המבחן הכלכלי הראשון בכנסת של הממשלה שאיבדה את הרוב - עבר בשלום. הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את תשלום מענקי הסיוע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהתפרצות זן האומיקרון.
מליאת הכנסת אישרה בכך בקריאה ראשונה, לפני הדיונים בוועדת הכספים של הכנסת, את הצעת חוק מענק סיוע לעסקים בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן אומיקרון של נגיף הקורונה החדש בהוראת שעה, כאשר 34 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים. כעת ההצעה תועבר לוועדת הכספים ותתקבל לאחר שתעבור גם בקריאה שנייה ושלישית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדו ליברמן , נפתלי בנט
אביגדו ליברמן , נפתלי בנט
אביגדו ליברמן , נפתלי בנט
(צילום:אלכס קולומויסקי, רויטרס)
החוק קובע כי יינתן מענק סיוע לעוסקים ולמוסדות ציבור זכאים שנפגעו בעת התפשטות זן האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר 2022, וזאת בהתאם למודל של המענק שניתן בעד השתתפות בהוצאות קבועות לפי חוק התוכנית לסיוע כלכלי, נגיף הקורונה החדש.
לפי המוצע, המענק יינתן לעוסק שמחזור עסקאותיו בתקופת התפשטות האומיקרון ירד ב-35% לפחות ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס. כמו כן, מוצע לקבוע כי סכום המענק ישתנה בהתאם למחזור עסקאותיו של העוסק בשנת הבסיס.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במהלך חודשים ינואר ופברואר בשנת 2022 חלה התפשטותו העיקרית של זן האומיקרון של נגיף הקורונה החדש בישראל. קצב התפשטות הזן היה גבוה מאוד באופן יחסי לזנים קודמים והביא לכך שקבוצה גדולה מהאוכלוסייה חלתה או שהתה בבידוד בהיקף גבוה לעומת גלי ההדבקה הקודמים. כתוצאה מכך, נפגעה למשך תקופה ממושכת הפעילות הכלכלית הסדירה של חלק מהעסקים, שעיקרה בפלח הצרכני, וזאת לאחר שנתיים שבהן הטילה הממשלה מזמן לזמן הגבלות משמעותיות על פתיחת עסקים ועל התייצבותם של עובדים במקום עבודתם.
"למרות שהיקפי הפגיעה הכלכלית נמוכים יותר מגלי ההתפשטות הראשונים של נגיף הקורונה החדש, ישנם עסקים שחוו ירידת מחזורים במסגרת ההתמודדות עם ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר בשנת 2022. נוסף על כך, בעסקים קטנים, היקפן של ההוצאות הקבועות ביחס למחזור העסקאות, גבוה יותר לעומת המצב בעסקים גדולים, ועל כן עסקים קטנים חשופים לפגיעה כלכלית בעת משבר בצורה משמעותית יותר וזקוקים לסיוע כדי לשרוד את ירידת המחזורים האמורה".
"הבטחתי - וכמו תמיד - אני מקיים", אמר הערב סגן השר אביר קארה: "הגעתי לכנסת כדי להילחם עבור האזרח הפשוט, היזם, היצרן שפותח עסק, מעסיק עובדים, מביא ערך לעולם, למדינה ולמשפחה שלו. הגעתי כדי להילחם עבור האנשים הלא מקומבנים, הלא מחוברים, שאין להם ועדים, אין להם לובי והם צריכים חייל בפוליטיקה שייצג אותם מול קבוצות הלחץ והאינטרס - אני פה בשביל להשמיע את הקול הזה. פרי נוסף למאבקים שלי במסדרונות הכנסת עבורנו, כולנו, היצרנים, היזמים והעצמאיים: מענקי האומיקרון עברו היום בקריאה ראשונה".
סגו השר במשרד ראש הממשלה הוסיף: "אני מקווה שעד יום שני הבא החוק יעבור כבר בקריאה שנייה ושלישית. מייד אחרי שיעבור החוק יוכלו העצמאים להגיש בקשה למענק במינימום בירוקרטיה. יש לחוק מקצה שיפורים. אני מודע אליו ואני מתכוון לשפר את העמדות בוועדה".