אחרי אוקטובר הקשה, שהביא עמו כמעט הקפאה של קניות הפנאי בישראל, חלה התעוררות מרשימה במכירות. הסיבות לכך הן חלוף הזמן, מבצעי נובמבר שמקבלים תאוצה לקראת בלאק פריידיי שחל מחר וגם הגעתו של הגשם.
כל הרשתות נמצאות עכשיו בעיצומן של הנחות נובמבר, ובקניונים מדברים על זינוק רבתי, שאולי יפצה במעט על מכירות אוקטובר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה
קניון מלחה
קניון (אילוסטרציה)
(צילום: עמית שאבי)
הצרכנים זוכים למבצעים סבירים: ב-h&m יצאו ב-30% הנחה באתר, ברשתות פוקס יש 40% הנחה ובגולף אנד קו עד 50% הנחה. בפוקס אפשר לראות חנויות בבלגן שלם בגלל התנפלות צרכנים, ובקסטרו יצאו במבצע 3+3, לילדים ו-2+2 למבוגרים, שזאת דרך מפתה יותר לתת הנחה של מקסימום 50%, שמאלצת את הצרכן לקנות 6-4 פריטים, כדי לזכות במחיר מבצע.
קסטרו גם פרסמה שספגה ירידה של 40% בהכנסות בעקבות האבל הלאומי, המלחמה וסגירת החנויות. כ-30% מעובדי החברה הוצאו לחופשות ללא תשלום וצומצמו הוצאות שיווק, פרסום, לוגיסטיקה ותפעול. רוב רשתות האופנה נמצאות במצב דומה.
בענף החשמל המצב מעט טוב יותר אבל ברשת מחסני חשמל טוענים שהמלחמה חייבה את הרשת, שהעלתה מחירים כמו כל השחקנים בשוק החשמל, "לנקוט במהלכים אגרסיביים מתמיד לקראת בלאק פריידיי, כדי שלא נתקע עם מלאים אדירים במחסנים, לצד מלאי המוצרים הקיימים שהצטבר בחודש האחרון".
לפי הרשת, השייכת לקבוצת אלקטרה, חלק מהמוצרים שבמבצע הוזלו "למחירי עלות פלוס - על חשבון הרווחיות שלנו - תוך התמקדות במוצרים בקטגוריית בייסיק, וביניים. המהלכים הללו מאפשרים לנו כיום להציע מוצרי בלאק פריידיי ו'עודפי יבוא' במחירים הנמוכים בעד 30% בהשוואה למחירם המקורי".
3 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
קסטרו. ספגה ירידה של 40% בהכנסות בעקבות המלחמה
(צילום: איימי נקדאי)
כך למשל, נינג'ה גריל דגם AG301 נמכר ב-799 שקל במקום 1,063 שקל, מסך גיימינג 43 אינץ' של אסוס Asus ROG Strix XG438QR 4K נמכר ב-3,299 שקל במקום 5,599 שקל, טלוויזיה חכמה CHiQ 43" L43G7P Android TV FHD HDR נמכרת ב-1,190 שקל במקום 1,417 שקל, ושעון ספורט חכם GARMIN דגם VIVOACTIVE 5 GPS 42MM נמכר ב- 1,199 שקל במקום 1,370 שקל .

נפח חיפוש המבצעים חזר לרמה של ספטמבר

עוד קודם לכן, ב-8 בנובמבר, הושקה פעילות שופינג איי אל של גוגל ישראל במתכונת שונה משנים "רגילות": במקום יומיים, חודש של הנחות, ואין קידום של ההנחות באתר שמרכז את כל המבצעים. יחד עם זאת, האירוע כרגע מסתמן כהצלחה צנועה.
בגוגל טוענים: "למעלה מ-3,200 עסקים כבר נרשמו ולוקחים חלק. כ-11.5% מהם משתתפים ב-ShoppingIL כבר למעלה משמונה שנים, ואילו עבור כ-25% זו השנה הראשונה.
בגוגל טוענים שנפח החיפושים חזר לרמה של ספטמבר 2023, אך לא מספקים השוואה לשופינג איי אל 2022. יש גם גידול של כ-17% בחיפושים בשבת - ככל הנראה משום שיותר ישראלים נשארים בבית. יחד עם זאת, חיפושים בלבד אולי מרמזים, אך לא בהכרח מעידים על עלייה במכירות.
בשל מצב הרוח הלאומי הקשה, המוכרים קיוו השנה שהמכירות יעלו לעומת יום רגיל, אך חלקם טוענים שייתכן שמסתמנת הפתעה והמכירות בנובמבר הזה נראות מוצלחות גם בהשוואה לשנה שעברה. "זה כאילו הצרכנים צברו רעב לקניות באוקטובר. מצב הרוח עדיין עגום, אבל החורף מאלץ צרכנים לקנות וכשהם נתקלים במבצעים הם גם קונים הרבה", אמרו לנו באחת מרשתות האופנה וכלי הבית הגדולות בישראל.

השחקנים הבינלאומיים חצי מנוטרלים

ניר הורוביץ, מבעלי אתר האופנה טרמינל x, אמר ל-ynet: "המבצעים השנה סופר אטרקטיביים והשחקנים הבינלאומיים קצת יצאו מהמשחק בגלל העדפת מותגים מישראל, וגם בשל בעיות שילוח ושירות ומחסור במבצעים. בנוסף, החורף הגיע בדיוק בסוף השבוע של בלאק פריידיי. התחושה היא של רכישה משמעותית יותר גבוהה משנה שעברה".
האם יש לכם בעיות אספקה מחו"ל בשל המלחמה? "לא, הזמנו הכל מראש. אין השפעה של עיכובים. וגם עברנו למחסן גדול רובוטי. בקרב הספקים יש המון אמפתיה. האמריקנים מגיבים בדאגה לנו, ויש ממש תקשורת שונה. לא נתקלנו בתגובות אחרות.

