנקבעה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בסוף שנת 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כך למשל חברת אלקטרה מגורים, זרוע היזמות למגורים של קבוצת אלקטרה, אשר זכתה במכרז להקמת 222 יחידות דיור ברובע סירקין בפתח תקווה, לצד כ-1,000 מ"ר שטחי מסחר. החברה תשלם תמורת הקרקע, ממנה פונה מחנה סירקין של צה"ל, סכום של כ-57 מיליון שקל. מחיר הזכייה משקף שווי קרקע ליחידת דיור של כ-250 אלף שקל, כאמור כ-50% מתחת למחיר השומה.
4 צפייה בגלריה
רובע סירקין
רובע סירקין
רובע סירקין
(הדמיה: ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)
כחלק מתנאי המכרז, 178 מהדירות בפרויקט ישווקו במסגרת תוכנית מחיר מטרה והיתר (44 דירות) ישווקו לכלל הציבור בתנאי ובמחירי שוק חופשי. שאר ההצעות הזוכות במגרשים האחרים כללו מחירי קרקע בטווח שבין 300-430 אלף שקל ליחידת דיור. מכרז זה מהווה חלק משלב א' בשיווק השכונה ליזמים, הכולל כ-1,500 דירות ב-9 מגרשים.
רובע סירקין בפתח תקווה, שייבנה על שטח של כ-2,425 דונם, שימש בעבר את מחנה צה"ל סירקין. המחנה פונה כחלק ממהלך כולל של פינוי מחנות צה"ל, העברתם לנגב ובניית שכונות מגורים חדשות במקומם. התוכנית כוללת רובע מגורים ובו כ-8,500 יחידות דיור וכ-300 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, כיכרות עירוניות, פארקים, מבני ושטחי ציבור.
על פי נתוני רמ"י, במסגרת המכרז ברובע סירקין בפתח תקווה הושלם מכרז לבניית 1,501 דירות ב-9 מגרשים בבנייה רוויה למגורים וחזית מסחרית, מתוכן 1,201 דירות שישווקו במסגרת תוכנית הדיור המוזל. למכרז הוגשו 42 הצעות, וזכו בו חברות נוספות, בהן רמי צרפתי, רם אדרת, אפרידר, אסיה סיירוס, עץ השקד, מצפה העיר, גרופית הנדסה וש.י.א רפאל.
הדירות ימכרו בהנחה של 14%-19% מגובה השומה, ועד 300 אלף שקל ממחיר הדירה בשוק החופשי. על פי ניתוח שמאי של רמ"י, המחיר ההתחלתי של דירת 85 מ"ר עם 3 חדרים יעמוד על 1.29 מיליון שקל; מחיר התחלתי לדירת 100 מ"ר יעמוד על 1.55 מיליון שקל; ומחיר התחלתי לדירת 120 מ"ר יעמוד על 1.89 מיליון שקל.

ראשל"צ: הנחות של עד 18% על דירות

בראשון לציון מדובר במכרז לבניית 460 דירות ב-5 מגרשים לבנייה רוויה, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור בשכונת החצבים בעיר, מהן 367 יחידות דיור מוזלות במחיר התחלתי של 1.35 מיליון שקל לדירת 85 מ"ר. הדירות ימכרו בהנחה של 13%-18% מגובה השומה. דירת 100 מ"ר תעלה החל מ-1.62 מיליון שקל ודירת 120 מ"ר תעלה החל מ-1.97 מיליון שקל.
על פי רמ"י, למכרז הוגשו 9 הצעות, וזכו החברות אפרידר, מבנים ונתיבים, בסיס הנדסה, נוף עירוני וש.י.ר רפאל. המגרשים נמצאים בתחום תוכנית שכונת חצבים במזרח ראשון לציון, המשתרעת על שטח של כ-252 דונם וכוללת כ-1,000 יחידות דיור למגורים, כ-300 יחידות לדיור מיוחד, לצד שטחים למבנים ומוסדות ציבור, תעסוקה, מסחר, שטחים ציבוריים פתוחים, שטחי ספורט ונופש.
4 צפייה בגלריה
שכונת החצבים ראשון לציון
שכונת החצבים ראשון לציון
שכונת החצבים ראשון לציון
(הדמיה: אורי הורביץ אדריכלים)
בנתיבות הושלם מכרז לבניית 82 דירות בבנייה רוויה במתחם למגורים בשכונת מעלות הנחל, מהן 53 דירות במסלול מוזל. הדירות ימכרו בהנחה של 20% מגובה השומה, כאשר מחיר התחלתי לדירת 85 מ"ר עומד על 693 אלף שקל; דירת 100 מ"ר החל מ-806 אלף שקל; ודירת 120 מ"ר החל מ-958 אלף שקל. למכרז הוגשה הצעה אחת של חברת פסגות שלמה.
שכונת מעלות הנחל משתרעת על פני שטח של כ-1,661 דונם וכוללת מגורים בהיקף של 3,534 יחידות דיור בטיפוסי בינוי שונים, הכוללים בתים צמודי קרקע, בנייה מרקמית ובנייה רוויה גבוהה בצפיפות של כ-8 יחידות דיור בממוצע לדונם, לצד שטחים מסחריים, שטחי תעסוקה, מרכז תחבורה, מלון בפאתי הפארק, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. השכונה צמודה לפארק נחל בוהו הכולל טיילת ומערך גשרי הולכי רגל.
4 צפייה בגלריה
הדמיה מעלות הנחל נתיבות
הדמיה מעלות הנחל נתיבות
הדמיה מעלות הנחל נתיבות
(הדמיה: משרד אדריכלים א. רכטר נ. רותם)

