איחוד האמירויות מתחילה להוות שחקן חשוב במשק הישראלי. היום (ה') אושרה סופית העברת הזכויות בהחזקות "תמר" ו"דלית" מחברת "דלק קידוחים" לשתי חברות בת של חברת "מובאדלה פטרוליום" מאבו דאבי: Tamar Investment 1 RSC Limited ו.Tamar Investment 2 RSC Limited-
דלק קידוחים היא שותפות אנרגיה ישראלית לחיפוש, פיתוח והפקה של נכסי נפט וגז טבעי. בעלת השליטה בשותפות היא דלק אנרגיה, השייכת לקבוצת דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, ונסחרת במדד ת"א 35.
1 צפייה בגלריה
מאגר תמר
מאגר תמר
מאגר תמר
(צילום: רויטרס)
משרד האנרגיה דיווח כי העברת הזכויות הושלמה, אחרי שהושלמו התנאים המתלים לעסקה והיא אושרה על ידי הממונה על ענייני הנפט ואף נרשמה בספר הנפט לפי חוק הנפט.
התמורה בעסקה תעמוד על עד 1.1 מיליארד דולר - והיא כוללת סכום מותנה של מיליארד דולר, לצד 100 מילון דולר נוספים שכפופים לתנאים ויעדים שייקבעו בהסכם המחייב. מתוך התמורה תשלם דלק קידוחים מס רווחי הון של חצי מיליארד שקל - לפי החלטת הדירקטוריון תחלק השותפות דיבידנד של 100 מיליון דולר.
חברת "מובאדלה פטרוליום" היא חלק מחברת ההשקעות הלאומית-יוקרתית של אבו דאבי, המנהלת נכסים בהיקף עצום של כ-230 מיליארד דולר - פי 1.5 מהתקציב השנתי של מדינת ישראל.
"דלק קידוחים" החזיקה עד היום ב-22% מהחזקות "תמר" ו"דלית", כאשר הבקשה שאושרה היא להעביר 11% משתי החזקות יחד לכל אחת משתי החברות. הבקשה להעברת הזכויות כוללת גם בקשה לאישור אופציה לעסקת המשך, הכוללת העברה של כל 100% ממניות אחת החברות.
לפי משרד האנרגיה, "צעד זה של העברת הבעלות והיציאה של קבוצת דלק קידוחים מהאחזקה במאגר תמר, משלים למעשה את מתווה הגז הטבעי, מתווה שאפשר לישראל לפתח את מאגרי הגז הטבעי לוויתן וכריש תוך פירוק המונופול, שיפר את מעמדה הגיאופוליטי של ישראל באמצעות הסכמי יצוא למצרים ולירדן, יצר תחרות במשק הגז הטבעי, והביא לכך שהמחיר בישראל לגז טבעי נמוך משמעותית ביחס למחיר בו נמכר הגז הטבעי טרם המתווה, וודאי ביחס למחירים היקרים שמשלמות מדינות באירופה.
"מתווה הגז הטבעי שהסתיים השנה השיג את יעדיו, כשהוא מביא לכך שעם חיבורו הצפוי של מאגר כריש במהלך 2022, יהיו לישראל שלושה מאגרי גז טבעי נפרדים המחוברים למשק המקומי באמצעות שלוש מערכות הפקה נפרדות ובלתי תלויות, מה שמבטיח למשק הישראלי עצמאות אנרגטית, יתירות רבה מעבר לצריכה השנתית, הפחתה דרמטית של השימוש בדלקים מזהמים יותר, כגון פחם וסולר, ואפשרות לייצא גז טבעי למדינות השכנות".
במשרד האנרגיה הסבירו עוד, כי "כניסתה של חברת מובאדלה פטרוליום למשק הגז הטבעי תתרום לפעילות החזקות ותהווה פתח לשיתופי פעולה עם חברות אשר בעבר נמנעו לפעול בישראל מסיבות גיאופוליטיות. לדברי נציגי החברה, היא אף מתכוונת לפתוח בקרוב סניף מקומי בישראל, ולהרחיב את הפעילות שלה בתחום האנרגיה, לרבות בתחום האנרגיה המתחדשת וכן בתחומי תעשייה וחדשנות אחרים".