שופרסל היא מנית השבוע: בשלושת החודשים האחרונים עלתה ב-9.5%. מדובר בשיעור עלייה נמוך מאוד לעומת המניות שמככבות מדי שבוע בטבלת העולות-יורדות של הבורסה, אך זה ראוי לציון לאור הסערה שעוברת הרשת.
כזכור, מנכ"ל הרשת המיתולוגי, איציק אברכהן, עזב, וגם שורה של בכירים נוספים שפרשו. בנוסף, קיימת אי ודאות בנוגע לעתיד החברה ואף יש סכסוך בין יושב הראש יקי ודמני למוסדיים. כל אלה גרמו להרעה בתוצאות הרבעון הרביעי של 2021, וגם ברבעון הראשון של 2022, אך המניה לא ירדה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
הסיבה: הצפי בשוק להשתלטות על שופרסל המתנהלת ללא גרעין שליטה (ללא בעל מניות אחד גדול), ואין כמו מאבקי שליטה כדי להקפיץ את המניה - ולכך מחכים המשקיעים.
בינתיים, אירוע רודף אירוע בשופרסל. גורם בכיר בשוק ההון אמר ל-ynet כי "המשקיעים המוסדיים אוהבים שקט, הדבר האחרון שהם רוצים זה כותרות ומהומות בחברה שהם מושקעים בה, ובעלי עניין בה. זאת הסיבה שסר חינו של יקי ודמני בעיניהם, למרות שהם אלו שמינו אותו ליו"ר. זה מעבר לאי שביעות רצון שלהם מהמנכ"ל שבחר, עופר בלוך, שחסר ניסיון בקמעונאות, או מסיבה כזאת או אחרת שקשורה בהחלטות שלו. כשהם בחרו בוודמני היה מנכ"ל חזק לרשת (אברכהן), ואף אחד לא חשב שוודמני יגרום לזעזועים וישתלט על הרשת.
"עכשיו המוסדיים קודם כל רוצים יו"ר שירגיע את המערכת ויוריד את שמם מהכותרות. לכן יש מצב שבאסיפה הכללית של שופרסל שתתכנס באמצע מאי לבחירה מחודשת ביו"ר ובמספר דירקטורים, המוסדיים לא יבחרו בוודמני אלא באברכהן ליו"ר החברה. אני שומע שמאחורי הקלעים הוא עובד על זה, וגם ספקים גדולים של הרשת מנסים לשכנע אותם להחזיר אותו. מבחינתו זאת תהיה הנקמה האולטימטיבית בוודמני, שגרם לעזיבתו. זה נראה כפתרון לא רע, אם לא יהיה עד אז גוף רציני שיגיש הצעת רכש מקובלת, ואני בכלל לא בטוח שיהיה כזה".
3 צפייה בגלריה
איציק אברכהן, יגאל כרמי, יקי ודמני, גילי לוסטיג
איציק אברכהן, יגאל כרמי, יקי ודמני, גילי לוסטיג
אברכהן (מימין) ו-ודמני (שני משמאל)
(צילום: סיון פרג')
עד כה הוגשו שתי הצעות לרכישת שופרסל: האחים אמיר, רגע לאחר שמכרו את רשת פרשמרקט לחברת פז, הצעה שנמשכה על ידם חזרה תוך יומיים לאחר שפז איימה לתבוע אותם בגין סעיף אי תחרות לשלוש שנים לו התחייבו בעת המכירה. ההצעה השנייה הייתה של דלק ישראל בראשות אבי לוי, לשעבר מנכ"ל מליסרון, שהציעה מיזוג לפיו 20% מהמניות יהפכו את דלק ישראל, כולל תחנות הדלק שלה ורשת חנויות הנוחות שלה, מנטה ג'ו, לחברה בת בבעלות שופרסל. ההצעה כוללת החלפת מניות קובעת שווי 1 מיליארד שקל לדלק ישראל ושווי של 7.5 מיליארד שקל לשופרסל בשווה לשוויה במסחר בבורסה.
