בצל החשש מגל התייקרויות וחשיפת החקירה של רשות התחרות בנוגע לתיאום מחירים, ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, אמר היום (ג') באולפן ynet כי "אני חושב שהצלחנו לבלום את עליות המחירים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני חושב שההתייקרות נבלמה משילוב של כמה דברים, גם מהחשיפה של החשד לתיאום מחירים והאפליה של צרכנים במסלולים שונים וגם מהחקירה עצמה שמתנהלת ברשות התחרות ובודקת את רשתות המזון והספקים". הוא הוסיף כי "הניסיון להעלות מחירים מתקיים כל הזמן, ואנחנו בכנסת ואתם בתקשורת צריכים לא להרפות מהנושא הזה, כי אני אומר לכם שאם נדבר עליו כל הזמן זה ייבלם. אני אדון בנושא כל שבועיים בוועדה שלי ונמציא חוקים ותקנות".
1 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון בועדת הכלכלה
מיכאל ביטון בועדת הכלכלה
מיכאל ביטון בוועדת הכלכלה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עוד מציין ביטון בריאיון לאולפן כי "המבנה של רשתות המזון והספקים הוא מראש בעייתי, חמישה ספקים בישראל מספקים אולי 80% מהמוצרים שלנו ומספר רשתות מזון שולטות ברוב השוק. זה יוצר פוטנציאל למצב של קרטל ותיאום מחירים, ורשות התחרות לא פעלה בנחישות בשנים האחרונות על אף שקיבלה כוח וסמכויות לפעול בנחישות. גם אם יהיו כמה כתבי אישום בפרשה הנוכחית זה לא מספיק אם זה יהיה חד פעמי".
על חשיפת ynet הבוקר בנוגע למחיר היקר של ירקות קפואים לצרכן בהשוואה למחיר היבוא שלהם, אומר ביטון כי "זאת חזירות. אנחנו רוצים שהגופים העסקיים בישראל יהיו יציבים, אין לנו בעיה שירוויחו 10% ו-15%, אבל כשאתה רואה שרשתות השיווק רשמו רווחי שיא בקורונה בזמן שאנשים היו עמוק בתוך משבר כלכלי, אתה חושב שרשתות השיווק יכלו להרוויח קצת פחות ולהיות הגונים יותר כלפי הצרכנים.
"בהקשר הזה המקהלה הזאת שפתאום מודיעה לנו במסרים כאלה ואחרים שהנה, תכף יגיע גל של עליות מחירים, זה חמור. זה לא ייגמר רק במאבק של חודש אחד ואני מתכוון לעסוק בזה בכל הקדנציה שלי בוועדת הכלכלה, וגם להביא חוקים ותרנות שיגבילו את היכולת של קרטלים להעלות מחירים. אבל זאת ללא ספק עבודה משותפת גם של חשיפות חשובות כמו זאת של הירקות".
בנוגע לפרסום ב-ynet על הקמעונאי שהפסיק למכור פסטה אסם בגלל המחיר היקר שלה, אומר ביטון: "כל הכבוד על אומץ הלב של אותה רשת קטנה לכתוב ללקוחות שלה שאסם מעלה מחירים בפסטה, אז תאכלו פסטה אחרת. אני כתבתי לבעל הרשת ההיא גם בטוויטר שאני מוריד בפניו את הכובע, כי צריך להיות אמיץ וחזק כדי לעמוד מול ספקים ששולטים ב-80% מהשוק".
בנוגע למשכנתאות, אומר ביטון כי "הרפורמה המוצעת בדיון שיזמנו עם בנק ישראל והמפקח על הבנקים אומרת שהלקוח יוכל לקבל הצעת מחיר מהבנק, ושהיא תהיה ברת השוואה למה שהוא יכול לקבל מבנקים אחרים. מה שיקרה זה שאדם יקבל באופן ברור מידע על מה התשלום המקסימלי שהוא יצטרך לשלם במשכנתא, מה הריבית המקסימלית ומה סך כל התשלומים שלו, והוא יוכל להשוות את זה בין בנקים. זה שינוי דרמטי ודבר שיעזור לאנשים לרכוש משכנתא בתבונה ואולי גם בזול יותר".
בתגובה לשאלה על מחירי הדירות שממשיכים לעלות ומה הממשלה מתכוונת לעשות בנושא, אומר ביטון כי אני כואב את הביטול של מחיר למשתכן, והיום אנחנו פוגשים את שר השיכון אצלי בוועדה והשאלה המרכזית שלי תהיה מה התשובה שלכם ליוקר הדיור ואיך אתם הולכים להוריד אותו. התשובות בינתיים לא טובות, אני חושב שהממשלה הורידה הילוך או אולי מיואשת ממחירי הדירות, ואנחנו בוועדת הכלכלה לא מיואשים".

