הספאק הישראלי הראשון כחול-לבן, איי ספאק, השלים היום (ד') את הנפקת המניות שלו בבורסה. איי ספאק שהקימו גיל דויטש, רוני בירם, ירון בלוך ואמיר אפרתי, גייס 400 מיליון שקל משישה גופים מוסדיים: הראל, אלטשולר שחם, מגדל, כלל ביטוח, הכשרה ומור בית השקעות, שיחזיקו למעלה מ-70% ממניות הספאק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ספאק, המכונה גם חברות "צ'ק פתוח", היא חברה ללא פעילות ונכסים למעט ההון שגוייס מהציבור, ומטרתה: גיוס כסף מהציבור תוך הבטחה לרכוש או למזג לתוכה חברה בתוך שנתיים. אם לא - יאלצו היזמים להחזיר את הכסף למשקיעים.
3 צפייה בגלריה
גיל דויטש ורוני בירם
גיל דויטש ורוני בירם
גיל דויטש ורוני בירם
(צילום: יח"צ)
רכישת או מיזוג חברה שנבחרה על ידי הספאק תלויה בהשגת הסכמה של רוב המשקיעים מקרב הציבור. בשנה האחרונה כיכבו חברות הספאק בכותרות לאחר שעשרות מהן הנפיקו בוול סטריט בקרוב ל-200 מיליארד דולר בשנה וחצי . יש לציין כי חלק מהנפקות הספאק איכזבו, כמו איירון סורס הישראלית שהונפקה בשווי 11 מיליארד שקל וירדה לאחר שלושה שבועות ב-25% משוויה.
בלוך, יו"ר חברת כרטיסי האשראי מקס, סיפר ל-ynet כי בהשוואה לספאק האמריקני, הספאק הישראלי "עבר גיור בארץ". לדבריו, "הרשות לניירות ערך הכניסה שורה של שינויים. למשל, בארץ ההשקעה של היזם חייבת להיות לא פחות מ-10% מהיקף ההנפקה, לעומת בארה"ב שם החלק של היזם קטן יותר. ככה ניתן ליצור זהות אינטרסים בין המשקיעים ליזמים.
3 צפייה בגלריה
ירון בלוך
ירון בלוך
ירון בלוך
(צילום: הדר גולן)
"בנוסף, הרשות גם חייבה ש-70% מהמשקיעים יהיו משקיעים מוסדיים ומקצועיים, בעוד שבארה"ב אין מגבלה לסוג המשקיעים ולכמה צריכים המשקיעים להשקיע מכספם בהנפקה. הרשות גם החמירה את תנאי אישור העסקה על ידי המשקיעים: בארץ צריך רוב מיוחד של שני שליש מקרב המשקיעים כדי לאשר את העסקה, בהשוואה לרוב רגיל של 51% שנדרש בארה"ב".
מה היתרון של השקעה בספאק לעומת להשקיע ישירות בחברה או בקרן? "היתרון של המשקיע מהציבור שהוא מקבל אופציה בחינם, כי הכסף שגוייס שוכב בינתיים בנאמנות. אם נביא עסקה שלא תתאים לו הוא יקבל את הכסף בחזרה, וזה תחליף למזומן שלא עושה כלום בעוד שפה המזומן מחפש לך עסקה.
"הצידוק האמיתי לספאק היא ההנחה שיזמי הספאק מביאים ערך מוסך בלמצוא את החברה הכדאית, שלא בטוח שהמשקיע ידע לאתר בעצמו. ברור שלערך ולניסיון של היזמים יש משקל גדול. לחברות כדאי ללכת להנפקת ספאק כי התהליך מהיר יותר מאשר בדרך הרגילה.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל איי ספאק, ליאור אופסיאוביס
מנכ"ל איי ספאק, ליאור אופסיאוביס
מנכ"ל איי ספאק, ליאור אובסיוביץ'
(צילום: תמר בר שי)
לאיזו עסקה אתם מכוונים? "לא הגבלנו את עצמנו לרכישה מסקטור כזה או אחר", אומר ליאור אובסיוביץ', מנכ"ל איי ספאק. "כן הגדרנו חברות עם פוטנציאל צמיחה משמעותי, ולא נשקיע בנדל"ן מניב או חברות 'חלום' בלי תוכנית עסקית מוכחת. גם לא נשקיע בחברות שעדיין לא בשלות ולא מוכרות או מייצרות הפסדים.
"הגדרנו תעודת זהות ברורה: אנחנו רוצים חברות עם זיקה ישראלית, עם מובילות בתחום הפעילות שלהן ועם עסקים קיימים, מנועי צמיחה והנהלה מצטיינת. יחד עם זאת אנחנו לא הולכים להיות בעלי שליטה ולא דמויות אקטיביות בדירקטוריון. אני לא בא להחליף את ההנהלה או לחנוך אותה, ולכן יש חשיבות גדולה להנהלה הקיימת".