דרום ת"א: שלב נוסף בדרך לפרויקט תעסוקה

בתוך כך, קבוצת חג'ג' דיווחה השבוע לבורסה על השלמת המימון לרכישת פרויקט הנדל"ן הענק במתחם לודוויפול בדרום תל אביב. בהתאם לדיווח, תלווה הקבוצה מבנק לאומי 210 מיליון שקל עבור פיתוח והקמת המתחם, המשתרע על שטח של כ-18 דונם וצפוי לכלול שטחי מסחר, תעסוקה ומלונאות.
מתחם לודוויפול ממוקם בשער הכניסה הדרומי לתל-אביב בין נתיבי איילון, כביש מס' 1 ודרך קיבוץ גלויות, בין שכונת שפירא לשכונת התקווה. לפי התכנון, מיקומו יחסוך לחברות רבות את הכניסה לעיר הפקוקה, לצד העובדה שבסמוך אמורה להיבנות תחנת מטרו. הקרקע במתחם מאושרת למסחר ותעסוקה בהיקף של כ-73 אלף מ"ר, ותוכנית המתאר העירונית של תל אביב-יפו (תא/5000) מאפשרת להגדיל את זכויות הבנייה לכ-160 אלף מ"ר.
השכונה הוקמה לפני 65 שנים על שטח פתוח לטובת עולים חדשים, ובשנות ה-70 של המאה הקודמת קידמה העירייה תב"ע (תוכנית בניין עיר) שכללה, בין היתר, את הקמת מחלף קיבוץ גלויות. 20 שנים מאוחר יותר נהרסו חלק מהבתים בשכונה לטובת הקמת גשר חיל השריון, ומאז 20 המשפחות המתגוררות בה "כלואות" בין שלושה כבישים ראשיים. בשלב מסוים השכונה הוגדרה כלא ראויה למגורים ומאז לאורך השנים האחרונות ניסו יזמים לאגד את בעלי הקרקעות במתחם כדי לקדם תוכניות להשבחת הקרקע.
4 צפייה בגלריה
הדמיית מתחם לודוויפול
הדמיית מתחם לודוויפול
הדמיית מתחם לודוויפול
(הדמיה: משרד אדריכלים רפאל דה לה פונטיין בשיתוף ברעלי-לויצקי-כסיף)
ב-2016 אושרה תוכנית להקמת מתחם תעסוקה בשטח של כ-12.5 דונם עם היקף זכויות בנייה של כ-74 אלף מ"ר, כאשר אחד התנאים להוצאת היתר בנייה היה אישור תוכנית איחוד וחלוקה בשל ריבוי הבעלים. בספטמבר האחרון השלימה קבוצת חג'ג' את מימוש האופציות לרכישת הקרקע באמצעות חברת הפרויקט - שותפות של הקבוצה עם חברות שבבעלות רונן חצור ורונן בן מוחה.
כעת, כאמור, הושלמה רכישת הזכויות מהבעלים הפרטיים במקרקעין, רכישה שלדברי הקבוצה מוערכת בסכום של כ-310 מיליון שקל. בקבוצה מוסיפים כי המימון הבנקאי יקצה את האשראי הנדרש בשיעור של כ-70% מהעלות, כולל החזר חלק מהסכומים ששולמו עד למועד זה על ידי חברת הפרויקט מתוך כספי הלוואה שהועמדו לה על ידי החברה והשותפים.