המרוץ אחר השליטה על רשת שופרסל נמשך: ביום חמישי האחרון נפח המסחר של מניית שופרסל, שהוא למעשה ההיקף הכספי של מניות הרשת שעברו מיד ליד באותו היום, זינק ללמעלה מ-80 מיליון שקל, כאשר לשם ההשוואה, הנפח הממוצע ליום לפני המשבר עמד על סך של 13 מיליון שקל ושל 29 מיליון שקל בתקופה האחרונה - מה שמלמד שגורמים בשוק ממשיכים "לאסוף" את מניותיה של הרשת, שמתנהלת ללא בעל בית.
בשלושת החודשים האחרונים, למרות ההתדרדרות בתוצאותיה של הרשת, עלתה המניה ב-8.5% בציפייה לקרבות על השליטה עליה שיעלו את מחירה. יש לציין כי על פי החוק, מי שצובר מעל 5% בלבד בחברות ללא גרעין שליטה יכול לזמן אסיפה כללית ולהציע דירקטורים מטעמו בדירקטוריון החברה, על מנת להשפיע על ניהולה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)

"מפחיד לחשוב על הידרדרות הניהול בשופרסל"

גורמים בשוק ההון מתקשים לראות גורם שירכוש שליטה מלאה (מעל 50% מהמניות) בחברה, היות ומדובר בהשקעת ענק - הרשת נסחרת בשווי של 7.7 מיליארד שקל, ולכן הערכה בשוק כי פועלות כעת מספר קבוצות שיסתפקו באיסוף של 5% בלבד מהמניות. לאחרונה נודע שיזם הנדלן צחי אבו ואביו הגיעו כבר לאחזקה של 3% במניות החברה.
בינתיים, קיבל דירקטוריון שופרסל ארבע הצעות רשמיות לרכישתה, מתוכן שתיים כבר אינן אקטואליות: האחת של האחים אמיר שמשכו את הצעתם לאחר יומיים והשנייה של חברת דלק ישראל, שהצעתה נדחתה בין השאר כי נחשדה בשיקולים זרים כמו הבטחת המשך כהונתו של היו"ר יקי ודמני. הדירקטוריון גם ביטל את העסקה שיזם ודמני לכניסה לתחום מכשירי החשמל לבית ורכישת השליטה בחברת מיני ליין, יבואנית מוצרי חשמל ובעלת רשת חנויות א.ל.מ, לפי שווי שיא של 650 מיליון שקל.
אחד המשקיעים המוסדיים אמר ל-ynet כי "מפחיד לחשוב על הידרדרות הניהול בשופרסל. השקעה כל כך גדולה במיני ליין כמעט בוצעה על ידי היו"ר באישור הדירקטוריון, וחודש לאחר מכן, אותו דירקטוריון ללא היו"ר מוצא אותה כלא ראויה". בימים אלה מתנהלת הרשת ללא יו"ר קבוע וללא מנכ"ל קבוע עד כניסתו לתפקיד של עופר בלוך, לשעבר מנכ"ל חברת חשמל, בעוד שחלק לא מבוטל מנושאי תפקידים בדרגי הביניים נטשו לטובת תפקידים ברשתות המתחרות.
שתי הצעות נוספות שהתקבלו בדירקטוריון שופרסל הן של קרן ברוש ושל חברת אמות, שהציעו שותפות בחברת הנדל"ן של שופרסל. גם אבי לוי, יו"ר דלק ישראל, אמר ל-ynet כי תכנן לפתח את נכסי הנדל"ן של שופרסל.

"אברכהן רצה שליטה על נכסי הנדל"ן"

למרות ששופרסל היא רשת סופרים, שנחשבת המובילה בתחומה בשיווק מזון ומוצרי צריכה, מתברר כי את המשקיעים הפוטנציאליים הנוכחים מעניין הנדל"ן ולא הקמעונאות. הרשת הוותיקה, שהוקמה בשנת 1958, צברה נכסי נדל"ן רבים המאוגדים בחברת בת שלה, ששוויים בספרי החברה - 2.7 מיליארד שקל. כרישי הנדל"ן מאמינים כי השווי הפוטנציאלי של נכסי החברה לאחר פיתוחם, יכול לקפוץ לפי שניים עד פי שלוש, ומדברים על שווי של כשבעה מיליארד שקל.
איש העסקים מוטי בן משה למשל, שמחזיק באמצעות השליטה שלו בחברת דור אלון, שנכסי הנדל"ן שלה מושכרים לסניפי רשת מגה-יינות ביתן, ניצל לאחרונה את תום חוזה השכירות של סניף מגה בעיר ביהודה המכבי בל אביב, שפעל במרכז הרחוב במבנה חד קומתי, והחליט לבנות במקומו בניין דירות יוקרה עם חנויות ושטח מסחרי בקומת הקרקע. זאת, בעוד שדירה של ארבעה חדרים המוצעת ברחוב מתומחרת בשישה עד שבעה מיליון שקלים. בן משנה יבנה 27 כאלה באותו בניין בנוסף לקומת המסחר, והוא מתכנן להסב עוד 18 סניפים של מגה בתום חוזה השכירות שלהם לבנייה למגורים.
לשופרסל יש בבעלותה 95 נכסים בשטח של 207 אלף מ"ר, 71 מהם מושכרים לשופרסל ומשמשים את סניפיה, ולחלקם זכויות בניה בהיקף של 100 עד 150 אלף מ"ר. בשנת 2021 הניבו דמי השכירות מנכסים אלו 184 מיליון שקל שהיו חלק מהרווח וההכנסות של הרשת.

3 צפייה בגלריה
רמי לוי ויצחק אברכהן בועדת הכלכלה
רמי לוי ויצחק אברכהן בועדת הכלכלה
איציק אברכהן. ההכנסות מדמי השכירות הגדילו את שורת הרווח
(צילום: דוברות הכנסת)
בעיני יזם נדל"ן, הכנסותיו של סניף, מוצלח ככל שיהיה, לא מצדיקות את הפסד הרווחים שיתקבלו מבניית מגדל על חורבותיו. האם איציק אברכהן לא הבין את האוצר הנדל"ני שהיה תחת ידיו? ובכן ברור שהמנכ"ל היוצא ידע את המשמעות הכספית שטמונה בנכסים, אולם זו לא תאמה את האינטרסים שלו כמנכ"ל החברה.
מקורב לשופרסל אמר ל-ynet: "אברכהן רצה שליטה על נכסי הנדל"ן, בצדק מבחינתו, כדי להבטיח שלא יפנו אותו מסניפים, במיוחד בפריים לוקיישנים במרכזי ערים, בטענה שהרווח מיזמות נדל"ן במקום עולה על פעילות הסניף. ההכנסה מדמי השכירות והניהול של נכסי הנדל"ן כלולה בדו"חות הכספיים של הרשת והגדילה את שורת הרווח שלה, וההכנסות מהנדל"ן מהוות כר ביטחון ברבעונים שבהם יש ירידה במכירות או בריווחיות. בסופו של דבר הרווח הנקי נזקפת לזכות הרשת והמנכ"ל שבראשה, ללא הבחנה אצל רוב הציבור אם הרווח הגיע מהמדפים בסופר או מדמי השכירות מנכסי נדל"ן".