בדברים שנשא הערב (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא התייחס לכספים הקואליציוניים ולטענות שאלה לא קוצצו במלואם ואף קוצצו פחות ממה שהבטיח שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "הדיון לגבי הכסף הקואליציוני רווי בפופוליזם ושנאת חינם", אמר נתניהו.
"אישרנו תקציב של 30 מיליארד שקל שעונה על הצרכים עד סוף השנה. עשינו קיצוצים אבל השארנו תקציבים למטרות שכבר אישרו, ולא אישרתי לקצץ בתקציב התיאטראות, כמו שלא אישרתי קיצוצים בתקציבים אחרים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)
"את יודעת על מה היה הויכוח בממשלה?", שאל נתניהו במסיבת העיתונאים, והמשיך: "אני ישבתי ושתקתי, אבל בסוף לא יכולתי להתאפק. יותר משעה דנו על אופק חדש - תקציב לחינוך החרדי שנותן 30 מליון שקל למורים שמקבלים משכורות רעב. 30 מליון שקל מתוך 30 מיליארד. זה אלפית. שעה שלמה דנו בזה, כי זה לחרדים. אז מורה חרדית היא לא מורה? ילד חרדי הוא חצי ילד? הוא לא חצי ילד. אלה אחינו ואחיותנו", אמר נתניהו.
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), הגיב לדברים, ואמר: "נתניהו משקר. אופק חדש בחינוך החרדי זה לא 30 מיליון ש"ח. זה לפחות 177 מיליון ש"ח לפחות רק ב-2023. ועוד מאות מיליוני ש"ח ב-2024.
"לעמותות פרטיות של ש"ס ויהדות התורה, שאין עליהן פיקוח, שלא מגישות דיווחים ראויים, וכן - בקושי מלמדות לימודי ליבה. זה אסון לעתיד החינוך בישראל, אסון לעתיד כלכלת ישראל. עוד אסון שנתניהו מוביל אליו.
"הכסף הקואליציוני לזק"א זה 4 מיליון ש"ח מתוך 4.96 מיליארד ש"ח הכספים הקואליציוניים. כן, גם לאמת יש ערך. אמשיך לעדכן", כתב בליאק.

הממשלה הקטינה עוד יותר את הקיצוץ בכספים הקואליציוניים

נזכיר כי בתחילת השבוע שעבר הממשלה אישרה את התיקון לתקציב 2023, שהיה צורך להגדילו משמעותית בשל הוצאות העתק של המלחמה, אך רק ביום רביעי פורסמה ההחלטה עצמה שהתקבלה, ולפיה הממשלה החליטה להשאיר 4.96 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים השנה מתוך 5.82 שאושרו במאי - כלומר קיצוץ של 860 מיליון שקל בלבד.
מדובר בקיצוץ קטן יותר מזה שצוין בהצעת המחליטים שהוגשה לממשלה לפיה יושארו 4.86 מיליארד במקום 5.82 מיליארד, ובוודאי סותר את הטענה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עליה חזר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה ישתמשו ב-1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים שנשארו לטובת צרכי המלחמה, וכי הקיצוץ יסתכם ב-70% ממה שלא מומש.
חלק מההפרש בין ההצעה המקורית לזו החדשה הופנה לסעיף "הקמה וקידום מיזמים בתחום המורשת הלאומית והמקומית והנחלת המורשת היהודית" ולמשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, בראשות השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית.
עוד כספים שנוספו אחרי ההצעה המקורית מיועדים למימון גרעינים תורניים, מימון לימודי תעודה לנשים חרדיות ואף להנצחת מורשתו של רחבעם (גנדי) זאבי.
גורם בכיר במשרד האוצר ציין כי כל ניסיונות השכנוע לקצץ חלק מהכספים המיועדים למשימות שהוגדרו באגף התקציבים "מאוד לא חיוניות ובטח שלא דחופות", יקוצצו - עלו בתוהו. שר האוצר ציין גם בפני אנשי האוצר, כפי שאמר בראיון באולפן ynet, כי מדובר "בכסף קטן שמהווה שברירי אחוזים מעלות המלחמה". בשבוע הקרוב צפויה פגישה בין הנגיד לשר האוצר בעניין גיבוש תקציב המדינה לשנה הבאה.