משרד האוצר לא מתכוון לשלם פיצויים לעסקים בגין ירידת רווחים בעת הגל הרביעי של נגיף הקורונה. זאת לאחר שכבר הוחלט על ידי שר האוצר, אביגדור ליברמן, לא לחזור ולשלם דמי אבטלה למוצאים לחל"ת, אלא להעדיף נוסח של "המודל הגרמני" המותיר את העובדים במקומות עבודתם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אי-אפשר שהמדינה גם תממן את הבדיקות וגם תיתן פיצויים לעסקים" - כך אמרה היום (ד') נועה שוקרון, אחראית הקורונה באגף התקציבים במשרד האוצר, בוועדת החוקה של הכנסת. לדבריה, "נעשו הרבה מאמצים להגיע למתווה הנוכחי שאיננו סגר. המתווה מאפשר למקומות להיות פתוחים ללא הגבלה של מרחק או כמות אנשים. הדרישה של התו הירוק סבירה ביותר".
שוקרון הוסיפה: "לגבי ילדים בגלל פחד חסרי חיסון, אנו מאפשרים גם עבור פעילות פנאי, מימון של המדינה לבדיקות וכל זה כדי לאפשר למשק שיהיה פתוח. לא יהיה מצב שגם אנחנו לא מגבילים את המשק וגם נותנים פיצוי לבעלי עסקים".
2 צפייה בגלריה
ההנחיות החדשות
ההנחיות החדשות
ההנחיות החדשות
(צילום: בראל אפרים, ישראל ברדוגו, מוטי קמחי EPA)
בדיון התבטא מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן, ואמר כי "אנחנו מקדמי המכירות של החיסונים". לדבריו, "התקנות האלה הן הזיה. אין מילה אחרת. מה שיקרה מחר זה שאנשים יחטפו קנסות של עשרות אלפי שקלים. יהיו ריבים עם פקחים ושוטרים, אנשים גם ככה על הקצה ואף אחד לא מפעיל שיקול דעת כדי לעצור את זה לפני שצוללים לתהום. הבנו שאנחנו מקדמי המכירות של החיסונים. זה לא שאני נגד, אני בעד חיסונים. אבל לא על הגב שלנו".

"כ-80% ממופעי התרבות כבר התבטלו"

בהקשר ישיר לכך, השחקנית ריקי בלוך טענה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי למעשה, בכל הנוגע למופעי התרבות, מרגישים את ההשפעה של ההגבלות. "יש מן סגר מדומה, מה שנקרא ללכת עם ולהרגיש בלי.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"לא מדברים איתנו על פיצוי כי כביכול הכל פתוח". שר האוצר, אביגדור ליברמן, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אביגיל עוזי )
"התקנות והכניסה של התו ירוק שחל כעת על ילדים מתחת לגיל 12 יכריח את ההורים לאבסורד של ללכת עם הילד לבדיקה רק לראות את זהבה ושלושת הדובים בתיאטרון, ולא במקרה מפקפקים בסיכוי שזה יקרה.
"זה קורה הלכה למעשה, כ-80% ממופעי התרבות כבר התבטלו ורואים ביטולים לאורך השנה. אנחנו נכנסים לקיפאון, חל"ת ללא חל"ת". השחקנית אסי לוי, הוסיפה: "אין שום פיצוי ואין מתווה. להפך, לא מדברים איתנו על פיצוי כי כביכול הכל פתוח".
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד": "תקנות התו הירוק החדשות שהממשלה קבעה הן סגר לכל דבר ועניין רק בלי פיצויים למסעדנים וללא כל התייחסות למשבר הכלכלי שהמסעדנים עוד מתמודדים עימו. מסעדנים רבים מכל רחבי הארץ מצהירים כל לא יוכלו לעמוד בתקנות שגוזרות עליהן סגר דה פקטו ומונעות מהם להתפרנס".
איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה וועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים, אמרו בתגובה לדברי משרד האוצר בוועדת החוקה כי "אגף התקציבים עוצם את עיניו ומנסה להטעות גם את הציבור רק כדי לאשרר בכל דרך מתווה שלא רואה אנשים, ולא רואה את הנזקים שגורם. פיקחו עיניכם והבינו כי כבר היום המשק מושבת וזו בדיוק הסיבה בשלה מחובתכם לתת פיצוי לבעלי העסקים שנפגעים".