אחרי שנים ארוכות מגורים בתנאים סביבתיים ופיזיים ירודים, ולמרות התנגדות של תושבים חרדים בעיר, יוצאת לדרך תוכנית ענק במסגרת פינוי בינוי ברובע ח' באשדוד. אתמול אישרה הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי במינהל התכנון נתן אלנתן, תוכנית התחדשות עירונית במתחם "הרותם פלדות" במזרח העיר, הכוללת הריסה של 308 דירות ישנות ב-7 מבנים רעועים. זאת לטובת הקמה של 1,436 דירות חדשות בבנייה משולבת של בניינים בני 10 קומות עם מגדלים בני 30 קומות.
התוכנית, שקודמה על ידי חברת תרשיש התחדשות עירונית, חברת תדהר ובתמיכת עיריית אשדוד, משתרעת על שטח כולל של כ-155 דונם וממוקמת בסמיכות לציר ה-BRT (נתיב מערכת אוטובוסים מהירה) המתכונן ברחוב שדרות הפרחים, בין הרחובות הרותם, הנורית ושדרות בני ברית. היא כוללת כ-6,400 מ"ר שטחים למבני ציבור ו-4,300 מ"ר לשטחי מסחר ותעסוקה לאורך הרחובות הראשיים (הרותם והפרחים).
1 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי הרותם פלדות אשדוד
פרויקט פינוי בינוי הרותם פלדות אשדוד
פרויקט פינוי בינוי הרותם פלדות אשדוד
(הדמיה: אדריכל גיל מינסטר בשיתוף אדריכל וולטר שיינקמן)
עוד כוללת התוכנית, שנערכה על ידי משרד אדריכלים גיל מינסטר וולטר שנקמן, 50 יחידות דיור בשכירות ארוכת טווח. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-431 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות בשטח של עד 75 מ"ר, כ-575 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות בינוניות בשטח של 75-110 מ"ר וכ-431 יחידות דיור נוספות יוקצו לטובת דירות בשטח של מעל 110 מ"ר.
במתחם מתגוררים 308 משקי בית ב-7 בנייני מגורים, מהם 6 בניינים בני 4 קומות ועוד בניין אחד בן 7 קומות במתחם פלדות, שבנוי מאסבסט ונמצא במצב פיזי רעוע ומהווה סכנה בריאותית ל-84 הדיירים שמתגוררים בו. מתוך 84 הדירות בבניין, 65 משפחות מתגוררות בדירות של מערך הדיור הציבורי של חברת עמיגור. בסך הכול במתחם יש 111 יחידות דיור ציבורי.

"מגדלים רבי קומות יובילו להדרת הציבור החרדי"

רובע ח' באשדוד הוקם בשנות ה-70 של המאה הקודמת. בניין "פלדות" במתחם המיועד לפינוי בינוי שימש בעבר מרכז קליטה וכיום, כאמור, מדובר בבניין דיור ציבורי של עמיגור. ברובע מתגוררת אוכלוסייה מעורבת, הכוללת עולים ותיקים, חילונים, דתיים וחרדים.
תאריך ההכרזה על התוכנית בותמ"ל היה ב-2019, אולם בשיחה עם ynet סיפר רוני סאיג, יו"ר תנועת התושבים "אשדוד רוצה שינוי", כי "התוכנית לפינוי בינוי במתחם מקודמת כבר כשני עשורים", בעיקר על רקע הסיכון הבריאותי של חלק מתושבי המתחם בשל הבניין שנבנה מאסבסט. באפריל 2022 נערך הדיון להפקדת התוכנית להתנגדויות הציבור, ואז הוגשו לה 12 התנגדויות, בעיקר על ידי הציבור החרדי שהתנגד לאופי הבינוי הגבוה, בין היתר גם על ידי סגן ראש העירייה, יחיאל וינגרטן.
וינגרטן כתב, בין היתר, בהתנגדות: "כסגן ראש העיר ומ"מ יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה ונציג ציבור, הריני מגיש ערעור על התוכנית כדלהלן: המתחם המדובר מהווה את מרכזו של רובע המאוכלס באחוז מכריע של ציבור חרדי, כיום נבנים לציבור הכללי מספר שכונות ואילו הציבור החרדי נאלץ בלית ברירה להצטופף ברובעים 'שלו' מבלי יכולת להתפתח. תוכנית זו לא די שמוסיפים כ-1,400 בתי אב במגדלים רבי קומות שיאכלסו מהציבור הכללי והדרת הציבור החרדי, ובנוסף תהיה להם השפעה על המרחב הציבורי על כל המשתמע". למרות ההתנגדויות, החוקר שמונה לדון בהן, אחישלום אלמוג, המליץ לדחות אותן.
נתן אלנתן יו"ר מטה התכנון הלאומי מינהל התכנוןנתן אלנתןצילום: אביגיל מתתוב
עם זאת בותמ"ל הבהירו כי תכנון השכונה לקח בחשבון את האוכלוסייה החרדית שחיה באופן מעורב ברובע. הדבר בא לידי ביטוי בגודל משקי הבית בתכנון, בבנייה מרקמית בהיקף גדול יותר מזו המגדלית (11 מבנים בבנייה מרקמית של 10 קומות, לעומת 6 מגדלים) ובנוסף נעשתה השלמה של הרשת העירונית להגברת שבילי הליכת הרגל, השימוש בתחבורה ציבורית ותשתיות מותאמות. גם החוקר וגם הוועדה התייחסו לכך ותוכננו שטחי ציבור ראויים ותשתיות תומכות לחברה החרדית.
אלנתן מסר: "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות ציבורית ראשונה במעלה, היא דואגת לשיפור מצבם של דיירי הדיור הציבורי, שחיים כיום במבנים מאסבסט, ולאפשרויות הפיתוח העתידיות של תושבי רובע ח' בעיר, הן בזכות תוספת שטחי הציבור המסחר והתעסוקה, והן בזכות חידוש מרקם העירוני הוותיק ברובע".
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית סיגי בארי, הוסיפה: "מדובר בתוכנית ראשונה להתחדשות עירונית במסלול פינוי בינוי ברובע ח'. התוכנית תהווה מנוף להתחדשות הרובע כולו על ידי הוספה ותכנון מחדש של מבני ציבור, חינוך, תרבות, ספורט ופנאי המצויים בלב הרובע, על מנת לתת מענה לצרכי הציבור של הרובע ההולך ומתחדש. כמו כן, התוכנית כוללת תוספת משמעותית של שטחי מסחר ותעסוקה, שיאפשרו יצירת מרחב מגורים הליכתי ונגיש לתחבורה ציבורית ולמוקדי העניין המרכזיים של הרובע".