פרופ' מואב על העלאת שכר החיילים: "50% ממעט זה עדיין מעט"

עוד התייחס ביטון להחלטה להעלות את שכר חיילי החובה כבר בתחילת שנת 2022: "תרשו לי לשבח את שר הביטחון ושר האוצר על ההחלטה החשובה הזאת". על השאלה אם העלאה של 50% מספקת, אומר ביטון כי "אני חושב שזה סכום יפה יחסית לזה שאני כלוחם בגולני קיבלתי 200 שקל והבן שלי שהוא לוחם בגולני יקבל 3,000 שקל".
יכול להיות שההחלטה הזאת נועדה כדי להכשיר את העברת הגדלות הרמטכ"ל? "אלה שני דברים נפרדים, העלאה הזאת היא חובתנו המוסרית לחיילי צה"ל, הבטחנו וקיימנו את הדבר הזה. לגבי אנשי הפנסיה, היה נוהג של כמעט 60 שנה שתגמל אותם באופן מסויים שלא עוגן בחוק, וההחלטה היא לא להוסיף דברים חדשים אבל כן להכניס את זה לחוק". עוד אמר כי "אני חושב שזאת החלטה מידתית וסבירה ואין לערבב בין ההחלטות. זה יום חג לחיילים וצריך לראות את זה כך. תקציב המדינה אושר רק לפני חודש והנה הבאנו כבר תוצאות, אז אני חושב שזה קרה בקצב ראוי ומכובד".
אתה לא חושב שהגיע הזמן לדבר במונחים של צבא סמי מקצועי? "צבא סמי מקצוע זה כיון נכון, בעיקר כי ככל שהזמן עובר הצבא נדרש ליותר טכנולוגים, מהנדסים, אנשי סייבר. הקרב והאיומים משתנים ולכן דרושים לצבא מומחים של אנשים שיהיו בו עשר ועשרים שנה. אבל לוחמים שעשו מכינה קדם צבאים ושנת שירות שבאים לשרת את המדינה שלהם, הדבר הזה צריך להיות בשירות חובה. יש לנו נוער נפלא ואני רואה את הרוח הזאת של צה"ל בו".

בתוך כך, הפרופ' עומר מואב התראיין לאולפן ynet בעניין העלאת שכר החיילים, והסביר כי "אני מברך על העלאת שכר החיילים בסדיר, אבל צריך לזכור ש-50% ממעט זה עדיין מעט, ובמיוחד היום, כאשר למעשה מעל מחצית ממחזור הגיוס לא מתגייס, אם אתה לוקח בחשבון גם בנות וערבים, אז יש פה באמת עוול גדול מאוד והמינימום שצריך לעשות זה לתת שכר הוגן. אבל המערכת הצבאית כמו הרבה מערכות במגזר הציבורי ממהרות לתגמל את הוותיקים ולהזניח את הצעירים.
"מדובר בשיטת הוועדים בישראל. זו תופעה מאוד מוכרת, תמיד בסכסוכים או בדרישות שכר של כל מיני מערכות בעיקר במגזר הציבורי עושים איזשהו הסכם שמתגמל מאוד את החזקים והוותיקים, ומטעים את הציבור בכך שאומרים 'תראו את החיילים בסדיר, יש להם משכורת מאוד נמוכה, אז צריך להגדיל את תקציב הביטחון כדי שאפשר יהיה להעלות להם את השכר'. בפועל, רוב הכסף הולך לפנסיות מופרכות ולוותיקים במערכת".