קבוצת אינגקה, בעלי איקאה, הודיעה כי תמשיך לשלם משכורות ל-12,000 עובדיה ברוסיה (ברובל) לפחות עד חודש אוגוסט, ואולי אף מעבר לכך. כזכור, החברה הגדולה בעולם לריהוט החליטה בתחילת חודש מרץ להפסיק את פעילותה במדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה.
"החלטנו להאריך את תקופת התשלום לפחות בעוד שלושה חודשים", אמר לרויטרס טולגה אונג'ו, מנהל הקמעונאות של קבוצת אינגקה. "אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי המצב ונקבל החלטות נוספות בהמשך".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
איקאה
איקאה
איקאה
(צילום: רויטרס)
כשנשאל כיצד איקאה תשלם לעובדים את שכרם נוכח הסנקציות שמופעלות נגד רוסיה, אמר אונג'ו: "אנחנו מצייתים לכל הסנקציות, ובמקביל מנצלים את הנכסים שיש לנו ברוסיה".
לקבוצת אינגקה 17 חנויות ברוסיה (איקאה וקניונים שונים) ומרכז הפצה אחד. בשנת 2021 רוסיה הייתה השוק העשירי בגודלו מבחינת הקבוצה עם מכירות קמעונאיות בסדר גודל של 1.6 מיליארד דולר, 4% מסך המכירות הקמעונאיות של אינגקה.
כזכור, עשרות חברות מערביות הודיעו על עצירת הפעילות שלהן ברוסיה בעקבות המלחמה מול אוקראינה, וכן לאור הסנקציות שהוטלו על המדינה על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי. במקביל, חלק מהן, כמו למשל מקדונלדס ורנו, מסרו כי ימשיכו לשלם לעובדים שלהן. הרוסים מצדם איימו שהם עלולים להלאים את הנכסים של אותן חברות שהפסיקו או עזבו את המדינה בעקבות המלחמה.

תלונה נגד סטארבקס: פיטרה את מקימי ועדי העובדים

בתוך כך, סטארבקס, שגם היא הפסיקה פעילות ברוסיה, מסתבכת בארה"ב עם עובדיה. רשות העבודה הפדרלית הגישה תלונה נגד ענקית הקפה בה היא מאשימה אותה בהליכי עבודה לא הוגנים נגד העובדים שלה בחנויות בבאפלו, ניו יורק, כולל פיטורים והורדה בשכר לאלה שיזמו והיו ממקימי ועד העובדים.
כזכור, בחודשים האחרונים עובדי הסניפים בבאפלו הובילו את מאבק העובדים להתאגד בכל ארצות הברית, כאשר ההצבעות הראשונות על הקמת ועדים נערכו בשלושה סניפים שונים של סטארבקס בדצמבר 2021.
הרשת עצמה כינתה את ההאשמות הללו "שקר", והיא מתכוונת לערער עליהן בשימוע שייערך לה בקרוב. "סטארבקס אינה מסכימה לטענות שהופנו, והתלונות אינן מהוות ממצא של ארגון העובדים הלאומי", כתב דובר החברה, רג'י בורחס. "זה תחילת ההליך המשפטי בו שני הצדדים משמיעים את טענותיהם".
2 צפייה בגלריה
סטארבקס
סטארבקס
סטארבקס
(צילום: Shutterstock)
מנגד, ועד העובדים של סטארבקס אמר כי "התלונה מאששת ומדגימה את היקף התנהלות החברה נגד העובדים באיזור מערב מדינת ניו יורק בשנה אחת".
בחודש שעבר הרשות הפדרלית לעבודה פנתה לבית המשפט בדרישה לאלץ את רשת הקפה להחזיר לעבודה שלושה פעילים בוועד העובדים באיזור פיניקס, בטענה שפוטרו מסיבות לא הוגנות. נכון לשבוע הנוכחי, עובדי הרשת בלמעלה מ-250 סניפים בארה"ב הגישו עצומות על מנת לקיים הצבעה להקמת ועדי עובדים.
במקביל, סטארבקס דיווחה ביום שלישי כי המכירות שלה הגיעו לשיא חדש ברבעון האחרון, אולם ציינה כי היא מתמודדת עם עלויות העסקה גבוהות יותר, שאמורות לצמוח עוד יותר בחודשים הקרובים מכיוון שהחברה מתכוונת להעלות את שכר העובדים ולתת להם הטבות נוספות.
יחד עם זאת, אלה שהצביעו בעד הקמת ועדי עובדים, או עובדים בחנויות שמתכוונות לערוך הצבעה על הקמת ועדים, לא יהיו זכאים להעלאת השכר וההטבות. בעקבות כך הגישה Starbucks Workers United, שעומדת מאחורי אותם ועדי עובדים, תלונה נגד החברה על כך שהיא מפרה את חוקי העבודה כשהיא מאיימת להחריג את החנויות המאוגדות מההטבות החדשות.