בנק ישראל רכש ביומיים האחרונים בשוק המט"ח כמות לא גדולה המסתכמת בכמה מאות מיליוני דולרים כדי למנוע את ירידת שערי המטבעות הזרים בראשית שנת 2022, וזאת בדיוק שנה לאחר שהכריז על תוכנית רכישת 30 מיליארד הדולרים. בעקבות הרכישות, שערי המטבעות הזרים התחזקו מעט היום (ה') ביחס לשקל: שער הדולר היציג נקבע על 3.134 שקלים, עלייה של כשליש האחוז; האירו עלה בשיעור דומה ל-3.5541 שקלים.
יצוין שבשנים קודמות נהג בנק ישראל לרכוש דולרים, בעיקר בחודשים הראשונים של השנה, בין השאר במסגרת תוכנית מיוחדת לנטרל את השפעת כניסת מטבע זר לשוק בארץ בשל הפקת הגז, אולם התוכנית הופסקה לפני משבר הקורונה, בתחילת שנת 2019. בעת האחרונה נכנס מטבע זר בכמויות לא קטנות לארץ גם במסגרת הפקת ויצוא הגז והשפיע בשוליים על שער החליפין.
1 צפייה בגלריה
דולר אירו
דולר אירו
דולר אירו
(צילום: shutterstock)
בנק ישראל קיבע במשך שנים אחדות את התוכנית לרכישת דולרים כדי לנטרל את השפעת כניסתם של מיליארדי הדולרים לישראל מדי שנה בשל הפקת הגז. בבנק ישראל ציינו היום בתשובה לשאלת ynet כי אין עוד צורך בהפעלת התוכנית וכי הבנק הודיע על סיומה בסוף שנת 2018.
בכל מקרה יצוין שסכום הרכישות היה בעבר שולי ביחס לקניית הדולרים על ידי הבנק המרכזי כדי להחליש את השקל ולסייע ליצוא.
בסך הכל רכש הבנק המרכזי אשתקד 34.8 מיליארד דולר ויתרות המטבע עלו ב-40 מיליארד דולר בשנת 2021 בשל העברות מחו"ל של הממשלה ושערוך היתרות. אולם שער הדולר בסוף השנה היה זהה לשערו בחודש ינואר חרף הרכישות הגדולות שביצע הבנק המרכזי בשוק המט"ח.
פורסם לראשונה: 11:38, 20.01.22