משרד הרווחה והביטחון החברתי הודיע כי ירחיב את המיזם לביטחון תזונתי ליותר מ-40 אלף משפחות - זאת כחלק ממדיניות הממשלה להתמודדות עם יוקר המחיה וצמצום הפערים הכלכליים. המיזם החל לפני כארבע שנים כפיילוט שתמך ב-10,800 משפחות קשות יום ואיפשר להן לקבל בכל חודש 250 שקל בכרטיס נטען לרכישה ברשתות השיווק, יחד עם 250 שקל נוספים שמגיעים בדמות חבילת מזון יבש עד לפתח הבית. מחקר מלווה של התוכנית מצא כי היא יעילה בהפחתת חוסר הביטחון התזונתי של המשפחות המשתתפות, ומסייעת להן רבות בשיפור מצבן הסוציו-אקונומי. במסגרת המיזם נהנות המשפחות גם מסדנאות לניהול תקציב, צרכנות נבונה, העשרה והעצמה.
במסגרת תקציב המדינה האחרון הוגדל המיזם לקצת יותר מעשרים אלף, בשנת 2021 עמד התקציב ליישומו על 20.5 מיליון שקלים מתקציב המשרד וסכום דומה שגייסו העמותות. בעקבות ההסכמה שאליה הגיע שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, הוחלט כי תקציב המיזם יוגדל ל-100 מיליון שקלים, ואילו העמותות שיזכו במכרז יתחייבו לגייס 55 מיליון שקלים נוספים כך שהתקציב הכולל של המיזם יעמוד על 155 מיליון שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חבילות מזון לקראת פסח
חבילות מזון לקראת פסח
חבילות מזון לקראת פסח
(צילום: מ. מאמין )
גם אופן אספקת המזון לזכאים ישונה כך שבמקום 250 שקלים בכרטיס נטען ו-250 שקלים למזון יבש ירקות ופירות כפי שהיה נהוג עד היום, יוגדל הסכום בכרטיס הנטען ל-350 שקלים ואילו 150 שקלים נוספים יוקצו לצורך רכישת מזון יבש, פירות וירקות. הדבר נועד לאפשר חופש בחירה גדול יותר לזכאים ואוטונומיה להחליט כיצד לחלק ההוצאות במרכולים. בנוסף, מספר הערים והיישובים שבהם זמין המיזם יוגדל באופן משמעותי - בזמן הפיילוט התפרש המיזם לביטחון תזונתי על פני 46 יישובים ברחבי הארץ ואילו כעת הוא יורחב ל-239 יישובים מתוך 256 בסך הכל.
מאיר כהן שר הרווחה מאיר כהן צילום: אלכס קולומויסקי
עם זאת, יש לזכור שבישראל יש כ-257 אלף משפחות שנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי, ועוד כ-265 אלף משפחות שסובלות מאי-ביטחון תזונתי חמור, וכי ההערכה היא שיותר מאחד מכל עשרה ישראלים סובלים מאי-ביטחון תזונתי - 12% בקרב קשישים, 21% בילדים, 16% בחרדים, 42% בערבים, 26% במובטלים, 16% במשפחות דו-הוריות, ובמשפחות חד-הוריות – 32% במשפחות שבראשן עומדת אישה ו-23% בכאלה שבראשן גבר. לכן עדיין קיים פער משמעותי בין כמות המשפחות הזקוקות לסיוע ולבין אלו המקבלות סיוע ממשלתי מהמיזם.
"הרחבת המיזם הלאומי לביטחון תזונתי היתה ההחלטה הראשונה שקיבלתי כשנכנסתי למשרד ואני שמח שהצלחנו להקצות משאבים להגדלה נוספת על זו שהכרזנו עליה עם העברת התקציב", אמר שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן. "ביטחון תזונתי הוא הצעד הראשון והבסיסי בדרך לסגירת פערים, והגדלת מספר הזכאים לכמעט פי ארבעה בתוך שנה תראה את אותותיה בשטח כבר בחודשים הקרובים".
מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן הוסיפה, "הבטחת הביטחון התזונתי של כל אזרח המדינה היא שלב בסיסי שבלעדיו אי אפשר לנהל מדיניות רווחה שמכוונת לצמצום פערים. הגדלת כל כך משמעותית של המיזם לביטחון תזונתי גם תימנע הידרדרות נוספת של אוכלוסיות אשר תלויות בשירותי הרווחה וגם תאפשר להן לעשות צעד נוסף קדימה בדרך ליציאה מהעוני".
המשרד הודיע בנוסף כי לקראת חג הפסח שיצויין בשבוע הבא תוגדל התמיכה בעמותות המזון אשר מחלקות חבילות לקראת החג לזכאים. התמיכה תגדל מ-50 מיליון שקלים ל-60 מיליון שקלים בעבור חבילות מזון שמחולקות לזכאים בחג הפסח ובחגי תשרי וכן בחגי המוסלמים והנוצרים.