חברת שלמה סיקסט, מפעילת שירות שלמה שר (Shlomo Share), זכתה במכרז עיריית תל אביב לשירותי השכרה שיתופיים, שיאפשרו לתל אביבים לצאת לנסיעות בין עירוניות של מספר שעות. זאת בניגוד לשירות אוטותל הקיים, המיועד לנסיעות עירוניות.
השירות יתחיל לפעול בדצמבר עם 100 מכוניות קיה פיקנטו קטנות. בתשובה לביקורת החריפה של תל אביבים על ביטול חניות בכחול לבן לטובת חניות לרכבי אוטותל, ימתינו רוב רכבי השירות החדש לשוכרים בחניונים העירוניים של חברת אחוזת החוף, ומיעוטם בחניות ברחובות. המשתמשים יחויבו להירשם ולהוריד את אפליקציית שלמה שר, ודרכה לאתר את הרכבים הפנויים, ולפתוח את הדלתות הנעולות. המפתח ימתין להם ברכב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רכבי שלמה שר
רכבי שלמה שר
רכבי שלמה שר
(צילום: יח"צ)
השירות מיועד להשכרות של מספר שעות, כדי לאפשר גם למי שאינו מחזיק רכב פרטי לצאת לנסיעות מחוץ לעיר, או לחסוך אחזקת רכב שני במשפחה לנסיעות כאלה. העלות עומדת על 79 שקל דמי שימוש לשלוש השעות הראשונות, ו-4.5 שקל לכל שעה נוספת, כולל מע"מ ודלק. מנגד, יש תשלום גם על הקילומטראז': 1.2 שקל לק"מ למרחק של עד 25 ק"מ, למי שנוסע למשל לביקור משפחתי של כמה שעות בראשון לציון, ושקל אחד לק"מ למרחקים ארוכים יותר. תושבי תל אביב יקבלו הנחה של 10% באמצעות כרטיס דיגיתל. המחירים יעודכנו בהתאם לשינויים במחירי הדלק.
כך למשל, נסיעה של חמש שעות לחיפה תעלה לפני הנחה 88 שקל על ההשכרה וכ-180 שקל על הקילומטראז', סך הכל 268 שקל. נסיעה של שש שעות לבאר שבע תעלה 92.5 שקל ו-220 שקל על הדלק, סך הכל 312.5 שקל. מדובר במחירים זולים משגובה Goto (לשעבר קאר2גו) שהתמודדה מול שלמה שר במכרז החדש והפסידה, ודומים לאלה שגובה כבר היום שלמה שר בערים האחרות בהן היא פועלת: 200 שקל ליום, כולל דלק ו-150 ק"מ, ו-1.5 שקל לכל ק"מ נוסף, ביטול השתתפות עצמית וללא מגבלה על גיל הנהג. שירות אוטותל, שמפעילה קאר2גו עבור עיריית ת"א, מציעה כיום מבצע דומה למחירי השירות החדש אך יקר יותר, השכרה לשלוש שעות ב-79 שקל, 20 שקל לכל שעה נוספת, ושקל אחד לכל ק"מ.
חברות ההשכרה הוותיקות גובות כיום כ-400 שקל ליום למכונית קטנה, לא כולל דלק וביטול השתתפות עצמית, ובניגוד לשירותי ההשכרה השיתופיים החדשים, מחזיקות בפריסה עירונית מוגבלת ובסופי שבוע זמינות בעיקר להשכרה בסניפיהן בנתב"ג.

שלמה שר: רוב הנסיעות לא בשבת

שלמה שר פעילה כבר ב-80 רשויות מקומיות עם צי של כ-230 רכבי קיה פיקנטו. הרשויות מעמידות חניות עבור רכבי השירות, שהשוכר צריך להחזיר למקום שבו מצא אותם, ולא יכול למשל להשאירם בעיר אחרת שבה פועל השירות. לפי נתוני שלמה שר, עיקר הביקוש הוא דווקא בימי ראשון עד חמישי, ולא בימי שישי ושבת שבהם היא מהווה גם אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית המושבתת. השכרה ממוצעת נמשכת 2.2 ימים, אבל מכוניות רבות מושכרות יותר מפעם אחת, כך שהשוכרים לא מנצלים את כל 24 השעות ומחזיקים ברכב רק 6-8 שעות - כך שימי ההשכרה הממוצעים לרכב עומדים כל 1.2 ימים.
בשוק של השכרות קצרות הטווח פועלת גם חברת סיטי קאר החרדית, שאוסרת על השוכרים להשתמש ברכב בשבתות וחגים. לשם השוואה, סיטיקאר גובה 120 שקל ליום ושקל לק"מ, ומציעה גם השכרות קצרות של החל מ-10 שקלים לשעה ו-1.5 שקל לק"מ. אולם החברה לא פעילה בת"א, אלא רק זמינה באזור רק ביישובים עם אוכלוסיה חרדית גדולה, כמו בני ברק וגבעת שמואל.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיקי התחבורה, אמר כי "מדובר באמצעי התניידות משלים לסל האמצעים שאנו מכניסים ונכניס לעיר ושהייחוד שלו בכך שהוא נותן מענה נוסף לנהיגה ברכב שיתופי בינעירוני, החיוני במיוחד לכרבע ממשקי הבית בעיר, שאין ברשותם רכב פרטי ושאנחנו רוצים לעודד אותם שלא לרכוש רכב".
אסי שמלצר, יו״ר קבוצת שלמה, אמר כי :"תל אביב-יפו מצטרפת לכ-75 הרשויות ברחבי הארץ בהן פועלת 'שלמה סיקסט Share' בהצלחה רבה בשנתיים האחרונות, וגם התושבים שלה יוכלו לנהוג מחוץ לעיר באמצעי תחבורה מתקדמים, טכנולוגיים ונגישים".