תקציב המדינה החדש והסופי לשנת 2024 ככל הנראה לא יכלול בעת אישורו בכנסת בקריאה שנייה ושלישית ביום רביעי שורת גזירות שתכנן משרד האוצר, ויובא לאישור בלעדיהן. הסיכויים לאישור הצעדים הנוספים התמעטו ובוועדת הכספים לא צפויים לפי שעה עוד דיונים בסעיפי התקציב לפני רביעי.
התקציב הגדול בתולדות המדינה, בהיקף של 584.1 מיליארד שקלים, היה אמור לכלול שורת צעדים לצמצום הגירעון, אולם בוועדת הכספים לא אישרו עד סוף השבוע את הצעדים הללו. לפי ראש אגף התקציבים, יואב גרדוס, טוען כי אי הכללתן של הגזרות תגרום לבור בתקציב שיגיע ל-6.6 מיליארד שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי )
גרדוס פנה בעניין זה בסוף השבוע בדחיפות לחברי ועדת הכספים והתריע כי אי אישור הצעות האוצר יגרמו אף לחברות דירוג האשראי לבקר את צעדי הממשלה לצמצום הגירעון.
אולם, מתברר שמחד יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, מתעקש לאשר במקביל את הכספים שהובטחו למגזר החרדי, בתוך כך למורים בו, ומאידך חברי כנסת הן מהליכוד והן מהאופוזיציה מתעקשים לא לאשר מספר גזירות על הציבור, בין השאר כדבריהם כדי שלא לפגוע בבוחרים שלהם.
כך, למשל, לא אושרו עד כה ולא צפויים להיות מאושרים עד ליום רביעי ביטול הפטור ממס על יבוא של פאקט סיגריות בדיוטי פרי, העלאת מס הפחמן שצפוי להכניס מיליארדים לקופת המדינה, העלאות אגרות לרכב ושורת מיסים נוספים שהוצעו בתחום הנדל"ן.

מה כן אושר?

לעומת זאת כלולות כבר בתקציב הפעם שורת גזירות שאושרו בוועדות הכנסת. שיעור המע"מ יועלה בינואר באחוז אחד ל-18%, מס שיגדיל את הכנסות המדינה ב-7.2 מיליארד שקלים בשנה הבאה. כמו כן, יועלה מס הבריאות ב-0.15%, שיגדיל את ההכנסות מהמס ב-2 מיליארד שקלים בשנה. במסגרת הצעדים להקטנת הגירעון כבר התייקרו בשבוע האחרון הסיגריות ב-2 שקלים לחפיסה, ומוצרי הטבק התייקרו ב-13 אגורות לגרם, מה שיכניס לקופת המדינה עוד 400 מיליון שקל. על הבנקים הוטל, בהסכם פשרה, להעביר בשנים 2024 ו-2025 סכום חד פעמי של 2.5 מיליארד שקלים לקופת המדינה, כתחליף לרצון האוצר להעלות להם את תשלום המע"מ על רווחיהם מ-17% ל-26%.
בסוף השבוע, ממש ברגע האחרון לפני הבאת תקציב המדינה לשנת 2024 לאישור הכנסת, אושרו בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת שתי החלטות שיפגעו בכיס של הציבור במאות שקלים. כך אושר, אחרי התנגדויות של חברי כנסת רבים בעיקר מהאופוזיציה, קיצוץ שווי יום הבראה אחד מכל ציבור העובדים. הכסף יהווה תרומה לקופת המאמץ המלחמתי בשווי של 418 עד 471 שקל למי שעובד. בנוסף, אושרה הקפאת השכר הממוצע שלא תאפשר הצמדה של תשלומי הביטוח הלאומי לאינפלציה בשנה הקרובה.
עם זאת, לדרישת יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ ישראל אייכלר, אושר כי לעובד שמרוויח עד 6,000 שקל בחודש וזכאי רק ל-5 ימי הבראה, יופחת רק חצי יום, כי לדבריו "אנו רוצים לגרום למינימום פגיעה בעובדים החלשים".
בנוסף, שווי יום ההבראה, העומד כעת על 471 שקל במגזר הציבורי ו-418 שקל במגזר הפרטי, יוקפא ולא יעודכן בשנת 2024.
2 צפייה בגלריה
הדיוטי פרי בנתב"ג. הפטור ממס על סיגריות לא יבוטל, כרגע
הדיוטי פרי בנתב"ג. הפטור ממס על סיגריות לא יבוטל, כרגע
הדיוטי פרי בנתב"ג. הפטור ממס על סיגריות לא יבוטל, כרגע
(צילום: שוקה כהן)
לפי נציגי משרד האוצר, אמור המהלך להכניס לקופת המדינה כ-2 מיליארד שקל, המיועדים לתשלום ההטבות למשרתי המילואים: 1.8 מיליארד לטובת תגמול מיוחד (133 שקלים ליום לכל חייל מילואים החל מהיום ה-61 לשירותו), ו-200 מיליון שקל לטובת הגדלה חד פעמית של מענק שנתי עבור תשלומי משק בית הניתן לחיילי מילואים במערך הלוחם אשר שירתו לפחות 45 ימים, כך שהמענק יעמוד על 2,500 שקלים.
עוד אושר בוועדת העבודה והרווחה לקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים בסוף השבוע כי ב-2025 יוקפא גובה השכר הממוצע במשק לצורך חישוב דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. המשמעות לתקציב תהיה גבייה נוספת של כ-400 מיליון שקל על חשבון הציבור - לטובת שיפור והרחבת המענים של המדינה בתחום בריאות הנפש, שם דרושים כעת תקציבים גדולים נוספים גם בשל המלחמה.
דמי הביטוח הלאומי ודמי בריאות נגבים על פי שני תעריפים - מי שמרוויח עד 60% מהשכר הממוצע משלם תעריף מופחת, ומי שמרוויח יותר - תעריף מלא. הפרק שאושר בוועדה קובע כי בשנת 2025 יוקפא גובה השכר הממוצע המשמש לצורך חישוב הגבייה, מה שיכניס עוד אנשים לקבוצה של תשלום התעריף המלא. על פי הערכת נציגי משרד האוצר, המשמעות היא שרדם ששכרו עבר את מדרגת 60% מהשכר הממוצע ישלם לביטוח לאומי/דמי בריאות תוספת של 20 שקלים במשכרות כתוצאה מההקפאה.
עוד החלטה שפורסמה אור ליום שישי על ידי משרד האוצר להערות הציבור היא גזירה על כל בעלי הרכבים החשמליים. הכוונה היא להטיל מס נסועה על הרכבים החשמליים החל בינואר 2026. המס החדש להורדת הגירעון נובע מהירידה הגדולה הצפויה בהכנסות המדינה ממס הדלק, עם המעבר המהיר בשנים הקרובות של ציבור בעלי המכוניות לרכבים חשמליים בישראל. כדי להקטין את הגירעון בעתיד ובמסגרת הצעדים להתמודדות עם הגודש בכבישים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית פורסם להערות הציבור תזכיר חוק מס נסועה לרכב חשמלי ופלאג-אין.
הצעת החוק קובעת כי החל משנת 2026 יוטל מס של 15 שקל לכל 100 ק"מ על רכבים אלה. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב. גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים.
לצד מס הנסועה, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025.