פורום המנכ"לים בראשות מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ התכנס אמש (שבת) כדי לקבל החלטות לגבי הסיוע האזרחי לתושבי העוטף על רקע מבצע עלות השחר וההסלמה שנמשכת כבר מיום שלישי שעבר.
בדיון הוחלט כי היום הקובע למתן פיצויים בגין נזקים עד 7 ק"מ מהגבול עם עזה יהיה ה-2 באוגוסט - היום שבו נפתחה ההסלמה השקטה והוטלו מגבלות על אלפי תושבים בעוטף – ולא היום שבו התחילה מתקפת הטילים.
כפי שפורסם ב-ynet, הפיצויים ינתנו לא רק בגין נזק פיזי באמצעות תביעה במס רכוש, אלא גם בשל ירידה במחזור הכספי של העסק - וזאת באמצעות מנגנוני פיצוי קבועים בחקיקה שכבר קיימת. לגבי פיצוי שכירים, כאן תוכלו למצוא את כל המידע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רה"מ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן הינחו את אנשי מס רכוש "לחתור למגע" כדי לפצות ולעשות את המנגנון כמה שיותר מהיר ויעיל. בדיון המנכ"לים השתתף גם ערן יעקב ראש רשות המסים, ומאגף התקציבים נמסר כי ישנם מקורות תקציביים לפיצויים.
1 צפייה בגלריה
פורום מנכ"לים עלות השחר פיצוי לעסקים
פורום מנכ"לים עלות השחר פיצוי לעסקים
הדיון אמש
אלה הפיצויים שיינתנו בענפים שהפגיעה בהם משמעותית במיוחד כתוצאה מההגבלות שהוטלו סביב רצועת עזה עקב המצב הביטחוני, וגרמו להכנסות אפסיות בענפים שונים, להשמדת מזון במסעדות ובבתי קפה ולאי יכולת לעבד ולקצור בשטחים חקלאיים:
נזקים בתחום החקלאות - ככל שמדובר בשטחים חקלאים שנמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה, אשר נמנע מהחקלאי להגיע אליהם בעקבות הנחיות כוחות הביטחון - הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא ההפסד או מניעת הרווח, שנגרם מהרגע הראשון לסגירה.
נזקים במפעלי תעשייה – ככל שמדובר במפעלי תעשייה אשר נמצאים בישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון – הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא לגבי נזק שמקורו בחומרים שהתקלקלו – ההפסד או מניעת הרווח שנגרם מהרגע הראשון לסגירה. לגבי נזק אחר (אובדן הכנסות, אובדן יצור וכד') – ההפסד או מניעת הרווח, ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת ייצור של למעלה מ-24 שעות.
נזקים בבית מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה או אתר תיירות שקבע שר האוצר בהתייעצות עם שר התיירות - ככל שמדובר בעסקים אשר נמצאים בישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון - הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא ההפסד או מניעת הרווח, שנגרם מהרגע הראשון לסגירה.
נזקים לאולמות שמחות, גני אירועים או מוסדות תרבות ופנאי - ככל שמדובר בעסקים, שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון אשר נמצאים בישובים שנסגרו – הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא: לגבי נזק שנגרם עקב ביטול של אירוע בשל הגבלה שהטילו כוחות הביטחון, אשר היה אמור להתקיים ב-24 הראשונות מאז הטלת ההגבלה – ההפסד או מניעת הרווח בשל הביטול. לגבי נזק אחר (ביטול אירועים מעל 24 שעות, אובדן הכנסות וכד') ההפסד או מניעת הרווח, ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות.
נזקים בתחום המסעדנות - ככל שמדובר במסעדות אשר נמצאות ביישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון –הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא: לגבי נזק שמקורו בחומרי גלם שהתקלקלו – הנזק הממשי מהרגע הראשון לסגירה. לגבי נזק אחר (אובדן הכנסות וכדומה) הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות.
נזקים לעסקים בתחום המסחר והשירותים - ככל שמדובר בעסקים הנמצאים בישובים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון – הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק והתקנות היא ההפסד או מניעת הרווח – ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה משבוע.
בדיון דווח כי הרשויות באיזור מוטרדות ממחסור ב"כסף קטן וגמיש" לפתרון בעיות קונקרטיות כגון רכישת מזגנים וראוטרים למקלטים, ובמהלך הפגישה המנכ"לים הציגו את עיקרי הפעולות שנעשו עד כה ע"י משרדיהם והציפו פערים ונושאים לטיפול. בין היתר: סנכרון בין פעולות ההפגה של משרדי הממשלה השונים כמו יום כיף לילדי העוטף או מתן אפשרות לתושבים להתפנות למספר ימים למקום בטוח, סנכרון בין האחראים על בתי גיל הזהב שנמצאים בעוטף עזה וסנכרון מערך התחבורה הציבורית שבמשרד התחבורה יחד עם הוראות משרד הביטחון וצה"ל - בתיאום על סגירת צירים בעוטף.
בסיכום דבריה, קראה מנכ"לית משרד ראש הממשלה לפעול להקצאת "כסף גמיש לרשויות המקומיות לצורך מתן מענה לצרכים מיידיים", למפות חוסרים של מיגוניות - לרבות מיגון עובדים זרים ולגבש מסלול פיצוי מהיר ("מסלול ירוק") תוך הפחתת הנטל הבירוקרטי לקבלת הפיצויים.
עם זאת, נראה כי בעלי עסקים בדרום לא ממש בטוחים כי יראו את כספי הפיצויים בקרוב. "הבעיה היא שמנגנון הפיצויים הוא מאוד מורכב ויש הרבה בירוקרטיה", אמר לאולפן ynet ניר שוחט, הבעלים של מסעדת סושימוטו בשדרות. "יש נזקים של פגיעות ישירות. אבל יש גם נזק עקיף לבעלי העסקים בזה שאנשים לא יוצאים ולא מגיעים לבילויים. אבל המדינה מחייבת אותנו בעלי העסקים לשלם שכר ופיצויים לכל צוות העובדים שלנו, כדי שלא ייפגעו. זה נכון מאוד, אבל אנחנו בעצם הופכים להיות חברת האשראי".
שוחט טוען, כי "קיבלתי את הפיצויים על מבצע שומר חומות, שקרה לפני שנה וחודשיים, רק לפני שלושה חודשים. בינתיים הפקידים של מס רכוש מדברים איתנו בצורה מאוד לא נעימה, שלא לדבר על השפלה ורגישות אין שם יותר מדי, אנחנו משלמים הלוואות לבנקים שאנחנו צריכים לקחת בשביל לנצח את המשבר בתזרים, משלמים לעורכי הדין שעובדים קשה מאוד כדי להוציא לנו את הפיצויים, ואנחנו לעולם לא נקבל באמת את מה שמגיע לנו".