בבורסה בתל אביב כיכבה בשבוע שעבר מניית בונוס ביוגרופ, חברה ביוטכנולוגית מחיפה המפתחת תרופה לקורונה, שזינקה ב-23.7% מיום ראשון עד חמישי. הסיבה: החברה דיווחה לבורסה כי משרד הבריאות אישר את השימוש הניסיוני בתרופה "מזינקיור" לניסוי בעוד בתי חולים, לאחר ניסוי מוצלח שערכה בקרב חולי קורונה בבית החולים רמב"ם, שהביא לשיפור במצבם של 14 חולים קשים מתוך 16, ששוחררו לביתם הודות לטיפול.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מומחי מגפות סבורים כי לצד החיסונים לקורונה, נדרש פתרון משלים למזעור נזקי המגפה: תרופה שתינתן למי שכבר חלה למרות החיסון, ותימנע את התדרדרותו למצב של חולה קשה הנדרש לאשפוז. זה למעשה הפיתרון שבונוס ביוגרופ מנסה לקדם. מתחילת השנה זינקה המניה ב-227.9%, כאשר יש לציין כי החברה עברה רק את השלב השני של הניסוי הקליני בשבוע שעבר, והתרופה עדיין לא מאושרת לשימוש מסחרי.
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
חולים קשה במחלקת קורונה בבית חולים שיבא
(צילום: טל שחר )
נבהיר כי לא מדובר בתרופה שמחסלת את המחלה אצל המאומתים. היא מיועדת לחולים קשים במטרה למתן את תגובת הנגד החזקה מידי של מערכת החיסון שיוצאת משליטה ומשגרת עודף תאים לבנים להילחם בנגיפים שמציפים את הריאות וגורמים להן נזק - ולבסוף גם צורך בהנשמת החולים.
עד הקורונה התפרסמה החברה בזכות טכנולוגיה חדשנית שפיתחה של הנדסת רקמות לגידול שתלים חיים של עצם אנושית להשלמת חסר עצם בבני אדם. החברה, שמנוהלת על ידי המנכ"ל ד"ר שי מרצקי ותומר בורנשטין, גייסה השנה 13 מיליון שקל לפי מחיר מניה בסך 51.7 אגורות. כיום עומד מחירה על 158 אגורות. במצטבר גייסה החברה מעל 130 מיליון שקל והיא נסחרת בשווי של יותר ממיליארד שקל. בשלב זה החברה עדיין "שורפת" מזומנים והיא הפסדית.
ואילו מניות בולטות ירדו בשבוע החולף? מניית פז סיכמה בסופ"ש ירידה של כ-14% מאז הכריזה שמונה ימים קודם לכן על רכישת רשת הסופרים פרשמרקט תמורת סכום שיא של 2.1 מיליארד שקל. על הכוונה שלה לחזק את האחיזה בקמעונאות כחלק מתוכנית אסטרטגית למצוא חלופה לאנרגיה הישנה (דלק) בה היא עוסקת, החברה הכריזה מזמן, אך המשקיעים כנראה לא אהבו את המחיר של הרכישה שנראה מופרז, או כמו שעקץ השבוע מנכ"ל רשת שופרסל, איציק אברכהן (מהפוזיציה): "אפשר לקנות 40 חנויות ב-2.1 מיליארד שקל. אני לא מאמין בזה". ייקח זמן עד שנדע מי צודק ומי בעלי החזון: מנהלי פז או המשקיעים.
גם מניית המשביר חוזרת לקרקע. אחרי זינוק של כמעט 100% בשבוע, ללא סיבה נראית לעין (הניסיון ליחס את הזינוק להכללתה במדד החדש של רשתות השיווק לא רלוונטי. ניתן יהיה לעקוב אחרי המדד רק לאחר ספטמבר וממילא המשביר חלק מזערי ממנו), השבוע התהפך הגלגל והמניה ירדה כמעט ב-30%. עם זאת, עדיין נותר רווח נאה למשקיעים בהנחה שהירידות לא יימשכו.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.