האומיקרון מתחיל לתת אותותיו בחשש של לקוחות בתחומים מסויימים: היום (ד') דווח על ירידה דרסטית של 50% בהכנסות בתחום עיצוב השיער והקוסמטיקה בשל החשש מטיפול על ידי אדם בקרבת הלקוח, עלייה בבידודים וביטולים של טיפולים שכבר נקבעו. "אצלנו לצערנו אי-אפשר לעבוד מרחוק", אמרו בהתאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעלי עסקים קטנים בתחום הטיפול האישי - עיצוב שיער, קוסמטיקה ואיפור קבוע - מדווחים על ירידה משמעותית בפעילות העסקית הנאמדת באובדן הכנסה יומי של 7.93 מיליון שקל ליום בכל ענפי היופי והטיפול האישי, ביטולים ובידודים רבים. הפעם, בניגוד לשיאי תחלואה קודמים - אין כל פיצוי מטעם המדינה - לא לירידה בפעילות העסקית ולא פיצוי על ימי בידוד או סגירה של העסק.
1 צפייה בגלריה
הקלה על מגבלות הסגר בתל אביב
הקלה על מגבלות הסגר בתל אביב
קוסמטיקאית עובדת במהלך הקורונה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: מוטי קמחי)
בהתאחדות ציינו, כי למרות שלפני כחודשיים הודיעה הממשלה כי יגובש מתווה למימון היעדרות בשל ימי הבידוד גם לעצמאים - דבר לא קרה, ואלפי עצמאים ובעלי עסקים קטנים נותרו ללא כל מענה. "החלטה זו קיבלה תוקף עוד לפני פריצת הגל הקודם אך מאז דבר לא קרה והעצמאיים נותרו מאחור".
למרות ההבטחות, עדיין לא אושר בכנסת המתווה לפיצוי עצמאים על ימי בידוד שהם נאלצים לשהות בהם. באוצר ציינו כי האישור צריך להגיע מוועדת העבודה והרווחה ודרושה גם חקיקה ראשית. המצב הזה מפלה לרעה את העצמאים שבניגוד לציבור השכירים, ממשיכים לא להיות מפוצים על ימי הבידוד.
בכל מקרה, הפיצוי לעצמאים ניתן לפי המתווה שסוכם רק על ידי המדינה, שכן לעצמאים אין מעסיקים שיחלקו עמם את הפיצוי. זה יעמוד על 430 שקל בלבד לשבוע. נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, כינה בשיחה עם ynet את הפיצוי "בדיחה לא מצחיקה, ממש לעג לרש". אולם אפילו הפיצוי הנמוך הזה, טרם אושר כאמור בכנסת.

"אנשים חוששים לצאת מהבית"

לדבריו של יאיר קמיר, יו"ר ארגון מעצבי השיער בהתאחדות המלאכה והתעשייה ובעל שתי מספרות בפתח תקווה: "אין עבודה. אנשים מבטלים תורים. אנשים נכנסים לבידוד בגלל הילדים. אנשים, במיוחד מבוגרים, חוששים לצאת מהבית. קשה להאמין איך המדינה מפקירה אותנו. לפחות בסגרים הקודמים היה פיצוי, עכשיו אנחנו מופקרים לגורלנו. אנחנו לא יכולים לעבוד מהבית. אצלנו אין זום. הממשלה צריכה להתעשת לפני שנצא לרחובות".
ד', ספר ממרכז הארץ שחלה בקורונה למרות שהוא מחוסן בשלושה חיסונים, נאלץ לסגור את העסק: "כבר שבוע ימים שהעסק שלי סגור כיוון שאני בבידוד ונותרו עוד שלושה ימים. חודש שלם הלך לחינם. יוצא שאני גם משלם משכורות וגם מפסיד. זה מצב הזוי שהמדינה פשוט לא נותנת לנו תשובות ואני מוצא עצמי ער בלילות. זה סגר בפועל - רק בלי פיצוי".
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "85% מבעלי העסקים בישראל הם עסקים קטנים ואין להם מענה לתשלום על ימי הבידוד וימי מחלה. כמעט כמו בכל שלב במהלך השנתיים האחרונות, ניסו הפוליטיקאים לגזור קופון על חשבון העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים - אבל בשטח אין כלום.
"לצייץ בטוויטר ולצאת בהצהרות חסרות תועלת לא מביאות את בעל העסק הקטן בקצה למצב בו בסוף החודש הוא יכול להיות עם הראש מעל המים - הוא צריך תוצאות פרקטיות ויעילות שלא יחסלו אותו כלכלית. התחייבתם לפני חודשיים שלמים, מה קרה מאז? למה לחכות למלחמות ולזעקות שבר של העצמאיים? הגיע הזמן שתתעוררו. במקום לקיים מסיבות עיתונאים תתחילו לעבוד ולהצדיק את סכומי הכסף הדמיוניים שאתם מקבלים במסגרת הניפוח התמידי שלכם".