הישראלים ממשיכים לנהור לחו"ל, וישראייר בשליטת רמי לוי ובניהולו של אורי סירקיס דיווחה על תוצאות שיא של כל הזמנים לתשעת החודשים הראשונים של השנה.
אתם לא חוששים שהמיתון המסתמן יפגע בתוצאות ופחות אנשים יטוסו לחו"ל? סירקיס: "נגמר החופש הגדול, נגמרו החגים, ולמרות זאת, לפי דוחות נתב"ג, תנועת הנוסעים קטנה רק ב-15%. הישראלים ממשיכים לטוס כאילו אין מסגרות, עבודה ובתי ספר. גם אם תהיה האטה אני מעריך שלא ניפגע כי אנחנו זולים. מחיר חבילת נופש ממוצעת אצלנו הוא 600 דולר בלבד לאדם, כ-2,000 שקל. בהאטה בביקושים נפגעות בעיקר החבילות היקרות יותר, היתרון שלנו הוא שאנחנו זולים יותר מחופשה בישראל. אנחנו בסוף השרשרת מבחינת המחיר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אורי סירקיס
אורי סירקיס
אורי סירקיס
(צילום: עמית שעל)
הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-18 מיליון דולר לעומת 5.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019, טרום-הקורונה. ההכנסות מבטאות התאוששות מוחלטת ממשבר המגפה והן הסתכמו ב-265 מיליון דולר - 30 מיליון דולר יותר בהשוואה ל-2019.
ברבעון השלישי של השנה (יולי-אוגוסט-ספטמבר) הסתכמו ההכנסות ב-124 מיליון דולר לעומת 40 מיליון דולר אשתקד - זינוק של 210%. הרווח הנקי ברבעון השלישי עומד על 15 מיליון דולר לעומת הפסד של 3.10 מיליון דולר אשתקד, וזאת למרות שההוצאות על הדלק הסילוני מראשית השנה גדלו ב-20 מיליון דולר לעומת התקופה המקבילה ב-2019.
נתח השוק של החברה בטיסות הבינלאומיות עלה ב-20% לעומת 2019 והתייצב על 5%. ישראייר מדורגת כיום כחברת התעופה החמישית בגודלה בהטסת נוסעים מנתב"ג.
ציינתם בדוח הכספי כי נגרמה לכם ברבעון פגיעה של שני מיליון דולר כתוצאה מואבדן הכנסות ממוצרים נלווים. למה הכוונה? "יש פגיעה משמעותית במכירת כבודה. אנשים הפסיקו לטוס עם מזוודות והפסיקו לשלם עליהן. זה התחיל לאו דווקא מטעמי חיסכון של הנוסעים, אלא כתוצאה מהעומס הגדול בנתב"ג ומהתורים הארוכים, כאשר ניתנה העדפה בקיצור התור למי שהגיע עם טרולי בלבד. זה המשיך עם החשש של הנוסעים מפני אובדן מזוודות בגלל המחסור בכוח אדם בנמלי התעופה, דבר שהביא לכאוס. לכן הנוסעים העדיפו לעלות עם טרולי בלבד ולהבטיח שהמטען יהיה צמוד אליהם.
"אני מניח שחלק גם התרגל לנסוע עם טרולי בלבד. זאת פגיעה משמעותית עבורנו, כי אנחנו מוכרים מוצרים נלווים בהיקף של 15 מיליון דולר בשנה, רובם הכנסה מתשלום על מזוודות שלא כלול אצלנו במחיר הטיסה. בנוסף, ניזוקנו מעליות התפעול שנוצרו כתוצאה מטיסות שהתאחרו ומחייבות אותנו לתת פיצוי לנוסעים".
ראיתי נוסעים שכדי לחסוך בעלות המזוודה עולים למטוס עם טרולי, תרמיל גב, שלוש שכבות קשורות למותניים ועוד שקיות דיוטי פרי שהם ממלאים בבגדים. "תיאור מדויק. מה שמשחק לטובתנו כעת זה שעונת החורף בעיצומה. קר מאוד בחו"ל והנוסע זקוק ליותר בגדים ומעילים שמצריכים עוד נפח אחסון. אנחנו רואים חזרה אבל איטית לתשלום עבור מזוודות".
דיווחתם שהצעתם 44 מיליון אירו כדי לרכוש את חברת התעופה הצ'כית סמארט ווינגס, שהיקף פעילותה הוא פי שלושה מישראייר. "רמי לוי הנחה אותנו להכין תוכנית לצמיחת החברה לשווי של מיליארד שקל, וזה חלק מכך. היתרון הוא שהחברה פועלת מאירופה וכך נוכל לנצל אותה גם לטיסות בסופי השבוע, ובנוסף להוריד את עלויות התפעול. אנחנו מקווים שההצעה תתקבל".
לפני למעלה משנתיים, בעיצומו של משבר הקורונה, רמי לוי הימר על ישראייר וקנה את השליטה מידי כונס הנכסים שלה לפי שווי חברה של 162 מיליון שקל. לוי ושותפו חיים שלום השקיעו ברכישת החברה 122 מיליון שקל.
לאחר מכן הם הנפיקו את ישראייר לפי שווי של 220 מיליון שקל וכיום שוויה זינק לכ-300 מיליון שקל. מניית ישראייר עלתה מתחילת שנת 2022 ב-8.6%.