"עלייה של 15% במכירות לעומת השנה שעברה"

איילה ניצן, מעצבת ובעלים של חברת האופנה קיד איי, מספרת כי "באוקטובר נפתח פער תזרימי כי היינו 11 יום ללא קמפיין פרסומי. אין טראפיק. היה עוצר קניות במשך שבוע שלם לפחות וכל העסקים חוו את זה. כבעלת עסק עשיתי לעצמי תכנון להמשך. ברמה האישית, יש לי ילדים קטנים בבית והיה צורך להכיל אותם ולתחזק את המערכת הביתית והרגשית. כל האימהות עוברות עניינים לא פשוטים סביב התקופה הזאת.
"לגבי העסק, קיבלתי החלטה להתייחס לנובמבר כאילו זאת שנה רגילה. לא ביטלתי ייצור מלאי, המשכתי לשלוח למתפרות. קצת צחקו עליי. קיבלתי כל מיני תגובות להתנהלות הזאת, אבל החלטתי שלשם אני הולכת. מבחינתי, נובמבר הולך להתקיים מבחינת מכירות. לקראת נובמבר גם החזרנו את הקמפיין כי הבנתי שאנשים יצטרכו לחזור לקנות מתישהו.
"בסופו של דבר זאת הייתה החלטה נכונה. נובמבר הזה מוצלח ביחס לשנה שעברה. אני מעריכה שיש עלייה לפחות של 15% לעומת השנה שעברה".
ואתם מייצרים בישראל. "נכון כבר עשור שאנחנו משתתפות בשופינג איי אל, ויש לנו תו 'מיוצר בישראל'. זאת פעם ראשונה שזה פוגש את המציאות הצרכנית בצורה הזאת שלצרכן הישראלי חשוב לקנות מייצור מקומי, תוצרת הארץ. חבל שהייתה צריכה לפרוץ מלחמה כדי שהאנשים יתעוררו לערכים הצרכניים האלה".

ומה קורה עם הקניות מחו"ל?

האתרים הזרים אמנם פועלים בימים אלה עם יד אחת קשורה מאחורי הגב בשל מיעוט טיסות סדירות לארץ, אבל יום הרווקים הסיני עבר בהצלחה בישראל. הקניות בעלי אקספרס היו מרובות כמעט כמו בשנה רגילה. החברה סיפקה הנחות משמעותיות, חידשה קופונים ואמורה לזרז משלוחים שהתעכבו מאוד לאחרונה. נשאר רק לחכות לאמזון בבלאק פריידיי, ולראות האם יהיו מספיק מוצרים עם משלוח חינם לישראל, וכן לבדוק אם אסוס סוף סוף ייצאו במבצע גם לישראל.
באתרים אחרים כמו אייהרב האמריקני או ליידי מייקאפ הפולני, יש כבר מבצעים. באייהרב מתכננים לצאת בבלאק פריידיי עם הנחה של 25% בקניה מעל 60 דולר. בליידי מייקאפ הקוד BL4CK מקנה 10% הנחה ויש משלוחים לישראל. גם בטורקיה יש כבר סיילים עמוקים ויש ישראלים שלא יוותרו על רכישה זולה במיוחד - למרות ההסתה של ארדואן.
באתר המשלוחים מארה"ב DEALTAS מתכוננים לנובמבר מאתגר. החברה מספקת כתובת לשילוח מארה"ב לישראל עבור רכישה של מוצרים שלא נשלחים ישירות לארץ. לקוחות מדווחים כי משלוחים מארה"ב דרך החברה מתעכבים בשל מה שהיא קוראת לו "עיכובים בכל השרשרת הלוגיסטית - טיסות, מכס וחברת השליחים בישראל".
יניב קוטר הבעלים מסביר: "גם עכשיו יש חברה אחת בלבד, אל על, שטסה לארץ והיא מתעדפת ציוד רפואי. ועכשיו גם מבטלים חלק מהטיסות של אל על מארה"ב, אז יש עוד יותר פקק של מטענים. אנחנו ו-idgu הן חברות השילוח היחידות כרגע ששולחת טיסות קארגו לארץ. קשה מאוד למצוא טיסות והעלות שלהן מאוד גבוהה. פי 3.
"לגבי בלאק פריידיי, קיבלנו החלטה לשלוח חבילות בהנחה סמלית מאוד של 10%, כשאת כל הרווחים אנחנו תורמים לעמותת פתחון לב. אנחנו גם אומרים ללקוחות שאנחנו מעדיפים שיקנו בארץ, אם יש מוצר זהה בישראל למוצר אותו הם מבקשים לקנות בחו"ל. זה גם בגלל זמני שילוח ממושכים, וגם אנחנו חושבים שצריך עכשיו לתת בוסט לכלכלה בישראל.
"לדעתי יהיו פחות הזמנות מארה"ב השנה. אין חשק לזה ואין ראש. יחד עם זאת יש לא מעט ישראלים שמחכים לטאבלט בהנחה, נעלי החורף, ביגוד מוולמארט וטארגט, ציוד סקי ואלקטרוניקה קטנה. חשוב לזכור שיהיו עיכובים ויש להתכונן לזה. אנחנו מייחלים לימים טובים יותר".