לפי פרסומים, גם קבוצת קרסו, יבואני הרכב, מתעניינים בשופרסל, אבל יואל קרסו אמר ל-ynet כי מדובר בבדיקה בלבד, ויש גם שמועות שאייפקס וזהבית כהן בודקים את הרכישה.
בהצעות הרשמיות שקיבלה שופרסל היה טמון פיתיון: בזו של האחים אמר הובטח חלוקת דיבידנד ענק בסך 1.2 מיליארד שקל כדי לתמרץ את בעלי המניות המוסדיים, לתמוך בה כמי שמחזיקים כל אחד ב-10%, וייהנו מנתח שמן מהדיבידנד, ואילו בזו של דלק כיוונה ליו"ר החברה ודמני ושלחה חבל הצלה לכיסאות המתנדנדים שלו ושל חברי הדירקטוריון, כשהבטיחה להם שלא יתבצע שינוי בהרכב הדירקטוריון אם יאשרו את העסקה.
תחכום נוסף בהצעת דלק: הציעה לרכוש פחות מ-20% ממניות הרשת - על פי החוק בסמכותו של הדירקטוריון לאשר עסקאות בסדר גודל הזה ללא צורך באישור המוסדיים. חברת הביטוח הפניקס הייתה הראשונה להגיב במכתב חריף לדירקטוריון שופרסל, בו דרשה שלא לדון בהצעה, תוך איום לתבוע את הדירקטורים. הפניקס טענה כי דירקטוריון שלפני החלפה לא ראוי שידון במכירה. דירקטוריון שופרסל עדיין לא הגיב, וגם ודמני לא הגיב לרמיזה על הדיל לכאורה שעשה עם דלק כדי להבטיח את המשך כהונתו.
בהמשך להתנגדות הפניקס, שדרשה כאמור מדירקטוריון שופרסל שלא לדון בהצעה למיזוג עם דלק בטענה כי יו"ר דירקטוריון שופרסל יקי ודמני ושלושה חברי דירקטוריון (יואב שלוש, איילת בן עזר ורן גוטפריד) מועמדים להצבעה להמשך או אי המשך כהונתם באסיפה כללית כבר בחודש הקרוב, ולכן לא אמור דירקטוריון שאולי יוחלף בקרוב, לדון בהצעה מהותית שכזאת - היום שלח ודמני את תגובתו לפיה הוא וחברי הדירקטוריון המועמדים להצבעה לא ידונו ולא ישתתפו בדיון לאישור או דחייה של הצעת דלק.
המשמעות היא שרק הדח"צים: איריס שפירא ילון, אלדד אברהם, גדעון שור ומיכל קמיר, כלומר מחצית מהדירקטוריון בלבד, יצטרכו לקבל החלטה מהותית שכזו, כשברקע איום של הפניקס כי תתבע את הדירקטורים אם יגרם לה נזק כתוצאה מהעסקה.
בתגובה שהוציאה שופרסל נאמר כי "כל פנייה לדירקטוריון החברה שמציגה כוונה לרכישה של מניותיה, מחייבת התייחסות מקצועית מגובה בחוות דעת וליווי של יועצים מקצועיים וחיצוניים. ביוזמת יו"ר החברה יקי ודמני, ארבעת הדירקטורים (כולל ודמני) שאמורים לעלות לבחירה מחדש באספה הכללית המתוכננת לחודש מאי, לא ייקחו חלק בדיונים שיעסקו בסינון הפניה ובגיבוש המלצה לדירקטוריון. הדח"צים של שופרסל יהיו אלה שיגבשו את המלצתם וכל זאת כאמור כשהם מלווים ביועצים חיצוניים מכל התחומים הרלוונטיים ומהשורה הראשונה בישראל. שופרסל תבחן כל פנייה או הצעה בהתאם לדרישות החוק בשקיפות מלאה בהתעלם מרעשי רקע וכל זאת אך ורק לטובת החברה".