הנפילות החדות בשוק המטבעות הווירטואליים נמשכות גם היום (ד'): הביטקוין הגיע לשווי של כ-20 אלף דולר - שיא שלילי של למעלה משנה וחצי. כעת הירידות התמתנו קצת והוא נסחר סביב 20.5 אלף דולר, ירידה של כ-8% ביממה האחרונה ושל למעלה מ-32% בשבוע האחרון. מאז הגיע לשיא של כמעט 69 אלף דולר בחודש נובמבר אשתקד, נפל הביטקוין בלמעלה מ-70%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתאם, המטבעות המובילים בשוק רושמים מגמה דומה: האתריום איבד למעלה מ-40% בשבוע האחרון ונסחר כעת סביב 1,060 דולר; BNB - המטבע של בורסת בייננס המובילה קרס בכ-29% לשווי של 206 דולר; קרדנו נפל בכ-26%; XRP בכ-23% וסולנה בכ-30%. גם דוג'קוין, המטבע החביב במיוחד על האיש העשיר בעולם - אילון מאסק, קרס בכ-35% בשבוע האחרון ונסחר כעת סביב 0.052 דולרים בלבד.
1 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הנפילות האחרונות אינן תופעה ייחודית לשוק הקריפטו ומגיעות ברקע קריסה חדה בשוק המניות המסורתי בצל האינפלציה המשתוללת ברחבי העולם והחששות מהעלאת ריבית חדה בארה"ב, עליה צפוי להכריז היום הבנק המרכזי במדינה - הפדרל ריזרב.
כך למשל, מדד נאסד"ק איבד בשבוע האחרון כ-11%, S&P 500 ירד בכ-10% ודאו ג'ונס בכ-8%. מתחילת השנה איבדו השלושה 32%, 22% ו-17%, בהתאמה.

ההשלכות על השוק מתחילות להיחשף

בנוסף, שני אירועים משמעותיים בשתי חברות קריפטו גדולות ככל הנראה תרמו השבוע לירידות. בורסת הקריפטו הגדולה בעולם בהיקף סחר, בייננס, הודיעה באופן מפתיע כי היא משהה את האפשרות למשוך מטבעות ביטקוין מחשבונות המשתמשים בשל תקלה טכנית במסגרתה "עסקה תקועה גרמה למִצְבּוֹר (backlog, בכוונה ל"פקק" של עסקאות - ד.ר.)".
תחילה טען מייסד ומנכ"ל החברה צ'נגפנג זהאו (מכונה גם CZ), כי התקלה צפויה להיות מתוקנת תוך 30 דקות, אולם לאחר מכן צייץ שוב והסביר כי "תיקון התקלה ככל הנראה הולך לקחת מעט יותר זמן ממה שהערכתי תחילה".
ההודעה של בייננס הגיעה זמן קצר לאחר שצלזיוס, חברת קריפטו גדולה נוספת, הודיעה כי היא מקפיאה את כל המשיכות של הלקוחות מהחשבונות שלה בשל "תנאי שוק קיצוניים".
"החלטנו על הפעולה הזו היום, כדי להציב את צלזיוס בעמדה טובה יותר, כך שתוכל לכבד לאורך זמן את החובות שלה מול המשיכות", נאמר בהודעת פלטפורמת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקנית שהוקמה ב-2017 על ידי הישראלים אלכס משינסקי ודניאל לאון.
צלזיוס, שנחשבה עד לא מזמן לגדולה מסוגה בשוק, סובלת מאובדן אמון דרמטי בקרב משתמשיה, שנכון לכתיבת שורות אלה משכו קצת פחות משני שלישים מנכסיהם מהפלטפורמה שלה בפחות מחצי שנה.
חברה נוספת שנפגעה משמעותית מהנפילות בשוק היא קוינבייס, בורסת המטבעות הווירטואליים הגדולה בארה"ב, שהודיעה אמש כי תפטר כ-1,100 עובדים המהווים כחמישית מסך עובדי החברה. מתחילת השנה איבדה מניית קוינבייס כ-80% מערכה, כאשר 26% מתוכם בשבוע האחרון בלבד.
בתוך כך, הסוכנות לפיקוח על תעשיית הפיננסים בארה"ב (FINRA) המנסה להגדיל את משאבי הפיקוח שלה על התעשייה, ניצלה את המצב וקראה למפוטרי חברות הקריפטו לבוא לעבוד עבורה. "כל מי שפוטר מחברת קריפטו ורוצה לעבוד אצלנו, שיצלצל אלי", טען מנכ"ל הסוכנות, רוברט קוק.